Hector Rail testar RMD:s backkamera
Railway Metrics and Dynamics (RMD) har i dagarna skrivit avtal med Hector Rail angående test och utvärdering av "kamerasystemet för digital uppsikt", populärt kallad backkamera. Testerna inleds direkt i oktober 2024 och pågår till och med mars 2025.
Hector Rail är ett privatägt järnvägsföretag som fokuserar på att erbjuda effektiva och miljövänliga godstransporter över längre sträckor i Skandinavien. Bolaget grundades 2004 och har sitt huvudkontor i Sverige. Verksamheten inkluderar transport av gods som träprodukter, stål, fordonskomponenter och energi (som kol och biomassa), samt intermodala transporter, vilket innebär att gods transporteras i samma enhet genom olika transportsätt, exempelvis från lastbil till tåg.
Snabbt lönsamt
Växlingsarbeten ingår som en naturlig del i Hector Rails godstransporter på järnvägen. Nu vill de testa RMD:s backkamera för att utvärdera hur den eliminerar riskfyllda arbeten, som till exempel när växlingspersonal står på sista fotsteget vid backning, men också vilka ekonomiska fördelar man kan få tack vare snabbare, effektivare och mindre personalkrävande växlingsarbete.
I samband med att avtal tecknats för test och utvärdering har Hector Rail även begärt ett ramavtalsförslag som omfattar samtliga av RMD:s tjänster och produkter. Detta inkluderar bland annat PMU-sensorer för vagnar, lok och strömavtagare, vårt AI- och Machine Learning-baserade system för avvikelsedetektion samt dashboarden till vårt "Train Management System".
Hector Rail opererar främst i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland och samarbetar med stora industrikunder och logistikbolag. Företaget äger en modern och kraftfull flotta av ellok och diesellok, anpassade för långa godståg och varierade lastbehov. På så sätt strävar Hector Rail efter att stödja en mer hållbar transportsektor och minska beroendet av vägtransporter.