DUG Foodtech AB - Delårsrapport april-juni 2024
Fokus på Tyskland och europeiska cafékedjor
April-juni 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 412 TSEK (1 458).
- Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, EBITDA, uppgick till -3 843 TSEK (-7 823) och EBIT uppgick till -3 862 TSEK (-7 843).
- Resultatet efter skatt uppgick till -5 010 TSEK (-8 069).
Januari-juni 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 522 TSEK (3 281).
- Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, EBITDA, uppgick till -7 219 TSEK (-16 102) och EBIT uppgick till -7 256 TSEK (-16 173).
- Resultatet efter skatt uppgick till -8 522 TSEK (-16 687).
VD har ordet
Positiv start i Tyskland
Fokus det andra kvartalet 2024 har fortsatt präglats av säljdrivande insatser. Vi har hög takt i våra kostnadseffektiva satsningar. Med ny förpackning, nytt recept, nytt bolagsnamn och ny grafisk profil lägger vi en plattform för tillväxt. Den satta strategin innebär fortsatt fokus på våra kunder i Sverige, Tyskland, våra övriga europeiska distributörer och europeiska cafékedjor.
Sedan lanseringen av den nya förpackningen och det uppdaterade receptet i april, har vi fått fantastisk feedback och respons på de stora mötesplatserna för kaffeeliten och även hos konsumenter. Det ger oss den insikt vi behöver som stöd i vårt arbete med försäljningen parallellt med hög kostnadskontroll. Vi har nu genomfört del ett i vår kostnadsreduktionsplan och kommer löpande under året ytterligare se över våra kostnader. Omstarten av DUG Foodtech följer planen, det är dock ett arbete som kräver tid och tålamod, den medvind vi upplever ger oss stöd i att vi är på rätt väg.
Sverige
Den svenska marknaden för våra produkter är en av de mest konkurrensutsatta i Europa. Här ser vi nu tendenser till en viss konsolidering, vilket ger oss en möjlighet att på sikt återta marknadsandelar. I mitten av september lanserar vi DUG potatisdryck med Mathem. Vi arbetar aktivt med andra aktörer på den svenska marknaden med att erbjuda dem ett hållbart och välsmakande alternativ till traditionella mejeriprodukter. Med Mathem blir vi tillgängliga nationellt i Sverige för både konsumenter och Foodservice.
Tyskland
Sedan lanseringen med den tyska livsmedelskedjan REWE Lieferservice har vi fått mycket positiv återkoppling från aktörer i Tyskland och vår partner Cenfood. Vi har fått en första listning på REWE Ost, vilket möjliggör att vi kan aktivera försäljning i städer som Berlin med en befolkning på 6,2 miljoner i storstadsområdet. REWE har 3700 butiker i Tyskland. Dagligvaruhandeln och foodservicemarknaden i Tyskland är en av de största i Europa och vi ser stora möjligheter i Tyskland och andra tysktalande länder. Vi kommer att fokusera på vår synlighet i Tyskland där trenden för vegetabiliska alternativ är stark.
Kaffekanalen
Under våren har vi presenterat nya DUG Barista på de stora kaffemässorna i Europa. Vi ser stor potential i kaffekanalen globalt och utöver Europa har vi pågående tester av caféer i Kanada och USA. Senast medverkade vi på World of Coffee i Köpenhamn och såväl baristor som inköpare visade stort intresse för vår potatisbaserade neutrala, glutenfria dryck. Vi är glada över den entusiasm och det intresse som DUG Barista genererar och arbetar aktivt för att se den på cafémenyer runt om i Europa. Nästa event där vi ställer ut är Frankfurt Coffee Festival där vi kommer att träffa den tyska kaffeeliten men även flera representanter för livsmedelskedjor och andra viktiga inköpare från potentiella kunder inom kanalen Foodservice.
Övriga Europa
Parallellt med försäljningen i Sverige och Tyskland fortsätter vi etablera vårt varumärke och produkter i flera europeiska länder. I de flesta fall är DUG Barista en viktig dörröppnare och med stöd från baristor och andra ledande personer inom konsumentnära verksamheter ska vi öka kännedomen om DUG och vår geniala uppfinning.
Jag inspireras och motiveras över det engagemang, stöd och synlighet vi får från konsumenter, baristor, följare på sociala medier och är tacksam för det i vårt dagliga arbete. Det bekräftar att vi är på rätt väg. Även stödet jag har från styrelse, större ägare och andra investerare för affärsplanen som ska ta DUG Foodtech till en stark position med tillväxt och lönsamhet.
Helene Nielsen, VD