Laddar TradingView Widget
Laddar annons
8 Apr, 2022

H&M - köpläge?

Få, om ens någon, har inte en åsikt om H&M. Alla kan något om bolaget och inte sällan kan diskussionerna bli mycket laddade. Jag har tidigare ägt H&M, men valde att ta min förlust i samband med Q1-rapporten 2018. Där och då bedömde jag att H&M förvisso inte riskerade konkurs, men att deras omvandling skulle ta lång tid. En mycket lång tid. Min förlust blev relativt smärtsam, men med det kapital jag frigjorde har den hämtats hem och mer därtill. Jag har sedan mitt uttåg inte släpps bolaget, utan följer det med intresse. Är nu tid att köpa in sig igen?

Jag skrev en sammanfattning av den senaste rapporten på Aktiespararna och kommer här inte beröra den så mer ingående, utan fokus är mer på det stora och helheten.

H&M står inför stora utmaningar, men har också kommit en bra bit i sin omvandling från det fysiska till det mer online- och omnichannelbaserade. En utmaning är såklart Ryssland. H&M har flera gånger kommunicerat att det är en betydande marknad och en som också växer snabbt. Hur kommer detta slå mot H&M:s fortsatta tillväxt? Med årsrapporten 2021 kommunicerade de ett mål om att dubbla omsättningen till senast 2030. Om Ryssland tas bort blir den tillväxten än mer utmanande.

Ryssland är heller inte den enda tillväxtmarknad där bolaget möter utmaningar. Man är ännu inte fullt ut tillbaka i Kina. Ömsom är det statliga restriktioner och bojkotter, ömsom får de ännu inte sälja på Tmall, den största onlineplattformen för kineser. Är detta något som kommer att lösa? Säkert, men när? Ryssland och Kina är således två viktiga marknader som H&M just nu inte har, eller i en ytterst liten grad, har exponering mot.

Utöver ovan finns motstånd med allt från störningar i produktionsled till fraktproblematik. Hur länge kommer dessa bestå? Som lök på laxen stångas bolaget också med sin kraftiga dollarexponering. Visst har de alltid stångats med denna, men ju längre dollarn håller sig starkt mot den svenska kronan samt att inflationen ökar blir H&M:s bruttomarginal allt mer ansträngd. I konferenssamtalet för Q1 2021/2022 sade man att man ämnar höja priserna, men man vill inte vara först ut. Inte heller vill man höja så mycket att man riskerar att tappa kunder. Man vill kunna erbjuda bra mode till bra (läs: billiga) priser. Hur mycket av kostnaderna kommer H&M att ta? Vad kommer vinstmarginalen att landa på?

Visst finns även ljuspunkter och styrkor, såsom en nettokassaplanerade aktieåterköp, en stark ägare som äger en stor del av alla utomstående aktier, en stark, om än ej självklart och för alltid beständig, ställning på sin marknad med mera. Emellertid måste detta ställas mot utmaningarna samt mot den allt mer ökande konkurrensen.  Pris är vad du betalat, värde vad du får. Vilket värde får man av att köpa H&M på nivåer kring 129-133 kr per aktie? P/E 17,5 är inte dyrt om de lyckas nå sitt mål till 2030, men sannolikheten för det minskar ju längre framför allt den ryska och kinesiska marknaden består. Jag väljer att fortsätta stå vid sidlinjen. Vad som av ovan utmnaingar är "tillfälliga" och "kortsiktiga" är en adekvat fråga att ställa sig. 

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.