Laddar TradingView Widget
Laddar annons
28 Oct, 2025

Nelly Group: Q3-rapportkommentar

Nellys momentum från Q2 fortsatte in i Q3 och bolaget rapporterade en nettoomsättning på 283,7MSEK (239,6), motsvarande en tillväxt om 18,6%. Bruttotillväxten accelererade ytterligare från trendskiftet i Q3 och uppgick till 17% (-9%). Detta drevs av ett attraktivt sortiment, effektivare marknadsföring och en konsument som vaknat till liv. Bruttomarginalen nådde en ny högstanivå på 56,8% (54,5%), som följd av att andelen EMV-varor ökade till 62,2% (45,2%). EBIT-marginalen ökade dessutom och kom in på 15,3% - samma nivå som i Q2. Detta trots att bolaget hade 27% högre volym i det tidigare kvartalet. Sammantaget rapporterade Nelly ytterligare ett rekordkvartal, där man fortsatte leverera över hela brädet.

Tillväxt med kostnadskontroll

Bolaget accelererade tillväxten medan marknadsföringskostnaderna minskade en halv procentenhet mot föregående år. Vidare minskade lagerhanteringskostnaderna också som procent av omsättningen, drivet av effektivare processer och lägre returgrad. I Q1 började arbetet med att ta return management in-house och nu skördas frukten. Den starka tillväxten drev även att administrationskostnaderna minskade som procent av omsättningen, bolaget tillskriver dock ökningen i absoluta tal till ökade konsultkostnader från IT-plattformskiftet och utökad organisation. 

Högre andel EMV göder ökad bruttomarginal

Nelly ökade återigen andelen EMV-varor, vilket fick utslag på bruttomarginalen. Detta mönster har tidigare inte varit så framträdande, då bolaget satsat på att hålla ett attraktivt kunderbjudande genom prissättning men i detta kvartal hängde bruttomarginalen med. Öppningen av den nya flagshipbutiken på Ströget bör ha hjälpt EMV-ökningen då butikerna lägger fokus på att exponera EMV. 

Tillväxtmöjligheter i övriga världen

Försäljningen i övriga världen steg i kvartalet till 15,8MSEK, en ökning med 72% qoq i ett säsongsmässigt svagt kvartal. Fokusmarknaden här nämns vara Tyskland, en marknad där Stefan Palm lyckats med Lager 157. Bolaget bedömer att det kommer att tillkomma kostnader och investeringar kopplade till expansionen, och att kärnfokuset fortsatt kommer ligga i norden, där man fortsatt ser stora möjligheter till lönsam tillväxt.

Min take

Bolaget går från klarhet till klarhet och bevisar att man är förtjänt av en hög multipel. Deltat i toplinetillväxten ökar till den högsta nivån hittills och man lyckas uppnå samma EBIT-marginal som i kvartalet innan, trots en klart lägre topline. Adminkostnaderna har ökat och dessa bör man kunna skala rejält på framgent. Tycker också expansionen i Tyskland är sjukt intressant, redan tried and tested av Palm och bör även bli bra med Nellys sortiment. Mandatum har legat på sälj och tryckt ner kurs till väldigt attraktiva nivåer. Aktien handlas på ca EV/EBIT 13-15x och det bör finnas fin uppsida kvar. Ökat en hel del på dessa nivåer.

TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.