3 Aug, 2023

BMW Q2 2023

Uppdaterad:
15 Aug, 2023

Volymen på levererade bilar upp till 627 tusen (563) varav 14 % elektriska (7). Den ökade andel elektriska fordon är troligen en del förklaring till att många fordonstillverkare håller högre marginaler nu än historiskt. De tjänar bra med pengar vid försäljning på dem. Detta kan dock komma och pressas framöver. Inte minst påtalade BMW det. 

Det följer lite det ekonomiska mönster. Att man kan ta ut bäst priser i början av en trend, sedan kommer fler och fler konkurrenter och ihopblandat med allt annat så pressas till slut priser och marginaler. 

På produktionssidan körs det för fullt. 663 tusen producerade bilar (563) för kvartalet. Man väntar sig lite tuffare tider. Inte minst på leverantörsledet och p.g.a. den stigande inflationen. Eller som man skriver denna gång.

”Payroll and other personnel-related costs as well as expenses for bought-in services are set to increase over the course of the year due to the high level of inflation seen in the previous year.”

Tittar vi på försäljningssiffrorna i pengar räknat så sålde man för 37,2 miljarder euro (34,8). Även det uppåt alltså, ca 7 %. Rörelseresultatet landade in på 4,3 miljarder euro (3,4) vilket gav en rörelsemarginal på 11,7 %.

Som jag noterade ned förra gången.

”För en biltillverkare ska inte kunna ligga på dessa marginaler i evig tid.  Industrin i stora delar av Europa har också fått en hel del i löneökningar. Kanske nåddes denna cykels toppmarginaler just detta kvartalet. Vi får se.”

Då landade den på 14,6 ”sjukt höga siffror för biltillverkare” procent.

Mercedes visade likaså otroliga siffror. Båda biltillverkarna tjänar bra på sina premium-bilar, men det förväntas lugna ned sig framöver. 

Rapporten tyckte jag visade på det trendskiftet i lönsamhet som brukar komma för eller senare. Först går marginalerna upp, sedan ner. 

Tagit emot riktigt fina utdelningar från BMW. Liksom sakta skalat av en del. Köp har jag tänkt göra då det ser mörkt ut igen eftersom det är en så tydlig cyklisk verksamhet. Då kanske jag även adderar Mercedes efter som jag tyckt det bolaget ser intressant ut nu efter deras renodling. Behövs lite mer historik dock. Vi får se vad åren har att ge.

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.