
Blog Archive
- Nyfiken på mina läsare, svara på formulär tar 17 sekunder
- Köpt en massa fonder för 290 000 kr
- Utdelningstillväxt Bravida 25%
- Lite mer om mig själv. Bevakningssoldat, Pojkallsvenskan och Affärssystem.
Taggar
Fullbevakade bolag
- Se fullbevakad bolagspresentation
Fastpartner är ett fastighetsbolag som äger, utvecklar och förvaltar en bred portfölj av kommersiella fastigheterna. Fokus ligger på expansiva områden och Sveriges största befolkningscentrum.
- Se fullbevakad bolagspresentation
NFO Drives utvecklar och tillverkar frekvensomriktare för störningsfri styrning av elmotorer för energieffektivisering av ventilation- och pumpanläggningar samt maskiner. NFO Drives patenterade teknik kan ge energibesparingar på upp till 70 procent utan att ge störningar på omgivande teknisk utrustning.
- Se fullbevakad bolagspresentation
Nyfosa är ett svenskt fastighetsbolag med opportunistiskt nisch som möjliggör slagkraftiga förvärv med fria mandat. Med fokus på investeringen verkar Nyfosa för att bygga ett hållbart kassaflöde och addera värde till fastighetsportföljen. Nyfosas fastighetsbeståndet är belägna i tillväxtkommuner i Sverige och Finland.
Other

Irisity är ett världsledande mjukvaruföretag inom teknologin för
intelligenta kameralösningar. Med hjälp av proaktivt arbetande och
självlärande algoritmer skapar Irisity kameralösningar som är
speciellt anpassade för en mängd applikationsområden i samhället
såsom skolgårdar, nattlig övervakning av äldre i hemmet och
bevakning av olika typer av skyddsområden. Irisity erbjuder sina
kunder en kostnadseffektiv, prediktiv bevakningslösning med hög
precision. Bevakningen sker i realtid vilket minskar responstiden
samt ökar möjligheterna att agera prediktivt. Irisitys huvudkontor
ligger i Göteborg.

Fastpartner (tidigare “Fastighetspartner”) är ett svenskt fastighetsbolag
som utvecklar och förvaltar kommersiella fastigheter. Hyresgästerna
består av allt från nystartade bolag till ledande industribolag och
samhällsbolag. Majoriteten av hyresintäkterna kommer från
Stockholmsområdet men övrigt fastighetsbestånd är spritt över
Sveriges storstadsområden och expansiva orter. VD och storägare
i Fastpartner är Sven-Olof Johansson med lång erfarenhet inom
finans- och fastighetsbranschen.
SBB fokuserar främst på fastigheter inom två segment: bostäder
och samhällsfastigheter. Portföljen innehåller även till viss del
andra typer av fastigheter där avsikten primärt är att driva detaljplan
för att utveckla bostadsfastigheter. Strategin är att delar av
fastighetsbeståndet ska bestå av kassaflödesfastigheter med
identifierad utvecklingspotential. Bolaget förvärvar aldrig råmark,
utan utvecklar enbart detaljplan på kassaflödesgenererande fastigheter.
→ Se fullbevakad bolagspresentation
Nyfosa är ett svenskt fastighetsbolag med opportunistiskt nisch
som möjliggör slagkraftiga förvärv med fria mandat. Med fokus på
investeringen verkar Nyfosa för att bygga ett hållbart kassaflöde
och addera värde till fastighetsportföljen. Nyfosas
fastighetsbeståndet är belägna i tillväxtkommuner i Sverige och
Finland.
→ Se fullbevakad bolagspresentation
Maha Energy är en internationell producent inom gas- och
oljesektorn vars inriktning är att köpa och utveckla tidigare
upptäckta men tidigare underpresterande kolvätetillgångar samt
genomföra egen prospektering. Utvinningstekniken bygger på
moderna ingenjörskonst under samlingsbegreppet
Enhanced Oil Recovery. Maha Energy är verksamma i Brasilien, USA
och Oman.
→ Se fullbevakad bolagspresentation
NFO Drives utvecklar och tillverkar frekvensomriktare för
störningsfri styrning av elmotorer för energieffektivisering av
ventilation- och pumpanläggningar samt maskiner. NFO Drives
patenterade teknik kan ge energibesparingar på upp till 70 procent
utan att ge störningar på omgivande teknisk utrustning.

Nu har det gått 38 månader (gäller Oktober månad) sedan jag köpte en helt ny Qashqai Tekna (20170801) för 200000 kr och betalade kontant. I samband med köpet bestämde jag mig för att registrera alla kostnader som berör bilägandet och då ingår inte bensin, tullavgift och parkering mm. Jag tar inte med dessa kostnader för att det är mer "rörliga kostnader" för mig. Ju mer man kör desto mer kostar då dessa. Parkeringen skulle kostat lika mycket vilken bil jag än ägde. Däremot har jag med service och biltvätt med tillbehör såsom bilschampoo, tvättsvamp, spolarvätska mm. När jag köpte bilen fick jag med ett service paket för 8000 kr som gäller i 3 år. Den kostnaden har jag tagit med i beräkningen och i år var det sista året för den servicen.
Kommer vara intressant att se vad en Nissan Qashqai verkligen kostar i månaden. De kostnader och värdeminskningen som bilen kostat mig har jag fört statistik över, längre ner i inlägget. Under oktober månad hade jag inga kostnader.
Beräkning på värdeminskningen har jag använt mig av bilpriser för att värdera vad bilen skulle säljas om jag sålde den själv. (4200 mil).
Värdeminskning | 53500 |
Försäkring | 13683 |
Service | 8000 |
Däck | 7520 |
Övrigt | 3876 |
Fordonsskatt | 3715 |
90294 | |
Antal mån | 38 |
Månadskostnad | 2376 |
Min månadskostnad hamnar då på 2376 kr (90294 / 38 månader) och kommer såklart att sjunka varje månad. Det känns inte alls för dyrt att ha en ny bil, när jag ser dessa siffror. Du som är ute efter en billig bil, se till att köpa en bil som redan har haft sin stora värdeminskning för det är den kostnaden som är störst.
Se en artikel från teknikens värld där de beräknat andra bilmodellers kostnader.
Jag har några frågor bara för att klargöra för mig.
Månadskostnaden som vi ser i diagrammet, är det vad du faktiskt betalat i reda pengar varje månad? Alltså i Januari 2018 var det ca 10000kr ut från kontot? Det hade varit intressant att se vad den kostnaden är, alltså hur mycket inkomst måste du ha för att kunna ha bilen. Värdeminskningen är väl lite onödig att ta med i bilden om man tänker sig att den ska ägas livet ut, eller tänker jag fel?
Vad är de övriga kostnaderna på? För min del så är det intressant att se den totala kostnaden för bilinnehavet, och jag förstår att de skulle vara olika för mig men de skulle förmodligen ge mig en bredare bild av vad det kostar att äga bil.
Jag antar också att denna uträkningen är utan den initiala kostnaden på 200000kr? Så om man vill ha med den kostnaden så får man lägga till det på totalen?
Alltså det är ju snittet som bilen kostat för varje månad som gått. Om han äger bilen livet ut kommer ju värdeminskningen (som är största posten och då blir tot 200 000) att kunna fördelas över jättemånga månader vilket ger en låg kostnad/mån.