Laddar TradingView Widget
Laddar annons
4 Feb, 2025

Sleep Cycle Q4'24

Sleep Cycles rapport för det fjärde kvartalet inkom i linje vad jag trodde avseende nettoomsättning, men något högre avseende mina estimat på EBIT. EBIT inkom också högre än vad bolaget guidade för vid Q3-rapporten, vilket var positivt. Styrelsen reviderade också målet kring EBIT-marginalen, där det tidigare var ”runt 25%” till nu ”minst 25%”.

Rapporten i sammandrag:

• Nettoomsättning 66,8 MSEK (61,3), tillväxt om 9,0% y-o-y.
• EBIT 21,5 MSEK (12,7)
• EBIT-marginal 32,3% (20,7%) 
• Betalande prenumeranter 918k (893k) 
• ARPU 279 (272) kr
• Föreslagen utdelning om 3,0 SEK per aktie

Sleep Cycle rapport

Nettoomsättningstillväxten uppgick till 9,0% och valutajusterat till 8,0%. Tillväxten drivs främst av nykundsbearbetning och användare från befintliga partnerskap, men även bolagets arbete att konvertera freemium-användare och återaktivera tidigare premiumkunder via exempelvis win-back-kampanjer. 

Under Q4’24 genomförde bolaget prisökningstester, som de kommer att fortsätta med och accelerera under Q1’25. Jivmark uppgav att de ser positiva tecken på försäljningen på grund av detta, men att det har en negativ effekt på användartillväxten. 

Jivmark uppgav i rapporten att efterfrågan på bolagets produkt är stor, men att ökad konkurrens kräver ett ännu tydligare fokus på nykundsanskaffning och prisoptimering. Sleep Cycle etablerar därför ett nytt produktteam som ska fokusera på nykundsförsäljning samt skala upp pristester.

Användartillväxt

Antalet användare uppgick till 918 000 (893 000), vilket var en ökning med 2,8% y-o-y och en total ökning om 25 000 användare. Det var också en sekventiell ökning från Q3’24 med en nettoökning om 3 000. Prisökningstesterna kan som sagt komma att påverka användartillväxten negativt framåt.

We plan to conduct additional price testing to better understand the customer's willingness to pay, and this might lead to a short term slowdown in the subscriber growth but it's a crucial step for strengthening the long term net revenue growth Sleep cycle

I Q&A sa Jivmark också att i vissa marknader har de höjt priserna ganska kraftigt och experimenterar med att hitta en baseline för prisnivån på dessa marknader. De vill med detta också skapa utrymme för att testa  runt och experimentera med rabatter och kampanjer. 

Jivmark uppgav också att de senaste månaderna setts en minskning i antal nedladdningar på App Store inom sömnsegmentet, särskilt bland bolagets konkurrenter. Han sa också att nedgången i nedladdningar är något Sleep Cycle aktivt hanterat väl och att de ändå lyckats växa under kvartalet. Det var också en incident i App Store innan nyår där Sleep Cycle tappade sina ratings, men behöll recensionerna. Detta är något de arbetar med tillsammans med Apple och det har inte påverkat verksamheten ännu. 

Han uppgav att de löpande ser över strategin för sin freemium-modell och genomför tester vad som funkar bäst. Just nu upplevde de att en strikt betalvägg ökar antalet nettobetalande prenumeranter, men att olika taktiska erbjudanden var något de såg över för att öka konverteringsgraden. De tittade bland annat på en mer ”flexibel betalvägg”, där användare kan hoppa över den initialt och sedan konverteras senare.

Sleep Cycle app

ARPU

ARPU uppgick till 279 SEK (272), vilket var en sekventiell minskning från Q3’24 men en ökning med cirka 2,6%  y-o-y. Av ökningen om 7 SEK y-o-y i ARPU stod pris för 4 SEK av ökningen och valutakursförändringar för 3 SEK. Enligt Jivmark berodde den något svagare ARPU:n q-o-q på bolagets strategi att konvertera gratisanvändare till betalande prenumeranter, där många inleder sin prenumeration till ett rabatterat pris. Jivmark betonade dock att detta inledningsvis påverkar ARPU negativt, men att det ger en positiv utveckling på lång sikt då det breddar  kundbasen av betalande användare. Under Q&A på callet så sade Jivmark att ARPU påverkas negativt av rabatter, men att 80-90% av alla nya betalande användare inte kommer in via kampanjer. Han ville betona att de inte använde rabatter och kampanjer på ett slarvigt sätt utan under kontrollerade former.

Jivmark gav också en längre förklaring:

The reason why ARPU is growing but at a lower rate is because also the renewal from previous years is at the lower level. So historically at Sleep Cycle, there has been rebates happening during this quarter. And the way that those rebates has been structured has been that they have renewed at the price person came in. The rebates that we're doing now and have done since I joined is that you get a rebate for the 1st year and then you renew at the higher price. So that is the reason why you see a lower growth in ARPU for Q4.

Sleep Cycle sömn

Produkt

Under Q4 lanserade Sleep Cycle ”Sömnfaser”, en funktion som ska ge användare djupare insikter om sin sömn. Enligt Jivmark var detta mer än en ny funktion och hävdade att detta var ett tekniskt genombrott. 

