Nintendo och kvartalets viktigaste produktioner
Det var ett tag sedan jag senast avhandlade Nintendo, vars aktie äntligen har fått lite luft under vingarna. Trots lite vinsthemtagningar på såväl Tokyobörsen som i just Nintendo har aktien stigit med cirka 12 % sedan årskiftet.
Det är framför allt två spel som kommer vara mer centrala än andra för Nintendo och Switchkonsolen de kommande månaderna. Dels kommer Mario vs. Donkey Kong att släppas den 24 februari, dels Princess Peach: Showtime! månaden efter, mer exakt den 22 mars. Jag har i tidigare inlägg nämnt dessa spel och hur de bedöms vara viktiga för att inte bara locka till sig nya spelare i varierande åldrar, utan också för att hålla Switchkonsolen vid liv lite längre och fram tills att nästa konsol utannonseras. Gällande sistnämnda finns fortfarande enkom rykten, men för den som önskar gräva ned näsan i dessa kan jag varmt rekommendera IGN:s sida med flera samlade rykten. Skulle mer önskas finns duktiga grävare på närmare ort, nämligen från flera av FZ:s användare som i ”den stora ryktestråden om Nintendo Switch 2” mer eller mindre dagligen postar nya inlägg.
Absolut ögnar jag igenom flera av de rykten som kommer ut, men jag lägger föga energi på dem, för Switch 2/den nya konsolen kommer att komma snarare än senare. Nintendo är för klipska och för… hmm, låt mig säga såhär; de är inte direkt kända för att inte vilja ha kontroll och styra narrativet. Minsta lilla remake från ett fan av ett spel, såsom Zelda: Ocarina of time (läs gärna detta krav på ersättning för intrång/nyttjande av äganderätt), skjuts direkt ned och minsta lilla försök till flirt möts med en hand så kall att Elsa i Frost skulle bli grön av avund. Jag är tämligen säker på att mycket av det som kommer ut är kontrollerat och välorkestrerat av det anrika, japanska bolaget med anor tillbaka till mitten av 1800-talet.
Åter till de två nya spelen i allmänhet, men Princess Peach: Showtime! I synnerhet. Jag ser detta spel som en viktig pusselbit i bolagets försök att fånga fler kvinnliga spelare, såväl unga som äldre. Går jag tillbaka till 1980- och 1990-talen fanns få spel med en kvinnlig huvudrollsinnehavare och inte sällan var det kvinnan, den fagra mön, den unga flickan eller dylikt som skulle räddas (e.d.) av den tappra och modiga hjälten (läs: inte hjältinnan). Att studera litteratur, men även andra kulturella produktioner såsom just spel, utifrån ett genusperspektiv kan vara lika nyttigt som givande, för med dessa ”glasögon”, eller filter om du så önskar, skapas en möjlighet att nå en djupare och vidare insikter. Vid skrivandet av detta inlägg fastnade jag för denna masteruppsats från studenter på Uppsala Universitet och vill du läsa vidare kan den vara en bra utgångspunkt (gå därefter till källförteckningen och leta dig vidare för mer underlag)
Jag ser fram emot att få ta del av hur spelet tas emot och hur det säljer. Nintendo har börjat smyga ut såväl en explicit som implicit riktad reklam och PR. På X har bland annat detta publicerats (se nedan bild).
Utöver ovan har mer gameplay visats upp och igår, tisdag den 23 januari, släpptes en ny trailer där Peach och hennes olika roller/karaktärer i det kommande spelet visas upp. Dels kommer hon verka som ninja, dels som Cowgirl, för att nämna några bland flera.
Vid förbokning ligger spelet på $60 och Nintendo är lika nitiska som duktiga på att hålla en pricing power, vilket syns när ”gamla” spel, såsom Mario Kart 8 med flera studeras. Trots cirka 7 år på nacken kostar ett fysiskt exemplar 557 kr i Sverige och $48,5 i USA. Det är inte många spelbolag som har samma nitiskhet och prisstyrka som den japanska börsklenoden.
Jag är fortsatt aktieägare i Nintendo och köper det aktieslag som finns att handla på Frankfurtbörsen Jag köper via telefonorder hos Avanza och minsta courtage är 200 kr. Utöver detta tillkommer en växlingsavgift. Detta inlägg skall inte ses som någon rådgivning. Viktigt är att du alltid utgår från din ekonomi, strategi samt placeringshorisont.