
Railway Metrics and Dynamics publicerar bokslutskommuniké för 2024
Under andra halvåret 2024 fortsatte RMD sin dynamiska utveckling med betydande framsteg inom flera områden. Efter en intensiv inledning av året, där tester och produktion genomfördes med hög effektivitet, fokuserade bolaget under andra halvan också på leveranser. Allt sammanfattas i den bokslutskommuniké som publiceras idag. Kommunikén, som avser både delårsrapportering för perioden 2024-07-01 - 2024-12-31 samt helårsrapportering för 2024, finns tillgänglig som bifogat dokument och på bolagets hemsida, railwaymetrics.com.
Serieproduktionen av våra sensorer och kameror har under andra halvåret nått ut till våra kunder, och vi har intensifierat utvecklingen av våra avancerade AI- och maskininlärningslösningar som utgör kärnan i vårt system. Dessa teknologier är avgörande för digitaliseringen av järnvägssektorn, och vi ser en betydande efterfrågan på både produkter och digitala tjänster. Marknaden har börjat få upp ögonen för vad vårt "system-av-system" kan analysera och detektera.
Patentansökan på vår egenutvecklade lastviktsensor har beviljats, vilket innebär att vi har kunnat ta utvecklingen av våra tjänsteerbjudanden till en ny nivå. Bland annat ingår den nya produkten som en viktig del i av ett nytt digitalt rangeringsverktyg utformat för att förbättra effektiviteten och säkerheten inom tågväxling. Verktyget har potential att gynna hela branschen som en innovativ lösning på flera långvariga utmaningar - och den första ordern har redan kommit in.
Järnvägens framtid fortsätter att vara en prioriterad fråga på regeringsnivå. Vi har varit, och kommer att fortsätta vara, aktiva deltagare i dessa diskussioner.
Under vintern blev vi nominerade till Innovation Awards 2024, ett erkännande av vår strävan efter att driva innovation och teknologisk utveckling inom järnvägsindustrin.
Säkerhetsfrågor fortsätter att vara i fokus, särskilt med Arbetsmiljöverkets ökade krav på säkerhet för personal involverad i tågväxling som träder i kraft 1 juni 2025. Förbudet mot att åka på fotsteg vid backning är förenat med vite på 15 miljoner SEK. Vår kameralösning spelar en central roll i att möta dessa nya standarder och säkerställa en trygg arbetsmiljö.
Intäktsmässigt har vi sett en positiv trend på våra egna produkter, med ökade faktureringar från våra hyresavtal och nya kunder. Kostnaderna har ökat i linje med vår planerade expansion, och vi bedömer att vår nuvarande kostnadsstruktur stöttar våra tillväxtmål.
Andra halvåret 2024 har varit en period av tillväxt och framgång för RMD, och vi ser med tillförsikt fram emot framtida möjligheter och utmaningar.
Period: 2024-07-01 - 2024-12-31
- Bolagets nettoomsättning för perioden uppgick till 1 567 (1 481) TSEK
- Rörelseresultatet (EBIT) för perioden uppgick till -5 406 (-2 618) TSEK
- EBITDA för perioden uppgick till -5 264 (-2 614) TSEK
- Resultat per aktie för perioden var -0,24 (-0,07) SEK
- Bolaget har aktiverat kostnader om 5 948 (5 757) TSEK under perioden
Period: 2024-01-01 - 2024-12-31
- Bolagets nettoomsättning för perioden uppgick till 3 386 (6 170) TSEK
- Rörelseresultatet (EBIT) för perioden uppgick till -8 414 (-1 332) TSEK
- EBITDA för perioden uppgick till -8 267 (-1 298) TSEK
- Resultat per aktie för perioden var -0,34 (-0,07) SEK
- Bolaget har aktiverat kostnader om 13 048 (9 808) TSEK under perioden
Väsentliga händelser under rapportperioden
- Nytt patent avseende viktsensor beviljat, vilket möjliggör utveckling av avancerade tjänster som exempelvis automatisk vagnsupptagning.
- Installation av 120 PMU:er hos VÄTE RAIL påbörjad.
- Partneravtal för försäljning på den indonesiska marknaden med järnvägsföretaget Artindo via Business Sweden's prestigefyllda Catalyst-program.
- Nytt kontor med förbättrade möjligheter för teknikutveckling, samt nytt AI-
och Machine Learning-labb. - Utveckling av tillbehör till kamerasystemet i form av fästen för bärrem, displayfäste etc påbörjad.
- Fördjupat samarbete med PT Kereta Api Indonesia (KAI).
- Ramavtal kring framtida samarbetsformer med Havelländische Eisenbahn AG (HVLE)har tecknats.
- Havelländische Eisenbahn AG (HVLE) testar och utvärderar RMD:s kamerasystem.