Med hjälp av AI och maskininlärningsalgoritmer, tränade på en omfattande mängd polysomnografidata, är vi först på marknaden med kontaktfri ljudanalys av både andningsmönster och rörelser – en innovation som möjliggör helt nya användningsområden.

Under 2025 ska bolaget utforska möjligheterna till att bredda produkterbjudandet genom att bland annat utforska möjligheten till medicinsk certifiering för screening av sömnapné. Bolaget fortsätter också att undersöka hur deras teknik kan användas inom såväl hälsosektorn som utanför hälsosektorn och har förhoppningar om nya affärsmöjligheter här. På callet uppgav man även att de utforskar möjligheten att lansera Cough Radar på webben.

Partnerskap

Partnerskapet med MyFitnessPal kommunicerades i september 2024 och förhoppningen var att man skulle lanserat under Q4’24. Det har dock varit mer komplext än väntat att lansera, då modellen är förhållandevis ny. Lanseringen skedde istället i slutet av januari. Positivt är att vi fick se en fortsatt användartillväxt trots att lanseringen med MFP inte skett, och förhoppningsvis kan lanseringen bidra till en ökad användartillväxt framgent. Jivmark uppgav dock att det var för tidigt att säga något om resultatet av lanseringen ännu.

sömn app

Partnerskap är en fortsatt viktig tillväxtdrivare för bolaget och de befintliga samarbetena växer. Jivmark var tydlig med att de ser fortsatt potential i både nya och existerande partners. Partnerskapet med Cambridge och UCL består i en ny studie som ska utforska sambandet mellan sömn och tidig risk för Alzheimers.

Partnerships play a key role in our strategy. We talked about it before. It helps us expand into adjacent segments and it's also strengthen our local market presence. By collaborating with the right partners, we are not only extending our reach, but we also reinforce our position as a leading authority in Sleep.

Enligt Jivmark har de för närvarande diskussioner med andra bolag som potentiellt kan bygga olika lösningar på Sleep Cycles teknik, där sömn kanske inte kommer att vara huvudfokus i produkten. Oklart vad detta kan vara, men kan eventuellt bli spännande framåt.

Some partners we will offer the Sleep cycle core experience to, similar to MyFitnessPal. But some other discussions that we're having, I want to explore and see if we can leverage the “Powered by Sleep Cycle” so they could build out their unique experiences where sleep is maybe not the main component in what they offer, but it's a very critical component.

Framtiden

Jivmark fick frågan var han ser Sleep Cycle om 5 år. Kärnprodukten kommer fortsatt vara fokus och han tror att de kommer vara marknadsledare inom sömn. Han uppgav också att han gärna ser att de tagit steget att  kapitalisera på sin teknik och data . Nedan ser vi en sammanfattning av bolagets strategi framåt för tillväxt:

sleep app

Jivmark sade på CC att han fortatt trodde på målet om att dubbla nettoomsättningen inom 3-4 år, då de har flera tillväxtinitiativ som de tror kommer att bära frukt som exempelvis fler partnerskap, screening inom sömnapné, monetarisering av data och teknik och så vidare.

För 2025 hoppades Jivmark att de ska uppnå fortsatt nettoomsättningstillväxt i linje med deras ambitiösa tillväxtmål samtidigt som de upprätthåller en EBIT-marginal över 25%. Han hoppades på att ingå nya partnerskap och att de kan materialisera något av deras mål att kapitalisera på sin data och teknik.

Sammanfattning

Helåret 2024 landar således på 261,5 MSEK i nettoomsättning, en ökning med 10,7%. EBIT landar på 77,0 MSEK, en EBIT-marginal om 29,4%. Justerad EBIT uppgick till 82,7 MSEK, vilket ger en justerad EBIT-marginal om 31,6%.

sömnhälsa

Värderingen på R12 är för tillfället EV/EBIT 9,7 och EV/adj. EBIT 9,0. Bolaget värderas fortsatt alldeles för lågt i min mening. Med 3,0 SEK i utdelning får du nu cirka 7% i direktavkastning. Tyvärr tyckte styrelsen att ”förutsättningarna till aktieåterköp inte är gynnsamma”. Det låter som en omskrivning av att storägarna vill ha cashen i händerna istället, och det får man väl respektera. 

För 2025 hoppas jag att bolaget kan fortsätta uppvisa en nettoomsättningstillväxt om 10% och att EBIT-marginalen kommer att ligga runt 30%. Med 10% i omsättningstillväxt och 30% i EBIT-marginal handlas Sleep Cycle för närvarande till EV/EBIT 8,6 på 2025E. 

Stabiliteten i verksamheten, den höga lönsamheten och kassaflödena i kombination med skyhög utdelning tycker jag gör att marknaden borde värdera upp Sleep Cycle. Just nu verkar marknaden ta fasta på annat och behåller en låg värdering på bolaget. Flera transaktioner har gjorts det senaste och flera block har varit till salu. Kanske får vi en uppvärdering när säljtrycket lagt sig? Vem vet, jag tycker fortsatt att risk/reward känns väldigt bra härifrån och sitter kvar som ägare.

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.