SAS och "det skandinaviska"
Det är sällan jag kommer på mig själv att skriva mer "innehållslösa" inlägg, där det mer är fokus på att raljera än att faktiskt komma med något av värde. Dock händer det och antingen är det ett tecken på att jag börjar bli gammal , eller så beror det på att jag finner hela situationen så banal att jag inte kunde undvika att dryfta den. Ju mer jag nu, i efterhand, reflekterar över det undrar jag om inte även jag tillhör en sorts "maffia" som det nedan hänvisas till...
”What is truly Scandinavian?”. Ja, den frågan tror jag att vi alla, dagligen, går och reflekterar över, för genast var ICA-Stammis-maffian, du vet – de som höll på att bryta ihop inför envar kvällsblaska för ett par veckor sedan, då ICA gick ut med att de skulle göra om sitt bonussystem för stamkunder, ute och gormade. SAS svarade med att först ta bort den omtalade reklamfilmen för att sedan, under samma dag(!), lägga upp den igen. Detta om något visar vad som är skandinaviskt, eller i alla fall svenskt; först tycks de göra en pudel och sedan tar de tillbaka denna hund.
Förvisso är SAS inte ett helsvenskt bolag, då den danska staten och den norska banken står med bland toppen på ägarlistan (för att inte nämna några amerikanska investmentbolag), men att det ses som en svensk klenod är det nog få som motsätter sig. Således skulle det kanske ha varit mer tacksamt för den danska reklambyrån, som för övrigt blev bombhotad(!), att ha fokuserat på det svenska arvet till världen; politiker som kan ljuga, men inte gör det bra; avundsjukan aka. ”jantelagen”; kravet på att först kräva sin rättighet och först därefter (kanske) göra sin plikt; knyta näven i fickan och först efter mötet och då på hemmaplan inför andra, ej involverade i arbetsplatsmötet, berätta hur dåligt man tycker att något är.
Jag tänkte presentera en liten lista om två punkter på vad SAS skulle kunna ta med i sin iver att exportera det svenska.
Nummer ett på listan torde vara dåliga lögner tillika lika dåliga undanflykter/bortförklaringar. Exemplen står som spön i backen, men några bland de främsta är:
Ygemans förklaring om varför Löfven inte kunde bli informerad om IT-skandalen – ”Jag hade ingen lokal”
Mona Sahlins försvar angående Tobleroneskandalen. Plus avsaknad av inbetald TV-licens. Plus svartlön för dagmamma. Plus obetalda parkeringsböter - ”Jag tog ut ett förskott på lönen, och de kan väl de flesta göra”.
Stefan Löfvens förklaring till dagens gängkriminalitet – ”Alliansen lade grunden för ungdomsrånen”.
Nummer två, vilket också kommer bli det sista på listan för jag tror att du redan nu känner hur pinsamheten gör sig tillkänna, är dessa ständiga attacker på hur egenföretagare är onda, hemska och grymma kapitalister som inte drar sig för att utnyttja lagsystemet för att undkomma att betala sin beskärda del till den svenska statens kassa. Att dessa redan gör det samt arbetar halvt ihjäl sig för att de vill realisera en dröm om att bli egna har de vänsterradikala ingenting för. Ej heller tycks de inse att en högre skatt kommer att leda till att de små bolagen ömsom inte kommer ha råd att nyanställa om ens behålla personal, ömsom att stora bolag kommer att fly landet, då det inte är tillräckligt lönsamt att husera i det stolta, jämlika och underbara Sverige.
”Alla skall bidraga” – ja, det är en gyllene regel och jag skriver under den varje dag i veckan, men det skall vara rim och reson kring det och inte att en, eller några få, skall bidraga extra, extra, extra mycket bara för att de har lyckats. Kanske detat går att exportera?
Nu skall jag ej raljera mer, utan jag vill avsluta med den absolut bästa svenskexportorienterade reklamfilmen – ”Like a swede”. Hade den danska reklambyrån varit kloka hade de mer eller mindre kopierat denna rakt av. Dock hade nog även den retat gallfeber får ”Stammismaffian”…