STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) USA:s president Donald Trump överväger att behålla de 25-procentiga tullarna på japanska bilar, samtidigt som förhandlingarna mellan länderna drar ut på tiden. Med drygt en vecka kvar innan ytterligare tullhöjningar träder i kraft, om inget avtal nås, växer oron för att en lösning inte är i sikte.
Det skriver Bloomberg News.
I en intervju med Fox News, som sändes på söndagen men spelades in redan i fredags, uttryckte Trump tydligt sitt missnöje med det rådande handelsförhållandet."Så vi ger Japan inga bilar. De tar inte våra bilar, eller hur? Och ändå tar vi emot miljontals av deras bilar i USA. Det är inte rättvist," sade han.
Presidenten antydde också att Japan kunde minska handelsunderskottet genom att öka sina inköp av amerikanska varor, särskilt råvaror."Nu har vi olja. De skulle kunna ta mycket olja. De skulle kunna ta mycket annat," sade Trump.
Hans uttalanden visar att ett avtal fortfarande är långt borta och tyder på att Vita huset kan hålla fast vid den nuvarande biltullen på 25 procent.
Intervjun följde på ännu en runda förhandlingar mellan Japans chefsförhandlare Ryosei Akazawa reste till Washington för ett personligt möte med USA:s handelsminister Howard Lutnick, men därefter hölls två ytterligare samtal per telefon.
Efter att intervjun sändes tog Akazawa till sociala medier för att bekräfta att diskussionerna fortsätter."Japan-USA-förhandlingarna befinner sig i ett avgörande skede, och vi kommer att fortsätta föra uppriktiga och seriösa diskussioner," skrev han i ett inlägg på plattformen X. Han tillade att nya möten planeras under den kommande veckan.
Marknaden reagerade snabbt. På Tokyobörsen föll bilrelaterade aktier med cirka 0,4 procent under måndagen, samtidigt som det breda Topix-indexet steg med 0,8 procent.
Tullarna på bilsektorn har blivit en av de största stötestenarna i samtalen. USA fokuserar på sitt betydande handelsunderskott inom bilhandeln, medan Japan vill skydda en central del av sin ekonomi. Under 2024 uppgick Japans handelsöverskott med USA till 8,6 biljoner yen (cirka 59,3 miljarder dollar), varav ungefär 82 procent hänförs till just bilar och bildelar. USA:s statistik visar att handelsunderskottet med Japan är det sjunde största bland landets bilaterala handelsrelationer.
Akazawa har upprepade gånger kallat USA:s biltullar oacceptabla och betonat att Japans bilindustri har gjort stora investeringar i den amerikanska ekonomin, över 60 miljarder dollar och 2,3 miljoner lokala jobb, enligt japanska uppgifter.
Japan har krävt att sektorspecifika tullar, som de på bilar, ska ingå i samma förhandlingspaket som de bredare tullarna som planeras höjas den 9 juli. Akazawa har sagt att han är medveten om tidsfristen, men att fokus ligger på att nå ett helhetsavtal som också inkluderar dessa specifika sektorer.
Den japanska regeringen beskrev helgens samtal mellan Akazawa och Lutnick som "givande" och meddelade att båda parter är överens om att arbeta vidare mot ett ömsesidigt fördelaktigt avtal. Några konkreta detaljer om innehållet eller framstegen i förhandlingarna gavs dock inte.
USA:s nuvarande tullar ligger redan på 25 procent för bilar och bildelar, samt 50 procent på stål och aluminium. De generella tullarna, som idag ligger på 10 procent, är planerade att höjas till 24 procent om inget avtal nås i tid. Ett misslyckande skulle kunna pressa Japans ekonomi in i en teknisk recession, då landets BNP redan minskade under första kvartalet.
Trump visade heller inga tecken på att Japan skulle kunna få ett undantag från de amerikanska tullarna. I stället betonade han USA:s rätt att ensidigt sätta sina handelsvillkor."Jag kommer att skicka brev," sade han och syftade på att informera vissa handelspartners om nya tullbeslut."Jag skulle kunna skicka ett till Japan. 'Käre herr Japan, så här ligger det till. Ni kommer att betala 25 procent i tull på era bilar.'"
