H & M Hennes & Mauritz AB Niomånadersrapport 2024
- H&M-gruppens nettoomsättning i det tredje kvartalet uppgick till MSEK 59 011 (60 897). I lokala valutor var nettoomsättningen i nivå med föregående år.
- Bruttoresultatet uppgick till MSEK 30 133 (31 015), vilket motsvarar en bruttomarginal om 51,1 procent (50,9).
- Försäljnings- och administrationskostnaderna ökade med 1 procent till MSEK 26 602 (26 271). I lokala valutor var ökningen 4 procent.
- Rörelseresultatet uppgick till MSEK 3 507 (4 739), motsvarande en rörelsemarginal om 5,9 procent (7,8). Exklusive valutaomräkningseffekter och avvecklingskostnader var rörelsemarginalen jämförbar med föregående år.
- Resultatet efter skatt uppgick till MSEK 2 307 (3 319), motsvarande SEK 1,44 (2,04) per aktie.
- Omräknat till svenska kronor ökade varulagret med 3 procent till MSEK 41 738 (40 358). Varulagret har god sammansättning.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till MSEK 8 215 (12 257).
- H&M-gruppens nettoomsättning under räkenskapsårets första nio månader uppgick till MSEK 172 285 (173 385). I lokala valutor var nettoomsättningen i nivå med föregående år.
- Bruttoresultatet ökade till MSEK 91 357 (87 239), vilket motsvarar en bruttomarginal om 53,0 procent (50,3).
- Försäljnings- och administrationskostnaderna ökade med 1 procent både i SEK och i lokala valutor.
- Rörelseresultatet ökade till MSEK 12 682 (10 205), motsvarande en rörelsemarginal om 7,4 procent (5,9).
- Resultatet efter skatt ökade med 19 procent till MSEK 8 503 (7 147), motsvarande SEK 5,29 (4,39) per aktie.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till MSEK 24 782 (24 742).
- Den finansiella nettokassan uppgick till MSEK 9 396 (13 555). Summan av likvida medel och outnyttjade kreditfaciliteter var MSEK 41 838 (43 918).
- Höstkollektionen har fått ett mycket bra mottagande och försäljningen under september månad 2024 förväntas öka med 11 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år.
- I september har en rad initiativ inletts, såsom uppgradering av fysiska butiker, utrullning av en ny digital upplevelse, lansering av höstkollektionen med varumärkesstärkande events och samarbeten som kommer pågå under hösten.
- Den första flaggskeppsbutiken för H&M Beauty i Sverige öppnades i september.
- Under hösten öppnar H&M digitala butiker på Douyin och Pinduoduo, två av Kinas största e-handelsplattformar.
- Första H&M-butiken i Brasilien kommer att öppna i São Paulo under slutet av 2025.
- Med stöd av årsstämmans bemyndigande har styrelsen beslutat om återköp av egna B-aktier om SEK 1 miljard som inleds den 26 september 2024 och pågår fram till senast den 26 november 2024.
"Trots en utmanande start summerar vi tredje kvartalet med en försäljning i lokal valuta i nivå med föregående år och med en fortsatt god kostnadskontroll. Vi stärker H&M-varumärket genom att investera i produkt, shoppingupplevelse och marknadsföring som vi redan nu ser börjar ge effekt och kommer att bidra till ökad försäljning och lönsamhet."
Daniel Ervér, vd.
Kommentar av Daniel Ervér, vd
Vi har under kvartalet först och främst fokuserat på att skapa ett starkt sortiment som ger kunden bästa värde för pengarna samtidigt som vi uppgraderat både den fysiska och digitala butiksupplevelsen. Kvartalet inleddes med en svag försäljning i juni på grund av kallt väder på många av våra viktiga marknader i Europa. I juli och augusti såg vi en positiv försäljningsutveckling och september har utvecklats ännu starkare. Trots en utmanande start summerar vi kvartalet med en försäljning i lokal valuta i nivå med föregående år.
Kostnadskontrollen var fortsatt god men rörelseresultatet påverkades negativt av valutaomräkningseffekter och avvecklingskostnader. Bortser vi från dessa effekter var rörelsemarginalen i tredje kvartalet jämförbar med föregående år trots en signifikant ökning av marknadsföringskostnader i kvartalet. Dessa syftar till att långsiktigt stärka varumärket H&M från och med att höstkollektionen lanserades i september.
Höstkollektionen representerar det bästa av H&M: fantastiskt mode av god kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. Med en ännu bättre upplevelse i både vår digitala och många av våra fysiska butiker samt genom samarbeten och unika events har vi höjt nivån för H&M. Charli XCX är ansiktet utåt, stöttad av både globala och lokala artister och modeller. Höstens första kollektioner har fått ett mycket bra mottagande med god försäljning och ett starkt genomslag i sociala medier.
2024 är ett år då vi lägger grunden för framtida tillväxt. Vi håller ett högt tempo i arbetet med att förbättra vårt kunderbjudande och prioriterar bort det som inte stärker våra varumärken eller bidrar till vår försäljning och lönsamhet. Konsumenternas levnadskostnader har under året fortsatt att vara höga, samtidigt som vi fortsätter se turbulens i omvärlden. Externa faktorer har påverkat våra försäljningsintäkter och inköpskostnader mer än vi förväntade oss. I nuläget bedömer vi att årets rörelsemarginal blir lägre än 10 procent. Vi stärker H&M-varumärket genom att investera i produkt, shoppingupplevelse och marknadsföring och ser redan nu att de insatser vi påbörjat ger effekt. Vi är övertygade om att vår plan kommer bidra till en ökad försäljning och lönsamhet.
KOMMUNIKATION I SAMBAND MED NIOMÅNADERSRAPPORTEN
Niomånadersrapporten, 1 december 2023 - 31 augusti 2024, publiceras kl. 08.00 den 26 september 2024, följt av en telefonkonferens som hålls kl. 09.00 för finansmarknad och media där vd Daniel Ervér, finanschef Adam Karlsson och IR-chef Joseph Ahlberg medverkar. Telefonkonferensen hålls på engelska.
För inloggningsuppgifter till telefonkonferensen vänligen registrera er via länken: https://app.webinar.net/XoAgzndE9nm
För bokning av intervjuer i samband med niomånadersrapporten den 26 september 2024, vänligen kontakta Anna Frosch Nordin, presschef, telefon 073-432 93 14,
KONTAKT
Joseph Ahlberg, IR-chef 073-465 93 92
Daniel Ervér, vd 08-796 55 00 (växel)
Adam Karlsson, finanschef 08-796 55 00 (växel)
H & M Hennes & Mauritz AB (publ)
106 38 Stockholm
Tel: 08-796 55 00, e-mail:
Styrelsens säte: Stockholm, org.nr. 556042-7220
För mer information om H&M-gruppen se hmgroup.com.
Informationen i denna delårsrapport är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg för offentliggörande den 26 september 2024 kl. 08.00 (CEST). Denna delårsrapport, liksom ytterligare information om H&M-gruppen, finns på hmgroup.com.
H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.