Nyhetsflödet
Jag försöker hänga med någorlunda i de bolag jag har i portföljen. Kollar in rapporterna och slänger ett öga i flödet av nyheter för de bolag jag bevakar.
Just nyhetsflödet för sina bevakade bolag på Avanza tycker jag lämnar väldigt mycket att önska. Låt mig ta några exempel.
Samma nyhet flera gånger
Nästan alla nyheter kommer från flera olika källor. Ofta från MFN, Nyhetsbyrån Direkt, Cision och Finwire. Och då räknar jag bara in det som kommer på svenska, minst en av dessa kommer även på engelska. Så då är vi ofta uppe i 3-5 nyheter efter varandra i flödet som säger samma sak inom loppet av några minuter. Med det ökar så klart risken att man i denna smet missar något som faktiskt hade varit intressant på riktigt.
Nonsensnyheter
Väldigt ofta tycker jag det är helt omöjligt att utläsa något ur “nyheten”. Tex när ett bolag “upprättat ett ramverk på 1 miljard för en ny grön obligation” med några klyschor från CFO om deras arbete med diversifierad finansiering och mål om netto noll klimatpåverkan till 2045. Men det står inget om vad pengarna ska användas till, vad det är för ränta på obligationen, vad det är för snittränta på befintlig finansiering etc. Jag vet inte vad jag ska göra med infon, om det nu ens är någon info.
Samma nyhet varje dag
Varje morgons nyhetsflöde för mig består i att Nordea och Sampo återköpt runt 0,008% av utestående aktier under gårdagen. Denna intressanta nyhet får jag givetvis på både svenska och engelska.
Här gillar jag Evolutions metod bättre som skickar ut en gång i veckan om förra veckans återköp samlat i en och samma nyhet.
Nonsensnyheter 2
Man följer väl ett bolag för att man är intresserad av bolaget. Men idag kom exempelvis en lång text om att vissa växtodlare i en enkät uppgett att de tyckte lönsamheten var dålig. Varför fick jag den nyheten i flödet då? Jo enkäten hade skickats ut av tre bolag varav Swedbank var ett, och jag har några enstaka Swedbank i en pensionsportfölj.
Hur många aktieägare i Swedbank som tänker att en enkät för växtodlare är intressant vet jag inte, men jag antar procentsiffran ligger nära procent-siffran för Nordeas dagliga återköp.
Viss förbättring
Om jag i allt gnäll ska hitta något som blivit bättre upplever jag att det för några år sedan var betydligt vanligare med fastighetsbolag som skickade ut en nyhet om att de fått en ny hyresgäst på lokaler på 80 kvadrameter och liknande. Typ “Godiskompaniet har tagit över halva den lokalen i Strandgallerian i Luleå som Annas blommor sa upp i somras. Jättekul tycker Simon Persson affärsutvecklare på Diös.”
