20 Feb, 2023

Mercedes-Benz Bokslutsrapport 2022

Uppdaterad:
20 Feb, 2023

Tar som brukligt tempen på premiumbil-segmentet med en titt på Mercedes-Benz.

En omsättningsökning på 15 % och en rörelseresultatsökning på 28 % indikerar ett väldigt gott 2022.

En rörelsemarginal på 13,7 % är bra. Väldigt bra för en biltillverkare. Man har som det ser ut nu kört om fina BMW med flera procentenheter. BMW annars är kända för fina höga marginaler. Delandet på lastbilssegmentet och bilsegmentet verkar ha gjort underverk. Nästan så pass bra att man undrar om det verkligen kan stämma. Finns det andra faktorer bakom? Redovisningsmässiga? Något `som senare kommer drar ned de fina siffrorna?

Ska bli intressant att senare ta del av BMW:s bokslut.

I väntant på det så en jämförelse med några andra klassiska amerikanska biltillverkare som kommit med rapport och deras rörelsemarginaler:

GM 6,3 %, justerat 9,3 %

Ford negativt, justerat 6,6 %

Volymmässigt var försäljningen också upp för Mercedes. Totalt krängdes ca 2 miljoner bilar. Upp ca 5 %. Även skåpbilar var upp ensiffriga procent. Vän av ordning kan då se att det är med hjälp av prissättning man vunnit omsättning. Folk verkar inte ha problem med att betala mer. Det verkar vara high end segmentet och EV som folk är som galna i. 

Kortfattat. Man täljer guld.

Utdelningen höjs från 5 euro till 5,20 euro per aktie. Därtill annonseras ett återköpsprogram på 4 miljarder euro (det motsvarar ca 5 % av aktiestocken). Av de vanliga skälen så annonserar återköp när kursen gått som en raket så man kan göra dem så dyrt som möjligt... Skämt å sido. Stora återköp görs i regel när bolag har gott om pengar och det har dem under goda år (då kurserna i regel också är långt ifrån bottenivåer).

Fantastiska siffror. 

”Das beste oder nichts” är epitet på bilarna och bokslutsrapporten går i samma andemening. 

Som sidonotis kan även nämnas att Mercedes fått godkänt sin auto-pilot körning i vissa stater i USA på s.k. nivå 3. Vilket är nivån högre än den nivån Tesla, GM och Ford har godkänt för. Skillnaden ska vara att på nivå 3 kan föraren släppa fokuset på trafiken och istället kolla mailen m.m.. Nivå 2 innebär att man måste inte köra, men fortfarande måste man ha fokus på trafiken för att kunna ingripa. 

Modeller med denna funktion beräknas släppas på amerikanska marknaden under året. Istället för radar kör man ”lidar” (light detection and ranging) vilket nyttjar laser och ska ge mer detaljfull kännedom om omgivningen än t.ex. radar och kameror. En teknologi som det råder delade meningar om.

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.