12 Nov, 2020

Struligt att köpa från Amazon.se

Den 28 oktober lanserades Amazon.se och jag tyckte det var lite kul att klicka runt och kolla lite första dagen. Det är ju ett av världens största företag och för oss med intresse för börsen har det varit mycket diskussion de senaste åren hur det ska gå när Amazon kommer till Sverige. Jag tröttnade efter 10 minuter och fick inget sug efter att köpa något, men min fru hittade tre grejer som hon ändå hade tänkt köpa de närmaste månaderna.

Den 1 november beställde hon tre varor. En grej var helt otroligt billig. Den kostade 30 kr + 30 kr i frakt jämfört med ett normalt pris som snarast borde ligga på 100-200 kr. Varan kom fram efter en dryg vecka, visserligen i en annan färg än hon beställt. När hon då gick in och kollade hur det kunnat bli fel färg kostade varan helt plötsligt 300 kr på hemsidan, så hon struntade i att färgen var fel och behöll varan. Jag misstänker att det var någon som missat att ändra beloppet när valutan ändrades från Euro till SEK. Varan kom som sagt fram på ungefär den leveranstid som utlovats och hittills har vi inte hört något om att de vill korrigera priset. 

Övriga två varor skulle först komma 5-10 november. Sen 11-13 november. Nu fick hon idag veta att hon kunde begära pengarna tillbaka (eller ersättning vilket jag inte vet vad det betyder) om hon ville. Vilket väl borde tyda på att grejerna inte direkt är jättenära att komma fram. 

Totalt sett är jag inte så imponerad av lanseringen i Sverige. I Börspodden påstod de förra veckan att den svenska lanseringen bestod i att man rekryterat två personer som kan svenska och tyska med stationering i Bratislava. Så det är kanske någon form av test och mjukstart och inget vi kan kalla riktig lansering i Sverige än.

Jag skickade ut frågan på Twitter om fler beställt grejer och vilka erfarenheter de i så fall hade. Det är så klart svårt att få någon tydlig bild av en sån begränsad grupp. Vissa hade fått grejerna på ett par dagar utan problem, en del hade fått det på ungefär en vecka men till konstiga uthämtningsställen jämfört med var det brukar kunna hämta ut grejer och fler än oss hade beställt de första dagarna i november utan att ha fått några varor än. Det sammantagna omdömet baserat på de 20 som kommentaret på Twitter får nog ändå anses vara att det strulat mer än man kan förvänta sig. 

Något som rör till det lite är att det är vissa saker som säljs som går från Amazons lager och vissa saker från andra återförsäljare. På vissa varor ingår frakt och ibland kostar frakten lite och ibland mycket. Detta kanske man vänjer sig vid på sikt, men för oss känns det lite rörigt just nu. 

Skulle vara kul att höra fler erfarenheter och tankar. Tror ni befintliga e-handlare i Sverige behöver vara oroliga eller har Amazon främst lyckats slå sig in på marknader med betydligt sämre utvecklad e-handel än Sverige. Jag är ingen expert på ämnet men tycker tex Adlibris, Apotea etc verkar ha kommit rätt långt och har lite svårt att se hur någon ny aktör ska kunna ta över marknaden helt. I alla fall inte med två hjälp av två personer i Bratislava.

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.