26 Nov, 2023

BMW Q3 2023

Uppdaterad:
24 Jan, 2024

Mercedes rapport tydde på att 2023 kommer landa på samma siffror som 2022 och att vi har någon form av topp här och nu. BMW visade sig ha liknande tendenser.

På marginalsidan var det fortfarande fina siffror för Q3; 9,8 % på bilsidan (8,9) i rörelsemarginal. Leveranserna ökade och omsättningen upp ca 3 %.

Under årets första 9 månader har det snurrat på bra. Svagaste marknaden har varit Kina som uppvisat svagast tillväxt. Bolaget kommenterar det med orden:

”In China, falling prices on the real estate market and potential defaults by real estate companies, as well as the weak labour market, all held down consumer spending.”

Som ett sidosår. Även om det bitvis varit ganska hätska tongångar politiskt så kan jag tycka mig en uppluckring av det från kinesiskt håll. Det går an att ha högt tonläge då man är på topp, men krackelerar saker så är det inte lika lätt längre. När man gick ifrån att landet styrdes i två perioder sedan bytte man i toppen till att sätta någon på nu i princip livstid så har man också frångått principer som gett tillväxt under decennier. Det finns en poäng i att byta ledning då och då. 

Kina är en väldigt viktig marknad för många europeiska biltillverkare. Hittills har konjunkturerna ofta växeldragit i olika delar av världen. Vi får se hur det fortlöper.

Bland bilsegmentet så var det Rolls Royce som levererade färre bilar. Finns en förklaring dock enligt bolaget själva. Man förbereder produktion av el-Rolls Roycen Spectre. Orderboken ska tydligen vara ganska full vad det gäller denna modell.

BMW Q3 2023

När det gäller elfordon så är nu ca 15 % elektriska. En fördubbling av volymen har skett på relativt kort tid.  BMWi4 Sport Coupe är bland de mest populära fordonen inom den nischen. Enligt försäljare erbjuder den en räckvidd upp till 590 km. Naturligtvis beroende på körstil m.m. Någon läsare som har feedback vad det gäller modellen?

Tittar man på värderingen så handlas BMW-preffen på ca PE 5 och en utdelning på ca 10 %. Som jag varit inne på tidigare så gör man stora pengar i branschen i nuläget, men det kan komma att gå nedåt framöver. I alla fall är det min gissning att marginalerna ska ned. De höga marginalerna på bl.a. elfordon gick bra i början men i takt med att konkurrensen ökar bör det korrigera sig något.

Som tidsnotering vad det gäller elbilar kan också nämnas att Tesla och facket har sina konflikter i Sverige. 

Tesla har ett marketcap som är ca 12 gånger så stort som BMWs. PE-talet för närvarande på ca 75, PS 9. Jag föredrar BMW och Mercedes bland biltillverkare. 

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.