STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Trots ett globalt affärsklimat som visar tecken på avmattning, fortsätter svenska företag att prestera starkt internationellt.
Det visar den årliga undersökningen Global Business Climate Survey som presenteras av Business Sweden och Swedish Chambers International (SCI). Den görs bland 2.000 företag om det lokala affärsklimatet på 37 olika marknader.
Överlag uttrycker svenska företag en mer försiktig syn på det internationella affärsklimatet jämfört med föregående år. Det genomsnittliga affärsklimatindexet för 2025 ligger på 3,25 på en skala från ett till fem, där ett innebär "mycket dåligt" och fem "mycket bra". Det innebär en viss nedgång jämfört med 2024 års index på 3,4.
"Osäkerheten kring handelspolitiken är rekordhög, där president Trumps handelskrig belastar den globala ekonomin. Även om företagen anpassar sig väl, gör de ökande geopolitiska spänningarna och protektionismen det globala affärsklimatet allt mer komplext", säger Lena Sellgren, chefekonom på Business Sweden.
Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, Indien, Danmark och Singapore sticker ut som marknader med det mest positiva affärsklimatet för svenska företag. Samtidigt rapporterar 66 procent av svenska företag utomlands att de var lönsamma under 2024.
"Affärsklimatet har blivit allt svårare att förutse och präglas av ökad komplexitet. Trots detta visar svenska företag på god motståndskraft och en stark förmåga att anpassa sig till förändrade omständigheter", säger Jan Larsson, vd på Business Sweden.
Utöver Saudiarabien rapporterade Chile, Spanien och Norge de högsta andelarna lönsamma svenska företag, med över 80 procent som angav lönsamhet under 2024. I kontrast uppvisade Filippinerna, Sydkorea och USA de lägsta andelarna, medan Danmark och Sydkorea utmärkte sig med flest företag som gick med förlust.
Svenska företag verksamma utomlands förblir optimistiska inför det kommande året: i genomsnitt förväntar sig 65 procent att omsättningen i deras bransch ökar jämfört med de senaste tolv månaderna.
På global nivå planerar 14 procent av företagen att öka sina investeringar avsevärt, medan 32 procent väntas öka dem något. Samtidigt räknar 38 procent med att ligga kvar på nuvarande nivåer. 8 procent väntas minska investeringarna något och 4 procent kraftigt.
På marknadsnivå toppar Saudiarabien, Indien, Storbritannien och Vietnam listan över planerade framtida investeringar, med mellan 60 och 74 procent av företagen som förväntar sig att öka sina investeringar något eller avsevärt under det kommande året.
I motsatt riktning rapporterar Turkiet och Italien de högsta andelarna företag som planerar att minska eller avveckla sina investeringar, med 23 respektive 22 procent.
"Jämfört med fjolårets resultat behåller Saudiarabien och Indien sina starka positioner som ledande investeringsdestinationer, medan Storbritannien seglat upp som en ny toppmarknad – från nionde plats 2024 till tredje plats 2025", skriver Business Sweden.
De viktigaste framgångsfaktorerna som svenska företag identifierar vid internationell affärsverksamhet är relationer och försäljningskompetens, som framstår som högsta prioritet för företag som verkar globalt. Därefter följer varumärkeskännedom som en nära efterföljare.
Sverige erkänns för sina progressiva värderingar och sitt innovativa förhållningssätt – "en bild som stöds av landets officiella varumärkesstrategi, där öppenhet, omtanke och äkthet lyfts fram som centrala värden", skriver de.
82 procent av de svarande företagen uppger att "varumärket Sverige" bidrar till deras affärsframgångar utomlands, medan endast 13 procent ser ett litet eller inget mervärde i att lyfta fram sin svenska identitet.
Denna uppfattning är genomgående oavsett företagens storlek, ålder eller bransch.
Ser man till enskilda marknader är det i Turkiet, Brasilien och Sydkorea som störst andel företag – över 90 procent – bekräftar att "Brand Sweden" bidrar till deras framgång i någon, stor eller viss utsträckning.
Svenska företag är generellt sett nöjda med de lokala förutsättningarna på de marknader där de är verksamma, även om åsikterna varierar beroende på region. Globalt sett uppfattas personlig säkerhet samt tillgång till distributörer och tjänsteleverantörer som de mest gynnsamma förhållandena.
I kontrast ses licenser, arbetsmarknadsregleringar och bolagsbeskattning som de minst fördelaktiga faktorerna i samtliga regioner.
Andelen svenska företag som anser att miljöaspekter är viktiga för lokala kunders köpbeslut är fortsatt högst i Europa, med Norge, Nederländerna och Danmark i topp. "I MEA+ -regionen (Mellanöstern, Afrika och angränsande områden) rapporterar en lägre andel företag att hållbarhet påverkar kundernas val, där Sydafrika och Turkiet rankas bland de minst miljödrivna marknaderna globalt", skriver Business Sweden.
De marknader där handelshinder påverkar verksamheten mest negativt är Indonesien, Sydafrika och Brasilien – även om det i dessa länder bara är runt 25 procent av företagen som anger betydande hinder.
I andra änden av spektrumet återfinns Hongkong, Nederländerna och Danmark, där handelshinder rapporteras i minst utsträckning och där marknadsmiljön bedöms som mer öppen och tillgänglig för svenska företag.
Business Sweden framhåller att undersökningarna, som genomfördes mellan februari och mars 2025, inte tar hänsyn till de potentiella effekterna av nyligen genomförda politiska förändringar, såsom införandet av nya amerikanska tullar i början av 2025.