29 Jan, 2023

Bilekonomi och inflation

Uppdaterad:
29 Jan, 2023

Då nästan alla våra pengar är investerade på börsen och det lilla som finns utanför ligger i vår bostad blir det på dessa områden som jag följer prisutvecklingen. Så när jag i samband med service av vår bil passade på att få den värderad bara som en kul grej fick jag lite av en chock. Bilen som vi köpte begagnad och som vi nu haft i 3 år och kört lite över 3000 mil med har bara tappat 5 000 kr i värde under dessa år. Hade jag behövt gissa hade jag dragit till med 40 000 kr i värdetapp. Men då har jag lagt ganska precis 0 timmar på att fundera på bilpriser de senaste åren.

Förklaringen antar jag är att nya bilar blivit så mycket dyrare under perioden att det även dragit med sig 5 år gamla bilar. Så på sätt och vis gäller väl den gamla sanningen kring bostäder, det vill säga att så länge man köper och säljer på samma marknad spelar prisuppgångar och prisnedgångar mindre roll. Så denna minimala prisnedgång är inte så mycket värd som man kan luras att tro, eftersom vi ändå får skjuta emellan minst lika mycket som tidigare den dagen vi ska byta bil. Detta då det mer kommer handla om prisskillnaden mellan vår bil och en 3-4 år nyare bil än exakt hur många kronor vi får för vår bil.

En fråga blir så klart hur lätt det blir att sälja en begagnad bensinbil om 2-3 år. Är det någon som har en genial spaning här så låt höra! Men jag tänker ändå att det borde finnas en målgrupp som vill lägga runt 100 000 kr på en begagnad bil om 2-3 år och då kommer en välbehållen bensinbil som gått 8 000 mil vara det bästa de kan få tag på. Eller? För även om det inte säljs nya bensinbilar i framtiden kommer det rimligtvis gå att tanka bensin i 20 år till. Och även om Tesla nyss sänkte priset med 150 000 kr på nya bilar så kommer man inte få tag på en begagnad elbil för 100 000 kr om några år.

Nästa fråga för vår del blir hur vi ska finansiera vårt nästa bilköp. Tidigare har vi tänkt att vi ska byta bil var 3-5 år och då varje månad stoppa in 1000-2000 kr på ett sparkonto som ska motsvara värdeminskningen, sen löser vi in gamla bilen och använder pengarna på sparkontot till mellanskillnaden. Förra året tröttnade vi på att ha massa olika sparkonton med olika namn som renovering, bilbyte, semester, buffert etc och tömde större delen av dessa konton och betalade av på bolånet istället. 

Ett alternativ skulle därmed kunna vara att använda utrymmet i vårt bolån vid nästa byte av bil och sen amortera på lånet månadsvis för att återigen kunna använda bolånet vid nästa bilbyte. Eller om man ska gå över på privatleasing och då “köpa sig några år” genom att använda pengarna vi får loss vid försäljningen av vår nuvarande bil till de första 2 åren med privatleasing. Och sen hoppas att portföljen blivit så stor att det känns rimligt med lyxen att unna sig ett bekymmersfritt bilägande med privatleasing av ny bil. 

Säg att vi säljer vår nuvarande bil om 2-2,5 år och för dessa pengar har 1,5 års privatleasing betald och därefter får en leasingkostnad som portföljen ska täcka från någon gång runt 2027. 

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.