Det är alla andras fel
SAS flög och kraschlandade. Det var ingen nyhet som kom tisdagens kväll och som fick aktien all rasa samt nå en nivå som enbart övertrumfas av Aftonbladets ledarsidas dito. Och precis som på nämnda ledarsida tycks aktieägarna i SAS mer applicera det vedertagna sättet att skylla ifrån sig och/eller på alla andra. Räntan rusar och hyror, mat et cetera höjs! Det är Kristerssons, Svantessons med fleras fel! Således är det inte Socialdemokraterna, det parti som suttit i regeringsmakt 1936–1976, 1982–1991, 1994–2006 samt 2016-2022, som har något som helst att göra med alla de problem vi idag ser, läser om och får kännas vid. Nej – det är… ”någon annans (läs: de borgerliga partierna) fel”.
Samma tycks det vara i SAS och dess ägarled. Att vd, Anko van der Werff, flera gånger varit ute och kommunicerat att sannolikheten för att allas aktier skulle bli i princip värdelösa vid ett eventuellt avtal likt det som kommunicerades ut i tisdag tycks vara bortglömt, eller mer korrekt bortträngt (hos de få som de facto bemödat sig att läsa på, leta fakta, följa bolaget och dess kommunikation, rapporter et cetera). Vems är felet att allas aktier nu är värda lika mycket som toalettpappret, om ens det, på dasset? Precis, det är – ”någon annans fel”.
Så lätt, eller hur? Hjärnan avskyr utmaningar och problemlösning. Om det är en möjlighet skyr den allt som kostar energi, för den vet inte när nästa tillfälle att fylla på energilagren kommer. Kan läxan lösas med Chat GTP och/eller Google? Om svaret är ”ja” kommer den alltid lockas till det och hos människor som ej har den kognitiva styrkan att stå emot; att se och tänka ett par steg längre och vad följdeffekterna av att ”fuska” respektive ”göra rätt och själv göra jobbet” är sannolikheten stor att de väljer ”fuska”. Jag diskuterar det via stegmodellen i min senaste bok Mentala Modeller, men samma fenomen är lika aktuellt i begreppet second level thinking.
”Fuska” kan t.ex. ersättas med att oreflekterat ta rygg på person/profil X. ”Jag orkar inte räkna/kan inte räkna och eftersom profil X äger borde det betyda något; att hen vet något. Det räcker för mig. Tack för gratislunchen!” Efter att ha köpt och fått se innehavet nå botten är det så lätt att skylla ifrån sig, eller hur (tack för det kaffet…)? Det kostar ingenting och hjärnan utsätter sig då inte för självreflektion. Den utsätter sig inte för att kritiskt ge sig själv käftsmällar i syfte att lära sig ett och annat för framtiden. Nummer ett) säljs snabbt och glöm, så slipper du obehag. Nummer två) våga inte ge dig an att kristiskt granska dig själv eller dylikt. GLÖM! Glöm och ”carry on as ususal”. Hjärnan. System 1…
Sälj och glöm. Skyll ifrån dig. Att sannolikheten att ovan nämnda process återupprepas i ett annat bolag är hög är knappats någon raketforskning till påstående, eller hur? Oddsen på att det inte skulle slå in är astronomiska och kanske lockar just nämnda en av de som avhandlas? Paradoxalt.
Nej. Det var ingen annans fel att du köpte SAS. Nej, det är inte någon annans fel att du gick med på bolåneavtal X när du valde att köpa en bostad(srätt). Nej, det är inte någon annans fel att du valde att ta ett sms-lån för att köpa ett Playstation femitoelva när du redan visste att du knappt går runt på den A-kassa du har. Et cetera.
Finland är känt för sin SISU-mentalitet, Sverige för ”Det är någon annans fel”-mentalitet(?). Utan att granska detaljer tycks det mig som att förstnämnda tycks vara bättre, såväl bildligt som bokstavligt, rustade än oss inom flera segment. Är det kanske dags att uppdatera den tidigare hyllade reklamfilmen Like a Swede?