STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Speloperatören Betsson faller drygt 5 procent på Stockholmsbörsen trots att bolaget överträffat analytikerförväntningarna över i stort sett hela linjen.
Rörelseresultatet uppgick till 64,1 miljoner euro (54,5) medan rörelsemarginalen var 23,6 procent (23,0) – femte kvartalet i rad med en rörelsemarginal över 20 procent. Väntat var ett rörelseresultat på 62,1 miljoner euro och en rörelsemarginal om 22,9 procent
Är det här en ny lönsamhetsnivå vi kan förvänta oss från Betsson framöver?
"Vi kan inte ge några prognoser för hur den ska förhålla sig i framtiden, men den har varit det (över 20 procent reds anm) under en tid nu och vi är väldigt nöjda med den höga rörelsemarginalen, särskilt i ljuset av att vi betalar mer och mer spelskatt i olika marknader", säger Betssons vd Pontus Lindwall till Nyhetsbyrån Direkt.
Nya skattenivåer i bland annat Georgien och Belgien har aktualiserats för Betsson som även kostnadsförde lokal spelskatt i Peru för hela det andra kvartalet för första gången.
"Det ökar kvartal för kvartal det där och i ljuset av det är det väldigt bra med den här höga lönsamheten", säger Betsson-chefen om skatterna.
I rapporten framgår det att Betssons rapporterade bolagsskatt för det andra kvartalet var -12,7 (-5,2) miljoner euro, motsvarande 22,2 procent (10,0) av resultatet före skatt.
"I det andra kvartalet ökade skattekostnaden även till följd av en ökad skattebas i Argentina och Belgien samt implementeringen av Pillar 2 (minimiskattesats på 15 procent reds anm)", skriver Betsson i rapporten.
Betssons kostnader för sålda tjänster uppgick till 94,7 miljoner euro (74,3) uppdelat i skatter och marknadsföringskostnader.
"Om man tittar på marknadsföringen så sticker den inte ut särskilt mycket. Det är klart att vi har allokerat lite mer till turneringarna (EM och Copa America reds anm) men då kanske vi varit lite mer försiktiga innan", säger Pontus Lindwall och utvecklar:
"Vi är väldigt konsekventa vad gäller marknadsföring. Den ligger där på en viss nivå av våra intäkter och det är bara enskilda procentenheter som det svänger mellan kvartalen oavsett om det är turnering eller inte."
På temat marknadsföring offentliggjorde Betsson ett samarbetsavtal med den italienska fotbollsklubben Inter, som själva beskrev avtalet som "det största tröjsponsoravtalet i klubbens historia."
Pontus Lindwall vill inte själv kommentera några siffror kring avtalet.
"Vi har inte kommenterat siffrorna för avtalet, men vi ser fram emot det väldigt mycket. Det är liksom ett av världens bästa klubblag med en lång historia och väldigt mycket framgångar bakom sig. Vi får verkligen ett internationellt genomslag med det sponsoravtalet"
Blir det en Inter-tröja på nästa rapportbild?
"Det är en gissning som jag tycker känns väldigt bra."