Google och åtal
Alphabets Google är i blåsväder. Inte första gången, men kanske blir det mer utav det denna gång. Amerikanska justitiedepartementet menar på att Google nyttjat sin ställning inom online-reklam. USA är marknadsekonomins förlovade land och är det något man är allergisk mot så är det monopol-ställningar. Då slås nämligen marknadsmekanismerna ut.
Antitrust-enheten inom departementet driver nu ett åtal och man menar på att bolaget nyttjat sin storlek för att helt enkelt störa ut konkurrenterna. Det är en grå-zon det där naturligtvis men åklagaren menar på att:
”Google is not here because they are big, they are here because they used that size to crush competition”
Bli stor och tjäna pengar går bra, men man får inte bli för dominerande. En balansgång. Minns då Microsoft genomgått liknande prövningar.
Försvaret leds av Karen Dunn. Som jämför åtalet med att åklagarna egentligen driver åtal mot teknikutveckling, så som att en gång i tiden fanns BlackBerry, iPod och Blockbuster hyrvideo och eftersom de produkterna är borta nu så är marknaden satt ur spel.
Dunn är allmänt känd och har tidigare försvarat Apple mot Epic, varit rådgivare till politiska trhiller serien House of Card, hjälper presidentkandidaten Kamal Harris förbereda sig inför debatter m.m.
Om åtalet går emot Alphabet så kan det bli aktuellt att knoppa av Google Add Manager. Den delen som ser till att ”optimisera” reklamvisningar m.m. Det skulle kunna innebära att andra aktörer ska kunna nyttja Google Add Manager för att pusha för och bedriva online-reklam. Så att inte allt kanaliseras till en intäktsström till Alphabet.
Siffror jag sett visar på att ca 2 % av rörelsevinsten ligger ”på” Add Manager-nivån så ur det perspektivet är det inga jättesiffor, men det handlar egentligen om hur den hanterar annonser och annonsörerna.
Det ligger i tiden nu med åtal mot de stora tech-jättarna. Även Apple, Meta och Amazon är ifrågasatta.
I nuläget handlas Alphabet till ca PE 22. De senaste veckorna har kurstrenden varit nedåt samtidigt som rörelsevinsten för Q2 visade på en ökning på ca 26 %. Detta p.g.a. både omsättningsökning (+14 %) som marginalförstärkning.
Molndelen översteg för första gången 10 miljarder usd i omsättning för ett enskilt kvartal och är sedan några kvartal tillbaka lönsamt.
Nämnvärt är också att Alphabet började med utdelningar i juni i år.