31 Jul, 2020

Starbucks Q3 samt framtiden

Det tredje (inlägg ett här och inlägg två här) inlägget om giganten bland javasektorn och sedan det senaste inlägget har mycket vatten hunnit flyta under ån. Bland annat har det visat sig att Luckin Coffee, som bedömdes vara Starbucks största konkurrent i framför allt Kina, ertappats med att, likt Wirecard, ha sockrat sina resultat med en sisådär $300 miljoner. Jag vill inte dra alla över en och samma kam, vilket man aldrig skall göra, men jag noterar att dokumentären The China Hustle fick mer vatten på sin kvar i och med detta. 

Det kan inte komma som någon överraskning att ett bolag som Starbucks har drabbats lite mer än andra under detta år som kommer att gå till historien som då människan blev påmind om att hon är allt ifrån odödlig, men då så få tycks läsa och studera nämnda kommer detta snart, paradoxalt nog, vara en glömd historia (den Antoninska pesten mellan 165-180 e.kr, som dödade 5 miljoner; den Justinianska som dödade mellan 30-50 miljoner; Digerdöden, som sägs ha utplånat cirka 65 procent av Europas befolkning; Smittkopporna som upptäcksfarana tog med sig till Sydamerika i början av 1500-talet beräknas ha dödat 80 procent av urinvånarna; Pesten i London år 1665, som sägs ha bragt 75 000 – 100 000 människor livet; Kolerapandemier, som från 1854 och framåt har skördat miljontals offer; Gula febern, Spanska sjukan, Asiaten, Sars…).

 

Virusets påverkan har tydligt synts under bolagets Q2 och Q3 (brutet räkenskapsår) och försäljningen minskade med 38% jämfört med året innan. Försäljningen på hemmaplan, dvs. i USA; minskade med 41 % och i Kina minskade densamma med 19 %, vilket ter sigh logiskt då bolaget hart haft fler öppna butiker i detta väldiga land.  Idag är 97 % av bolagets samtliga (world wide) butiker öppna, men jag utgår från att det kommer vara att vissa stängs, återöppnas, stängs, återöppnas etc. kommande 6-12 månader.

I Q3 rapporterades en förlust på 0,58 USD per aktie, vilket var bättre än $0,64 till 0,79 förlust som företaget hade guidat för

Starbucks har under kvartalet fortsatt med sina investeringar mot mer digitala alternativ och dessa är de som har hjälpt till att rädda bolaget från en annars mycket större förlust.   Nästan 90 % av försäljningsvolymen kom via drive-to och mobilorder, och mobilbetalningar stod för 22 % av försäljningen, en ökning med sex procentenheter från för ett år sedan. ”Starbucks Delivers”-beställningar tredubblades från det andra kvartalet.

Företaget hanterar fortfarande utmaningar som härrör från förändringar i konsumentbeteende, till exempel förlorade pendlare till/från skola och arbete, vilket påverkar försäljningen negativt. Emellertid har det har funnits optimistiska tecken, som till exempel en ökning med 25 % i genomsnittliga biljettkomponenter jämfört med förra året. Starbucks fortsätter att svänga för att möta den nya dynamiken med ytterligare fokus på nya försäljnings-, betalningsalternativ och butiksformat samt menyalternativ.

"We have future-proofed our business model and reinforced our balance sheet to enable us to play offense by accelerating key strategic initiatives that further differentiate Starbucks and reinforce the long-term sustainable growth opportunity ahead," (sagt av CEO, Kevin Johnson, under bolagets conf.call).

Mina tankar

Starbucks har lyckats etablera sig som ett varumärke; det anses idag (pre-corona) som ”hippt/rätt” att inte bara konsumera deras produkter, utan även att sitta där, studera, umgås, lyssna på musik eller att testa diverse olika te- eller/och kaffesorter. Trots de höga priserna är kunderna villiga att betala, då de upplever att de får kvalitet relativt pris (pris är vad du betalar, värde vad du får). Observera att jag inte skriver att jag anser att deras kaffe är värt summorna, utan att det finns (många) andra som så gör. En Latte för ca 3 dollar är förvisso inte svindyrt, likväl är nog deras Stora Frappuccino för ca fem dollar det.

Under detta år har de investerat $100 miljoner i ett nytt och eget rosteri i Kina, som inte bara kommer att förse Xi Jipings land med kaffe, utan stora delar av världen. Därtill har de börjat etablera små butiker mellan sina större caféer, vilka riktar sig till kunder som är på språng, medan caféerna är till för de som vill sitta ned, umgås, studera e.d.

Utöver detta finns en satsning på lojalitetsprogram, mobila beställningar med leveranser för att ej heller glömma att deras produkter säljs i affärer som ICA, Hemköp et cetera (samarbete med Netslé).

Ja, NU, under covid-19, tar bolag likt detta liksom McDonald’s, Restaurant Brands, Boston Pizza et cetera extra mycket stryk, men jag tror att de tre förstnämnda har förmåga att komma ur än starkare. Just om nuvarande situation, men även post-corona diskuterar bolagets VD med Jim Cramer om i detta poddavsnitt.

När detta inlägg publiceras äger jag 51 stycken aktier.  

Vad tror du om såväl branschen som Starbucks? Koffeinberoendet segrar alltid?

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.