Laddar TradingView Widget
Laddar annons
23 Aug, 2025

Kabe Q2 2025

Som nämnts tidigare så både Kabe liksom den mycket större europeriska husbil- och husvagsntillverkaren Trigano köptes in till portföljen under ”Trump-kraschen”.

Båda lågt värderade, med starka balansräkningar men oerhört konjunkturberoende.

För H1 2025 så sjönk omsättningen med 14 % och det tar en kraftig tribut på rörelsemarginalerna. Där bolaget uppvisade en halverad rörelsemarginal på 4 % (8 %)

Resultat per aktie följer naturligtvis samma röda tråd då det inte är några konstigheter. 6,89 kr (15,67)

Balansräkningen fortsatt stark och en soliditet på 67,5 % (63,5). Ett resultat av bl.a väldigt gott kassaflöde.

Bolaget har gått igenom dåliga konjunkturer innan och vet hur man navigerar dylikt landskap. Man är snabbfotad för att vara en verksamhet med stora fasta kostnader. Det märks tex på antalet anställda. Som nu redovisades till 784. Dvs gått ned från 920. 

Det är inte alla verksamheter som fixar något sådant, men jag vet att det nämnts i VD intervjuer att de anställda ofta vet att man snabbt återanställs så fort det vänder igen. Så det finns en förståelse där bland facken med för att tillsammans hålla verksamheten livskraftig och igång. Det gynnar alla på sikt.

Vad kan man utläsa av VD-orden då?

Marknadsläget: Sverige utvecklades mer positivt än övriga marknader. Lagerneddragningar hos återförsäljare, särskilt i Tyskland och Storbritannien, tyngde försäljningen.

Marknadsandelar: Coachman stärkte sin marknadsandel i Storbritannien till drygt 20 %, och KABE ökade sin marknadsandel i Norden (husvagnar 20 % jämfört med 18 % året innan).

Man ser också en trend av ökad efterfrågan på husbilar, särskilt i låg- och mellanklassen, delvis tack vare borttagen Malusskatt i Sverige.

Framåt tänker man sig en breddning av produktportfölj, lansering av nya modeller (årsmodell 2026) för mellanprissegmentet, samt satsning på internationell expansion.

Man kommer ha fokus på att reducera lagernivåer, anpassa produktion och försöka stimulera efterfrågan genom marknadsaktiviteter. 

Överlag upplever man att KABE, som brukligt, står starkt rustat långsiktigt även om man möter en utmanande marknad.

Mr Market tyckte inte om rapporten, men jag kan tycka att i sig så dök inte något oväntat upp. Jag tycker mig fortfarande se att Kabe är ett välskött bolag men i en tid av makro-motvind. Dock hanterar de den efter bästa förmåga.

PE-talet sköt i höjden i och med den sjunkande vinsten medan PS är ca 0,6. 

Kikar man på rörelsemarginalerna åren bakåt så under 2015–2019 låg de relativt stabilt kring 6–9 %, Pandemiåren 2020–2021 gav sedan väldigt starka marginaler, kring 9–10 %. Tack vare ökad medvind i och med starkt ökad efterfrågan på husvagnar/husbilar. 2022–2023 skedde sedan en nedgång till 6–7 % när marknaden normaliserades och produktionskostnaderna steg. Nu 2024–2025 har marginalen pressats ytterligare till ca 4 %. Där höga lagernivåer, svagare efterfrågan och en försäljning som flyttats mot lite billigare modeller haft sin inverkan.

Detta utifrån så som jag lärt känna bolaget. Kabe kan fortfarande betecknas som mer likt en bevakningspost i portföljen. Då jag ser längre än enbart till 2025 så anser jag nuvarande pris ser ok ut. Givet mina antaganden om framtiden på lite längre sikt.

TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.