Intervju med Attanas VD
Bolaget Attana grundades 2002 och affärsidén var då att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel. Helt enkelt att hjälpa bolag analysera läkemedel som är under utveckling redan innan de ingår i olika kliniska faser. Så här beskrivs detta på bolagets egen hemsida:
Bolaget består nu av två affärsområden, Attana Life Sience som handlar om den ursprungliga affären ovan. Dessutom det nyare affärsområdet Attana Diagnostics som är ett resultat av Covid-pandemin med fokus på att hjälpa labb att mäta effekten av antikroppar.
Nu tar bolaget in 25 miljoner i en företrädesemission som pågår under perioden 14 december till 29 december. Läs mer om villkoren här på Trade Venue.
Det här med Life Sience och Diagnostics är ju rätt avancerade saker så jag är glad att vi får hjälp av bolagets VD Teodor Aastrup att reda ut lite mer kring vad de egentligen jobbar med och hur pengarna från emissionen ska användas. Så klarnar det förhoppningsvis lite både för er läsare och för mig.
Tack Teodor för att jag får hjälp att förstå det här lite bättre. Men vi börjar från början. Kan du berätta lite om dig själv, din bakgrund och resan med Attana?
Jag har sedan jag var 5 år och satt i badkaret och försökte skapa så många bubblor som möjligt varit intresserad av ytor och de möjligheter de skapar. Dessutom har jag haft ett intresse av företagande, investerade t.ex. i en strängningsmaskin och strängade tennisracketar åt klubben och faktiskt även skolans badmintonracketar. Jag anordnade också intensivkurser i tennis under jul och sommarlov. Dessa intressen har jag lyckats förena i Attana. Vi har utvecklat en teknik som på molekylärnivå kan studera interaktioner på ytor i komplexa miljöer, vilket är precis det som sker i kroppen när läkemedel verkar. Jag är helt övertygad om att vår teknik kommer ha en stor inverkan på effektivitet inom läkemedelsutveckling och fast besluten om att kommersiellt lyckas med det.
Många investerare undviker forskningsbolag med fokus på olika faser där det är svårt som lekman att bilda sig en uppfattning om framtiden och chansen till framgång i kommande faser. Men i ert fall handlar det väl mer om att "sälja hackar och spadar till guldgrävarna än att leta guld själv" vilket ofta beskrivs som en bättre affär. Det vill säga sälja utrustning till forskningsbolagen. Är det en rättvis beskrivning av er verksamhet tycker du?
Ja, det tycker jag man kan säga. Vår teknik fungerar ju bevisligen. Osäkerhet i Attana ligger i när vi kommer att lyckas kommersiellt.
Hur skulle du beskriva ert läge just nu. Det vill säga utvecklingen hittills under 2022 och hur har er verksamhet påverkats av en skakig omvärld?
2022 börjad bra, men framåt sommaren så noterade vi att våra kundprospekt indikerade att de kommer att skjuta upp investeringar till 2023. Däremot är vi mycket nöjda med utvecklingen hos befintliga kunder. I år har de ökat intensiteten i sina lab och vi ser nytecknande av serviceavtal och förbrukningsvaror. Vi har också etablerat 4 nya kunder i USA som vi tror mycket på inför nästa år.
Som lekman är det betydligt mindre fokus på Covid, självtester och antikroppar nu än de varit de senaste två åren. Tänker jag lite smalt här eller återspeglas det även i minskat intresset för era tjänster ute i Attana Diagnostics?
Tvärtom, pandemin har visat att exakt det vi levererar är det som behövs. Vi en stark partner för att etablera oss inom diagnostik. För att nå dit gör vi nu ett antal spännande projekt som ska underlätta för vår diagnostiska plattform. Vi är t.ex. väldigt glad över National University of Singapore som använt vår teknik för immunitetsprofilering av hepatit B infekterade. Med hjälp av Attana har de kunnat identifiera individer med bra immunantikroppar och de har därefter selekterat ut dessa och går nu vidare med att behandla andra.
Spännande. Nu siktar ni på att ta in drygt 20 miljoner kronor efter kostnader för emissionen. Hur ska dessa pengar användas?
Vi lägger fokus på att fortsätta med de befintliga kunderna, de nya kunderna i USA och mer marknadsföring. Vi behöver också starkare kassa nu, då fler underleverantörer kräver förskottsbetalningar samtidigt som vi har ett antal kunder som är sena med sina betalningar.
Har ni några offentliga mål och prognoser när ni räknar med att gå med vinst? Ska man som investerare räkna med att ytterligare nyemissioner kommer behövas de kommande åren eller räcker dessa pengar?
Målet är att under näst år signifikant öka bolagets värde. I år har vi ökad omsättning och vi tror att vi kommer att få fortsatt ökad omsättning, förbättrat kassaflöde och minskande förlust.
Du äger själv drygt 20% av bolaget vilket jag antar är en betydande del av din privatekonomi. Hur är det att ha både sin lön och en stor del av sina tillgångar i ett och samma bolag?
Jag tror ju stenhårt på detta och är helt övertygad om det bara är en tidsfråga innan pendeln svänger över.
….
Vi tackar Teodor för intervjun och du som är sugen på att läsa mer om bolaget och teckna dig i emissionen kan läsa mer här på bolagets hemsida.