Laddar TradingView Widget
Laddar annons
8 Apr, 2020

Burger King revisited

Den 30 oktober anno 2019 skrev jag en liten analys om Restaurant Brands (QSR), som är noterade både på den amerikanska och den kanadensiska börsen. För de som ej har läst denna rekommenderas att först så göra. Kortfattat kan sägas att Restaurant Brands International är ett restaurangföretag som äger och driver ett antal snabbmatskedjor. De mest kända är Burger King, Popeyes och Tim Horton. Företaget arbetar även med franchisetagare. Restaurang Brands International disponerar restauranger över hela världen. Bolaget grundades 1954 och har sitt huvudkontor i Toronto, Kanada.

Likt sina konkurrenter, såsom Starbucks, McDonalds et cetera har kursen slaktats då det i många delar av världen råder karantännivå, vilket inte bara har drabbat restaurangbranschen, utan även hotell- och turismnäringen än hårdare än många andra sektorer. Att addera till detta var att en av de tre bolagsdelarna – Tim Horton – redan innan höll, om än marginellt, de andra två – Burger King och Popeyes – tillbaka.

Många har nog räknat med att Warren Buffett, allas vår ”Buffe”, och som äger QSR skulle ha aktiverat den stora kassa som Berkshire sitter på, men icke. Kanske är det fortfarande för dyrt? Kanske tittar han på andra bolag, dit han kan flyga in med lite rester från Delta Airlines… host, förlåt, men det var öppet mål. Faktum är att aktien nyligen har handlats under IPO-kursen på ca $35. Således är guruns kursavkastning raderad, men beträffande utdelningar har han haft (och kommer fortsätta ha?) ett bra resultat.

Jag har läst diverse av de senaste artiklarna från Seeking Alpha och det som de flesta har gemensamt är att de ser a) hur bolaget är hårt utsatt för olika länders regeringars restriktioner, men b) att detta mer är att betrakta som kortsiktigt påverkande. Världen kommer att, förr eller senare, att öppna igen. Det är antingen det, eller så är det konserver och vapen. Är det naivt tankesätt? Nej, men detta betyder inte att det bara är att köpa och sedan ”veta/hoppas”. Din inköpskurs är mycket viktig och du måste även känna dig bekväm med bolagets finansiella ställning och här finns det en finne där bak som jag inte är riktigt bekväm med – skulden.

Innan vi ser över den måste det adderas att QSR med dess restauranger – Burger King, Tom Horton samt Popeys – redan hade och nu har utökat möjligheter för drive-in/through samt utkörning. Förvisso blir det inte samma intäkts- och kassaflödesinfall likt då folk besöker och äter på plats, likväl är det en bra insats som påverkar.

De närmaste fem åren har analytiker räknat med att QSR kommer öka sin vinst med 19,1 % per år, vilket såklart blir svårt givet covid-19s intåg, likväl kommer vardagen att återkomma och då kan bolaget, men också dess konkurrenter, återgå till kärnverksamheten och att fortsätta där de tidigare var.

Att jämföra med McDonald’s kan till viss del sägas adekvat, men beträffande den gyllene måsen är bolaget mer av ett fastighetsbolag än en renodlad burgar- och coca-colalangare. Därtill har Donken redan passerat den fas där expansion och tillväxt räknas framför allt annat och istället fokuserar de nu mer på att förfina, effektivisera, digitalisera och alla andra modeord som finns där ute. Snart kommer vi nog också se McDonald’s lansera något som t.o.m. ryms under ”SaaS”, men när och hur låter jag vara osagt. Ty min kaffesump har inte varit min bästa vän det senaste året…

Under det senaste räkenskapsåret, 2019, visade QSR ännu en gång varför de är att räkna med.  För 2019 rapporterades en försäljningstillväxt om 8 % och på en konsoliderad jämförbar restaurangförsäljningsvinst var siffran 3 %. Burger King, som drevs av framgången från Impossible Whopper, hade en försäljningsökning med 3,4 %. Tim Horton gick det sisådär för, med bara 1,5 %. Dock glänste Popeyes, vars försäljning steg med hela 12,1 %. Många hävdar att detta beror på deras återlansering av deras (ö)kända Chicken Sandwich. Självklart vill jag, som svensk och bosatt i ett land där denna restaurangkedja ej finns, testa denna och jag lyckades hitta en youtube-video om hur man gör en (bättre) sådan sandwich, vilken skall testas någon gång i framtiden.

Nåväl – skulden. Just nu, kring de första dagarna i april, ligger den på 4,9/Ebitda (data, R12, hämtad från Börsdata), vilket är högt. Dock skall det sättas i relation till deras historiska svit som är:

12 månader

3 år

5 år

7 år

4,9

5,4

5,316,7

16,7

 

Mätt i procent framkommer:

12 månader

3 år

5 år

7 år

47 %

51 %

47 %

44 %

 

Beträffande lönsamhet et cetera är det inget som jag just nu finner ”bekymmersamt”, även om VPA är något skakig, och således väljer jag att inte ta med det i detta inlägg. 

I sin årsrapport för räkenskapsåret 2019 skriver bolaget följande: 

"During 2019, we redeemed the entire outstanding principal balance of $1,250 million of 4.625% first lien secured notes due January 15, 2022, made partial principal amount prepayments of our existing senior secured term loan and refinanced our existing senior secured term loan. In connection with these transactions, we recorded a loss on early extinguishment of debt of $23 million that primarily reflects the write-off of unamortized debt issuance costs and discounts and fees incurred.

During 2017, we recorded a $122 million loss on early extinguishment of debt which primarily reflects the payment of premiums to fully redeem our second lien notes and the write-off of unamortized debt issuance costs and discounts in connection with the refinancing of our Term Loan Facility."

Ledningen tycks vara beredd att fortsätta med samma risktagande likt nu och förvisso krävs detta för att kunna expandera, men... en osäkerhet finns hos mig. Likväl har det hittills visat sig gå vägen och kanske är det jag som är för konservativ?

Simply Wall Street lyfts skulden fram, men det är även intredssant att se hur även de finner bolagets aktie som köpvärd. Dock skall tilläggas att det idag är i princip omöjligt att räkna och beräkna värde, intäkter et cetera.

Vågar hjag ta in detta bolag givet nuvarande skuldnivå? I en värld där nollräntor snart kommer att ses som ”högt” och där envar kommer att inte bara vara mer försiktig att vistas ute, utan också att äta ute? Eller skall jag lyfta blicken och se längre än 2020 och mer istället mot 2021, 2022 et cetera och våga utgå från att ”this too shall pass”? Jag är beredd att göra sistnämnda. Även om jag inte har ätit på Donken sedan i London 2005 och på Burger king månaderna efter är det fortfarande min bestämda uppfattning att sistnämnda klår disktrasan alla dagar i veckan.

Testa nu och se om de båda bolagens produkter har utvecklats till (örhoppningsvis) det bättre? Hell no. Inget slår hemmagjorda burgare på högrev och nötfärs et cetera. Men för all del; fortsätt du!

OBS - beträffande kommentatorsföältet: Det tycks för tillfället inte gå att kommentera som anonym på Trade Venue. Jag tar tacksamt emot kommentarer och vill poängtera att jag ser dem som en essentiell del i mitt bloggande. Jag har varit på admin om detta och inväntar en snabb lösning (de har svarat att de jobbar med det och att avsaknaden av anonymitet beror på spam-attacker). Om du ej vill registrera dig kan du kommentera på min "gamla" blogg, då jag även, dagligen, kollar den.

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.