Laddar TradingView Widget
Laddar annons
20 Dec, 2025

Nelly: Q4 & Q1

Vad har skett?

Nelly har varit en av Stockholmsbörsens bäst presterande aktier under 2025 och det har nog inte undgått någon att aktien rusat 280% YTD. Bolaget har gått från klarhet till klarhet, speciellt från och med Q2-rapporten. Detta var första gången som tillväxten inte enbart drevs av en lägre returgrad, utan ökad försäljning i absoluta tal. 

Andra viktiga KPIer som drivit utvecklingen har varit det lönsamma egna varumärket, som utgjorde 50% av omsättningen i Q1, men nu i Q3 utgjorde hela 62%. Detta har dock inte påverkat bruttomarginalen i riktigt den utsträckning man hade kunnat tro, utan expansionen har knappt varit 1.5 p.e mellan Q1-Q3 2024 och 2025. Detta grundas i en stark krona, samt att Nelly självmant valt att behålla ett attraktivt erbjudande mot kund, något som i förlängningen är rätt val då kundlojaliteten stärkts, något Helena särskilt noterade i Q3 – “flera kommer tillbaka och handlar”. Jag tror personligen det finns rum för en minst lika stor BM-expansion 2026 som 2025, utifrån att vi nu i Q3 redan såg en bruttomarginal på 57%. 

Idag värderas Nelly på 11.5x EV/EBIT på 2026E. Då räknar jag kallt med 250 MSEK EBIT. Nelly ska i mitt tycke handlas till minst 15x EBIT och varför inte strax högre än så? Detta är best in class inom retail och bolaget börjar leta sig upp i tillräcklig storlek för att institutioner ska kliva in på ett längre case. Dessutom finns det en internationell expansion att hålla ett öga på, samtidigt som det finns mer att hämta i Norden. 

Caset framåt

Om vi nu blickar mot Q4 och Q1 har vi fortsatt två enkla jämförelsekvartal framför oss. Tänkte ge min bästa guesstimate på hur Q4 kommer in. 

Omsättning

Detta är nog det svåraste att förutspå. I Q3 växte Nelly 17% före returgradsförbättringar, samtidigt som e-handelsmarknaden i juli växte 16%, augusti växte 12% och i september växte 11%. Detta trackar absolut inte 1:1, men ger en fingervisning om hur konsumenten har mått under kvartalet. Kompen Nelly mötte i Q3 var speciellt enkelt på bruttotillväxt, då de backat 9% på denna nivå i Q3 2024. Nu möter bolaget en -2% komp, i linje med Q2-kompen tidigare i år. I Q4 har enbart data för oktober kommit än, då tillväxten uppgick till 16%. Det har dock rapporterats om att shoppingen under Black Friday varit på rekordnivåer, vilket också är positivt. Jag tror personligen att Nelly växer 20% på bruttonivå, med samma returgrad som i Q3. Detta ger en nettoomsättningstillväxt på 23%. 

Marginal

Jag skissar på en något lägre bruttomarginalsökning i procentenheter än den i Q3. Tänker att den expanderar från 53.3% till 55%. Detta ger en bruttovinst på 216 MSEK. Marketing lär komma in på 10% av omsättning, W&D 12% och Admin på 16%. EBIT landar i det fallet på 68 MSEK, motsvarande en marginal om 17.4%. 

Sanity check

Den inkrementella EBIT-marginalen har under året varit hög men sjunkande, utifrån att deltat i returgradsförbättringarna blivit lägre. Mina beräkningar ovan implicerar en inkrementell EBIT-marginal om 43%, exakt i linje med Q3an. Detta implicerar att EBIT 2025 landar på 186 MSEK.

Slutsats

Q4 kommer bli ett rekordkvartal across the board för Nelly. Jag kan ligga något högt på omsättning i mina estimat, men kostnadsposterna lär ligga någonstans där. Bolaget går in i 2026 med högt momentum och Q1 lär också visa stark tillväxt. Efter det blir jämförelsekvartalen svårare och det blir sjukt intressant att se Q2-rapporten. Sortimentsmässigt gör Nelly allt rätt just nu då EMV växte 63% senaste kvartalet, vilket visar att erbjudandet mot kund är så relevant det kan bli. Fortsätter man på den inslagna vägen finns det mer att hämta här. 

 

Disclaimer: Jag äger aktier i bolaget och pratar ur egen bok.

TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.