- CFL Cargo testar och utvärderar RMD:s kamerasystem.
- Hector Rail testar och utvärderar RMD:s kamerasystem.
- Fenniarail OY i Finland testar och utvärderar RMD:s kamerasystem.
- TX Logistik har utrustat alla lok med RMD:s kamerasystem.
- 25 kamerasystem har levererats till Green Cargo.
- VÄTE Trafik AB beställer utveckling av ett digitalt rangeringsverktyg av RMD, baserat på RMD:s rangeringsverktyg och PMU:er.
- Bolaget har genomfört en företrädesemission som tillförde bolaget cirka 19 miljoner SEK före kostnader
Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång
- VÄTE Rail skriver avropsavtal om köp av 25 kamerasystem.
- Utveckling av konceptet "Automatic Train Departures" har startat. Projektet inkluderar digitalisering av flera tidsödande och kostsamma processer, som bland annat automatisk vagnsupptagning.
- LOI har utarbetats med TX Logistik om utveckling av ett nytt digitalt säkerhets- och trafikledningsstöd baserat på AI, Machine Learning och RMD:s kamerasystem.
- En av Sveriges största persontrafikorganisatörer önskar samarbeta med RMD i ett utvecklingsprojekt baserat på RMD:s system för analys samt PMU:er, för att därefter kunna köpa tjänsten av RMD.
- En av Sveriges största persontågsoperatörer och fordonsägare förhandlar med RMD om att genomföra ett metodutvecklingsprojekt med RMD som leverantör av både teknikutveckling och tjänst.
- RMD arbetar med Bridging4Growth-projektets delegation till Sao Paulo för att skapa fotfäste på den brasilianska marknaden.
- RMD i diskussioner med Söderberg & Partner och Trygg-Hansa om upp till 30% sänkta försäkringspremier för de som använder RMD:s riskförebyggande produkter och system.
- RMD inbjudna att visa upp både system, PMU:er, urspårningssensor, appen MyTrain, och backkamera. under internationellt erkända TCC Conference and Tour" i Pueblo i Colorado, USA.
Framgång för RMD:s kamerasystem
RMD:s kamerasystem för digital uppsikt, populkärt kallad "backkamera", har vidareutvecklats och förbättrats både vad gäller funktioner, hårdvara, batteritid och dataöverföring. Bland annat har VÄTE Rail, TX Logistik och Green Cargo köpt och införlivat kamerasystemet i sina verksamheter.
Dessutom pågår det tester och utvärderingar av kamerasystemet hos en hel rad kunder, bland annat finska Fenniarail OY, tyska Havelländische Eisenbahn AG, CFL Cargo och Hector Rail.
Långsiktig och stabil intäktsmodell
Vår intäktsmodell bygger på att vi debiterar våra kunder per dygn enligt avtal. Kontrakten sträcker sig över längre perioder, och den dagliga debitering innebär därför att vi säkerställer en stabil och långsiktig omsättning istället för höga engångsintäkter och snabbt ökad omsättning. Med vår intäktsmodell vinner vi fördelen att istället kontinuerligt generera intäkter över tid, samtidigt som vi upprätthåller goda och nära relationer med våra kunder.
Marknaden för kameror väntas accelerera - 800-1200 enheter i Sverige
RMD:s bedömning av den svenska marknaden för backkameror och uppskattar att behovet långsiktigt ligger kvar mellan 800 och 1200 enheter. Med dagens ökade fokus på säkerhet inom järnvägssektorn, är förväntningen att den nordiska marknaden följer Sveriges exempel med backkameror och att även resten av Europa tar efter.
Arbetsmiljöverkets beslut om förbud mot att åka på fotsteg blev överklagat och införandet sköts upp, men kommer att införas från och med 1 juni 2025. Överträdelser är förenat med vite på 15 miljoner SEK och RMD:s uppdaterade, toppmoderna backkamera är ett högaktuellt alternativ.
TCC Conference and Tour, Pueblo i Colorado, USA
Den 7-8 oktober 2025 hålls "TCC Conference and Tour" i Pueblo i Colorado, USA.
RMD kommer att vara på plats för att demonstrera både systemplattformen, urspårningsdetektionen, RMD:s applikation MyTrain i ett fullskaligt urspårningstest. Urspårningstestet genomförst på TCC, som ägs av USA:s federala järnvägsmyndighet FRA och drivs av ENSCO.
Efter demonstrationen kommer RMD att redovisa datan och systemets funktion under testet, svara på frågor och diskutera de framtida planerna för utveckling,
RMD har blivit inbjudna till eventet av FRA. På plats finns beslutsfattare från hela världen och RMD ser det som en fantastisk möjlighet att komma in på den amerikanska marknaden.