USA:s president Donald Trump överväger att behålla de 25-procentiga tullarna på japanska bilar, medan förhandlingarna mellan länderna fortsätter med drygt en vecka kvar tills ytterligare tullhöjningar träder i kraft – om inget avtal nås.
Det skriver Bloomberg News.
"Så vi ger Japan inga bilar. De tar inte våra bilar, eller hur? Och ändå tar vi emot miljontals av deras bilar i USA. Det är inte rättvist," sade Trump i en intervju med Fox News som sändes på söndagen.
Presidenten antydde även på att Japan kunde balansera handelsunderskottet genom att köpa amerikansk olja och andra varor. "Nu har vi olja. De skulle kunna ta mycket olja. De skulle kunna ta mycket annat," sade han.
Kommentarerna tyder på hur långt ifrån ett avtal parterna fortfarande befinner sig ifrån och indikerar att Trump mycket väl kan hålla fast vid biltullen på 25 procent.
Intervjun spelades in i fredags, efter ännu en förhandlingsrunda mellan Japans chefsförhandlare Ryosei Akazawa och USA:s handelsminister Howard Lutnick. Akazawa reste till Washington för att träffa sin motpart, men efter det följde två telefonsamtal.
Efter att Trumps intervju sänts tog Akazawa till sociala medier för att bekräfta att samtalen fortsätter. "Japan-USA-förhandlingarna befinner sig i ett avgörande skede, och vi kommer att fortsätta föra uppriktiga och seriösa diskussioner," skrev han i ett inlägg på plattformen X. Han bekräftade också att nya samtal planeras för veckan.
På Tokyobörsen reagerade bilrelaterade aktier negativt på måndagen och föll med omkring 0,4 procent.
Bilsektorns tullar har blivit en av de största stötestenarna i samtalen. USA fokuserar på sitt stora underskott i bilhandeln, medan Japan försöker skydda en nyckelkomponent i sin ekonomi. 2024 uppgick Japans handelsöverskott med USA till 8,6 biljoner yen (motsvarande cirka 59,3 miljarder dollar), varav omkring 82 procent hänförs till bilar och bildelar. Enligt amerikansk statistik är handelsunderskottet med Japan det sjunde största av USA:s bilaterala partnerskap.
Akazawa har upprepade gånger kallat USA:s biltullar oacceptabla och betonat att den japanska bilindustrin har bidragit kraftigt till USA:s ekonomi, med investeringar på över 60 miljarder dollar och skapandet av 2,3 miljoner lokala jobb.
Japan har krävt att sektorspecifika tullar, inklusive bilindustrin, ska behandlas i samma paket som de generella tullarna som är satta att höjas den 9 juli. Akazawa har sagt att han är medveten om tidsfristen men kommer inte låta den dominera strategin, eftersom målet är att nå ett övergripande avtal som inkluderar även sektorspecifika frågor.
Japanska regeringen meddelade i helgen att samtalen mellan Akazawa och Lutnick varit "givande" och att parterna är överens om att fortsätta jobba mot ett ömsesidigt fördelaktigt avtal. Inga detaljer om innehållet eller framsteg i förhandlingarna kommunicerades.
USA:s nuvarande tullar ligger redan på 25 procent för bilar och bildelar samt 50 procent för stål och aluminium. De generella tullarna, som i nuläget är 10 procent, kommer att öka till 24 procent om inget avtal nås. Ett misslyckande i förhandlingarna riskerar att driva Japans ekonomi in i teknisk recession efter en nedgång under årets första kvartal.
Trumps uttalanden gav inget hopp om att Japan närmar sig ett undantag från tullarna. Tvärtom framhävde han USA:s rätt att sätta sina handelsvillkor ensidigt.
"Jag kommer att skicka brev," sade Trump i intervjun och syftade på en plan att meddela vissa handelspartners om nya tullbeslut. "Jag skulle kunna skicka ett till Japan. 'Käre herr Japan, så här ligger det till. Ni kommer att betala 25 procent i tull på era bilar.'"