Clean Motion företrädesemission
Clean Motion
Just nu genomför den svenska elbilstillverkaren Clean Motion en förträdesemission.
Clean Motion är en av få svenska fordonstillverkare som finns kvar i svensk ägo och på svensk mark och det tycker vi är roligt. Att de dessutom är hemmahörande i Lerum strax utanför Göteborg gör bara den lokala kopplingen ännu roligare. De tillverkar primärt elfordonet ”Evig” som är en trehjulig lastbil för stadstrafik. Det som gör detta elfordon en aning unikt är att Clean Motion lyckats kombinera laddning med solceller så fordonet laddas när det kör i solen. En aning svårt i Sverige men trots att fordonen tillverkas i Sverige så är marknaden global. Det är också det som är en del i företrädesemissionen: att skala upp produktionen för att växa på den globala marknaden.
Sedan juni 2024 är Clean Motions fordon EVIG typgodkänd i EU, Schweiz och Norge. Q4 2023 var lite av en vändpunkt för Clean Motion då de för första gången kunde redovisa positivt EBITDA tack vare försäljningen av 15 st EVIG-fordon. Detta visar enligt bolaget på styrkan i den underliggande affären hos Clean Motion. Fokus för 2024 och 2025 är kunder i södra Europa vilket också passar lite bättre med soltimmarna än här uppe i norra Europa. Produktionsmål för 2025 är 600 fordon från den egna anläggningen i Göteborg och ett flertal alternativ har förberetts för ännu snabbare uppskalning med tredjepartstillverkare. Clean Motions tillväxtambitioner är starkt förankrade hos deras europeiska leverantörer, vilket återspeglas i deras engagemang i komponentutveckling, de återkommande inbjudningarna att presentera EVIG i deras montrar på de största fordonsmässorna, samt deras stöd för vår tillväxtresa genom mycket förmånliga leverantörsvillkor. EVIG är en produkt som drar till sig ett stort intresse helt enkelt.
Just nu pågår handel med Uniträtter (UR).
Erbjudandet i sammanfattning
De som på avstämningsdagen den 12 september 2024 var registrerad som aktieägare i Clean Motion äger företrädesrätt att teckna units. För varje befintlig aktie erhålls en (1) uniträtt där sju (7) uniträtter krävs för att teckna fyra (4) units. En (1) unit innehåller två (2) aktier och en (1) teckningsoption av serie TO3.
Teckningsperiod
- 16 september - 30 september 2024
Handel med uniträtter
- 16 september - 25 september 2024
Kapitaltillskott före emissionskostnader
- 44,7 MSEK
Kapitaltillskott efter emissionskostnader och kvittning
- 34,3 MSEK. Ca 47% av emissionskostnaderna avser ersättning för garantiåtaganden, förutsatt att samtliga garanter väljer kontant ersättning.
Antal aktier före emission
- 71 108 152
Antal aktier efter emission
- Maximalt 152 374 608
Utspädning
- 53% vid 100% teckning
Teckningskurs
- 1,10 SEK per unit, vilket motsvarar en teckningskurs om 0,55 SEK per aktie. Courtage utgår ej och teckningsoptionerna emitteras vederlagsfritt.
Utnyttjandeperiod för teckningsoptioner av serie TO3: 15 september - 29 september 2025
Vad ska emissionslikviden användas till?
Styrelsen bedömer att befintligt kapital inte kommer räcka för den kommande tolvmånadersperioden och därför genomförs denna emission om 44,7 miljoner SEK. Vid fulltecknad företrädesemission tillförs bolaget 44,7 miljoner SEK före avdrag för emissionskostnader och kvittning av fordringar. Nettolikviden uppgår till ca 34 miljoner SEK och kommer användas enligt nedan:
- Återbetalning av brygglån (15%)
- Rörelsekapital (15%)
- Komponentinköp och produktinvesteringar (30%)
- Marknadsföring (15%)
- Prodiktanpassningar och tillbehör (10%)
- Affärsutveckling (10%)
- Övrigt (5%)
Våra tankar
Clean Motion har haft en tuff tid på börsen sedan de noterades i Maj 2016 och nedgången har varit hela 94% men nu ser det faktiskt ljust ut för första gången på länge och om jag förstått det hela rätt så tror företaget sig kunna vara kassaflödespositiva någon gång under 2025. Då behövs det förhoppningsvis inga fler emissioner utan företaget kan växa organiskt. Det som är skillnaden nu jämfört med för några år sedan är att det fordon de har nu är något helt annat än det de gick till börsen med 2016. Dessutom är affärsmoddellen och inte minst prislappen på aktien betydligt aptitligare och jag sneglar faktiskt på att köpa på mig några rätter för att teckna aktier.
Läs mer om Clean Motion
Företrädesemission Clean Motion (Tradevenue)
Disclaimer
Detta är ett inlägg är skrivet som en del i ett samarbete med Clean Motion men orden och åsikterna är Aktiepappas egna.