24 Sep, 2024

Hack i motorn hos fordonsindustrin

Uppdaterad:
24 Sep, 2024

Det går lite knackigt nu på fordonssidan. BMW kom nyligen med meddelandet om att kostnader kommer behöva tas p.g.a bromssystem på 1,5 milj fordon samt minskad efterfrågan på bilfronten i Kina. Den kinesiska konsumenten verkar inte vara på topp samtidigt så har konkurrensen hårdnat med allt fler kinesiska märken som tar marknadsandelar. 

Även Mercedes märker av svagare kinesisk marknad och både Mercedes som BMW flaggar för lägre marginaler (liksom fler biltillverkare). Mercedes avgav även nyligen en vinstvarning.

Volkswagen har flaggat för fabriksstängningar. I Tyskland. Något som aldrig hänt förut. Av Volkswagens ca 200.000 anställda finns ca 120.000 i Tyskland. En nedstängning kan innebära 15.000 uppsägningar. Naturligtvis blir effekten än större om man räknar med alla underleverantörer som är beroende av fordonsbranschen i Tyskland.

Volkswagen är jätten i branschen och står för ca en fjärdedel av marknaden i Europa. Dock står bolaget inför ett överutbud på ca 500.000 fordon, motsvarande två bilfabriker, så något måste göras. Samtidigt så kommer billiga kinesiska uppstickare in. Inte minst på EV-sidan.

Definitionen av att vara fångad mellan ”a rock and a hard place”. Tullar gentemot Kina är heller inte populärt i Tyskland, även om det diskuteras mycket om det inom EU, då tysk fordonsindustri är beroende av att få exportera till Kina. Hur det här dilemmat ska lösas återstår att se.

Det är inte omöjligt att vi ska igenom några år av ”stålbad” för branschen. På samma sätt som japanska biltillverkare utmanade så står nu kinesiska på tröskeln till Europa. Syns inte riktigt på samma sätt i Sverige, men åker man till ett land som tex Norge som har mycket större flotta av EV-bilar så syns det tydligare. 

Personligen är tron att starka varumärken har lättare att ta sig igenom turbulenta tider. BMW är sedan gammalt mitt val i sektor och Mercedes har nyligen lagts till som en s.k. bevakningspost. Det har tidigare skalats i BMW. Goda tider ger höga värderingar, men om tiderna nu blir omvända så kommer det säkerligen bli läge att vara på köpsidan igen. BMW närmar sig sakta, sakta där det är värt att öka igen.

Sett till den senaste rapporten kring nyregistrerade BEV:s (Battery Electrical Vehicles) för augusti 2024 så var tappet -37 %. Aptiten på nya bilar försvinner fort. Bolag som Renault, Tesla, Opel/Vauxhall, Volkswagen har tappat mycket mer. BMW i sin tur tappade ca 5 %. Väldigt måttligt i relation till de andra. Medan kinesiska tillverkare gick uppåt. Sammanlagt säljer kinesiska BEV-märken nu strax mer än Tesla i Europa. Enbart (än så länge) slagna av Volkswagen som har drygt en fjärdedel av marknaden. BYD, MG, Lynk, Ora, Aiway, Xpeng, Nio, Hongqi m.fl. blir allt vanligare på vägarna.

Hongqi

De närmsta åren kommer bli intressanta. Vilka märken tror du kommer komma ur detta helskinnade och vilka tror du kommer försvinna?

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.