Vänligen, Avanza
Jag bytte från Handelsbanken till Avanza 2013 och har sedan dess haft alla mina värdepapper i den hyllade nätmäklaren. Jag har sällan haft mycket att klaga på och har förvisso inte det nu heller, men då banken själv den 17 juli gick ut och dels lyfta fram det som den hittills hunnit med att lansera, dels fråga vad vi användare/kunder önskade se och ha framgent fann jag det passande med att skriva ett par rader.

Jag vill först och främst berätta att jag håller Sven Hagströmer mycket högt och är inget annat imponerad över det som han med kollegor har lyckats åstadkomma med såväl Creades som Avanza. Vidare uppskattar och beundrar jag hans filantropiska tillika samhälleliga insatser. Sverige skulle behöva mer av detta och de som, likt Hagströmer, redan har satt spaden i marken torde få mer uppmärksamhet och ryggdunkar av samhället. Fortsättningsvis är jag full införstådd med att Avanza dagligen får in otaliga ärenden och önskningar, vissa mer trevligt framförda än andra. Min värld och mitt perspektiv är verkligen inte allt och kanske är jag fast i min subjektivitet.
Med det sagt finns vissa saker som jag önskar dryfta, varav den första är val av leverantörer och förmåga att kunna förmå dem att uppdatera sina data. Ett exempel är hur jag den 14 juli besökte Blackrocks hemsida för dess ETF iShares World Equity High Income UCITS ETF USD (Dist), vars ticker är ”WINC”, för att se om de hade kommunicerat om vad utdelningen för årets andra kvartal skulle bli. Historiskt har utdelningen skiljts av kring den 16–18 juli. Jag fann att utdelningen skulle bli $0,17 per andel, men att detta inte hade uppdaterats hos Avanza. Således skickade jag ett meddelande till dem med de nya data och bad dem lägga in detta, så att alla andelsägare fick informationen. Anledningen att jag valde att skicka ett meddelande via X istället för i inloggat läge är att svaren kommer mycket snabbare i förstnämnda…
Avanza, måndagen den 14 juli: ”Hej. Vi uppdaterar utefter den information vi får från vår leverantör, så fort vi får in detta kan vi uppdatera på hemsidan. /XXXX”
Jag, tisdagen den 15 juli: ”I och med att X-dag är på torsdag och det är information som bör ges asap till alla som äger kanske en manuell justering är av godo?”
Avanza, tisdagen den 15 juli: Vi behöver få informationen från vår leverantör och vi har hört av oss till dom och bett om att få det så fort som möjligt. /XXX”
Jag, onsdag den 16 juli: ”Full respekt. Dock bör ni trycka på detta hos er leverantör, för just nu är det nog många som ej vet att det är X-dag imorgon. Jag talar inte för egen skulle eller egen sak, utan enbart då jag vill hjälpa er att vara så transparenta som möjligt för alla kunder.”
Avanza, den 16 juli: ”Ja, vi jobbar på det. Självklart vill även vi vara så transparenta som möjligt och uppskattar din input. /XXX”
Väl härefter lade jag ned, men återkom ändå senare samma vecka med en fråga om vilken leverantör som används (Morningstar) samt kring exakt hur de ”pressar” nämnda för att ge informationen asap. Avanza skrev bland annat ”… Vi är i dialog med Morningstar och har varit väldigt tydliga om att vi vill få en bättre lösning på plats så fort det bara går. Som tidigare nämnt är vi ivriga att få detta klart, vi är inte där än men tror att vi är nära. /XXX”
Jag uppskattar det vänliga bemötandet och att man skriver att man ämnar justera för detta, men… hur lång tid ska det få ta att få Morningstar, som enligt banken är leverantör, att skicka de data som jag redan hade delgivit? När dessa rader skrivs cirka kl 08:30 är det den 22 juli (!) och ännu har Avanza/Morningstar inte uppdaterat för den utdelning som skiljdes av den 17 juli och betalas ut den i början av augusti, något som konkurrenterna, däribland Nordnet, sedan länge har justerat för.
Detta är förvisso ett i-landsproblem utan dess like, men innan man börjar efterfråga vad för nya gimmicks och funktioner som önskas är jag av åsikten att man först ska se till att alla nuvarande ska vara fungerande och kompatibla. Absolut sker misstag och att en server inte talar med en annan. Vidare finns det mänskliga misstag, men att behöva vänta i över en vecka - och trots att banken blivit informerad av att data fanns att hämta ”manuellt” - på att adekvata data ska rapporteras in känns inte som… bra.
När existerande funktioner och gimmicks är i ordning skulle jag gärna se att man äntligen gör sig av med nuvarande courtagesystem och ersätter med ett automatiserat sådant som anpassas efter köpesumman. Förvisso är jag en av de kunder som sällan ställer in vid varje köp, och därmed är en - för Avanza - mycket bra kund i och med att de säker tjänar ett par extra kronor vid varje transaktion som jag genomför, men det finns många andra som så gör. Avanzas slogan är ”Mer till dig – mindre till banken” och därmed torde just ett automatiserat och självreglerande courtagesystem passa likt handen i handsken. Jag kan ha missat ett viktigt möte, men nog torde jag då via ryktesvägar ha nåtts av dess information?
Nya marknader är mer eller mindre alltid efterfrågade och nyligen lanserades bland den spanska och schweiziska börsen, om än att det var ett tämligenbegränsat urval av bolag. Jag uppskattar expansionen, men ställer mig frågande till om inte den brittiska börsen har varit mer efterfrågad? Den finns redan hos Avanzas främsta konkurrent, Nordnet, är vida känd för flera av sina bolag. Vidare dras här ingen källskatt på utdelningar. Att 2025 fortfarande behöva ringa in orders på brittiska bolag känns föråldrat.
Jag tror också att många önskar se asiatiska marknader, såsom den japanska och kinesiska. Dock förstår jag att det blir svårt i och med tidsskillnaden och regelefterlevnad (compliance) samt tillgänglig kundservice. Jag hoppas dock att en dag kunna handla, till exempel, Nintendos huvudnoterade aktie direkt via bankens hemsida och att denna kan läggas i en kapitalförsäkring. Kanske kommer ai att kunna möjliggöra detta inom ett par år? Kanske.
Som kund ska man rösta med fötterna och jag förstår de som säger ”om du nu är missnöjd, varför byter du inte mäklare?”. Jag har förståelse för den åsikten, men jag har en fortsatt tilltro till att Avanza kan skapa och göra mer. I vissa fall är de före övriga konkurrenter, i andra ett par steg långsammare. Till syvende och sist tror jag att det kommer vara mer eller mindre sak samma vilken mäklare du har givet att du inte har vissa väldigt specifika önskemål och krav. Jag är mer en sorts avarage Joe, som förvisso finner ett nöje i att läsa på/läsa mycket, likväl behöver jag inte ha några ”coola” funktioner e.d., utan ser gärna att ett aktieköp är så tråkigt, färglöst och intetsägande som möjligt. Lite som att jämföra RNS-feed med valfri influencers Instagram-uppdateringar om den senaste väskan, blusen, byxorna e.d. som köpts in.
Avanza är en bra bank och det finns mycket som jag uppskattar med den. Detta betyder inte att jag vill se fortsatt utveckling och att man är noga med att kunna ge oss kunder fakta/data så snabbt och snart som möjligt.