Laddar TradingView Widget
TradeVenue
Laddar annons
13 Aug, 2023

Lång och trogen tjänst

Att man får den bästa löneutvecklingen i samband med att man byter arbetsgivare är en gammal sanning. Och samma tendens tycker jag finns i andra sammanhang exempelvis när man är kund hos ett företag. Lång och trogen tjänst lönar sig sällan. 

Jag tror bara jag kan komma på ett exempel på när det lönade sig att vara långsiktig kund och det var på ett gym jag var medlem på för länge sedan. Där kostade det 800 kr att bli medlem (inskrivningsavgift tror jag de kallade det) och därefter betalade man 300 kr per månad. Tanken var så klart att det inte riktigt skulle löna sig att säga upp medlemskapet över tex sommaren när man inte ville träna och sen bli medlem igen 2 månader senare. Jag misstänker att 90% av medlemmarna lyckades snacka bort denna startavgift eller blev medlemmar under någon kampanj där de bjöd på den. Så inte ens undantaget tycker jag riktigt kan räknas fullt ut.

Annars är det väldigt ofta så att det lönar sig att flacka runt och byta. Hos oss ringer det säkert på ytterdörren varannan månad med säljare för något bolag som vill att man ska byta bredband, el-leverantör eller något annat. Min spontana tanke är oftast att på ett vänligt sätt smälla igen dörren och inte bli pålurad något skit, men då min fru råkat öppna några gånger har jag lärt mig att de ofta har rätt ok erbjudanden. Där det nästan alltid handlar om ett väldigt bra starterbjudande som sedan går upp i pris efter 12 månader. Med tanke på lönen för säljaren där 90% säker gör som mig och slår igen dörren om de ens öppnar och den stora rabatten första året förstår jag att syftet helt klart är att man ska vara kund i mer än 12 månader.

För att inte tala om bolån där systemet var så riggat att man fick börja redovisa snittränta istället för listränta för att inte riktigt lika lätt lura folk med en bra deal första året och sen ta bort rabatten och hänvisa till ett listpris. Så får man ringa och fråga varför de tagit bort rabatten och så lägger de tillbaka rabatten. För att ett år senare återigen ta bort rabatten.

Så systemet funkar väl kanske helt enkelt så att en liten driven grupp kollar upp och jämför och ringer runt och hör sig för och “dealar och wheelar” och byter avtal varje år. Eller i alla fall hotar med att byta, vilket kan räcka ibland. Medan en betydligt större grupp har annat att tänka på och kör på med befintligt avtal som  de har för sig var billigt när det tecknades för fem år sedan och nu betalar överpris. 

Så om min första tanke var att det här är ett jobbigt och värdelöst system att vi ska hålla på och byta elbolag och internetleverantör varenda år så kanske man ska se det ungefär som kampanjer i matbutiken. En rabatt för de som orkar lägga ner lite jobb som gör att man får grejer till nästan självkostnadspris vilket finansieras av de andra konsumenterna som köper varan nästa vecka till ordinarie pris.

Henrik Schyffert har för övrigt en halvkul grej på ämnet som startar 14 min in i klippet ovan. “Jag vill inte välja något jävla elbolag. Jag vill ha en sladd i väggen och en räkning i brevlådan”

TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.