INSIDERINFORMATION: Gaming Corps AB (publ) ("Bolaget" eller "Gaming Corps") avger härmed delårsrapport för det fjärde kvartalet 2024
NYCKELTAL FJÄRDE KVARTALET 2024
| KONCERN OKT-DEC 2024 | KONCERN OKT-DEC 2023 |
Nettoomsättning | 9,74 MSEK | (6,97 MSEK) |
Rörelseresultat | -9,81 MSEK | (-5,67 MSEK) |
Resultat efter finansiella poster | -8,64 MSEK | (-8,69 MSEK) |
Resultat per aktie före utspädning | -0,11 SEK | (-0,15 SEK) |
Antal driftsatta online kasinon | +1570 |
Siffror i parentes avser fjärde kvartalet 2023.
VD JUHA KAUPPINEN HAR ORDET
Kära aktieägare,
2024 läggs till handlingarna som ett styrkebesked. Vi har inte bara gjort rekordkvartal tre kvartal i rad sett till våra intäkter utan också tagit ett flertal viktiga kliv på vår resa mot lönsamhet.
Vi inledde året med att släppa en helt ny varumärkesidentitet och hemsida, för att effektivare positionera Gaming Corps på marknaden och tydliggöra vår höga ambition som bolag. Under Q1 skedde också majoriteten av utvecklingen kring storsläppet Snoops High Rollers, tillsammans med världsartisten Snoop Dogg. Spelet lanserades sedan i början av Q2 genom ett exklusivt samarbete med den ledande onlinekasinooperatören Roobet. Det starka andra kvartalet bjöd utöver den lanseringen på rekordnivåer gällande omsättning, spelarantal, insatsvärden och antalet onlinekasinon i distributionsnätverket. Här såg vi också att efterfrågan på vår Smash4Cash-serie ökade snabbt.
Omsättningen ökade sedan ytterligare under Q3 och även EBITDA förbättrades signifikant, samtidigt som antalet spelare istället minskade. Denna minskning var en naturlig följd av det strategiska beslut vi tog i början av året om att tillfälligt minska antalet nya spel för att istället fokusera på att skapa rätt långsiktiga förutsättningar för Gaming Corps framtid. Med den planen på plats möjliggjordes effektivare satsningar inom framför allt sälj och marknad samtidigt som vi också skruvade upp spelproduktionen igen.
Det nyligen avslutade fjärde kvartalet blev årets tredje rekordkvartal sett till vår omsättning, som landade på 9,7 MSEK, men hade också ett starkt fokus på långsiktig finansiering. Huvudspåret i denna finansiering var den företrädesemission som vi genomförde för att fortsätta vår tillväxtresa. Emissionen tecknades till 44,7 procent vilket var över medianen för teckningsgrad sett till andra genomförda företrädesemissioner på den svenska aktiemarknaden under Q3. Strax därefter blev den också totalt sett övertecknad när en väletablerad global iGaming-koncern valde att investera nästan 20 MSEK via en riktad emission på samma villkor. iGaming-koncernen blev därmed också en av våra största aktieägare, vars erfarenhet och breda nätverk kommer att stärka oss ytterligare både i skrivande stund och på sikt. Finansieringen kom med stora kostnader för oss som bolag och påverkade kvartalets resultat negativt med närmare 4 miljoner. Samtidigt var den väldigt viktig för oss då den innebär att vi säkrat kapital för att stärka vår finansiella stabilitet framöver och därmed kan fortsätta arbeta fokuserat mot målet att uppnå lönsamhet.
Det var också under årets sista kvartal som vi började se faktiska resultat från vårt nya affärsområde RGS (Remote Game Server) som lanserades i augusti. De spelstudios som vi erbjuder RGS-erbjudandet till kan bygga på vår befintliga teknologi och får också direkt åtkomst till alla våra godkända licenser och marknader. De kan därmed enkelt lansera spel genom hela Gaming Corps breda distributionsnätverk.
Apropå just RGS så är det otroligt glädjande att den globala iGaming-koncern som så sent som i augusti tecknat ett avtal med ett ordervärde om 7 MSEK nyligen valde att inte bara fördubbla det åtagandet till 14 MSEK årligen, utan dessutom valde att skriva om avtalet till ett löpande samarbete över tid. Det här innebär att vi utöver våra redan planerade ordinarie spelsläpp under året kommer att släppa ytterligare ungefär ett nytt spel per månad efter sommaren och framåt. Här vill jag passa på att poängtera att redan det initiala ordervärdet var på en nivå som hade en signifikant påverkan på vår omsättning, så denna fördubbling av samarbetets omfattning samtidigt som det också ändrats till ett rullande tillsvidareavtal, är mycket goda nyheter för Gaming Corps. Vissa diskussioner förs även kring ytterligare fördjupning av detta samarbete.
Vi har som tidigare nämnts ökat vårt fokus på spelutveckling igen. Bland annat utvecklar vi en helt ny och unik spelmotor som är en hybrid mellan klassiskt RNG och live. Vi har stora förhoppningar på den och det ska bli väldigt spännande att se hur den tas emot på marknaden. Utöver det släpper vi även nya generationer av flera av våra befintliga icke-traditionella spelmotorer, där vi adderar nya funktioner och unika upplevelser för spelarna. Totalt planerar vi att släppa över 30 spel under helåret 2025.
Organisatoriskt har vi förstärkt, och kommer också att fortsätta förstärka, vårt kommersiella team för att öka bolagets intäkter på resan mot lönsamhet. Vi ser nu fram emot att jobba stenhårt tillsammans under 2025 för ökat värdeskapande för oss aktieägare.
Jag vill som alltid tacka för ert engagemang och support.
Med vänliga hälsningar,
Juha Kauppinen
VD Gaming Corps AB
För mer information, vänligen kontakta
Juha Kauppinen, VD: juha@gamingcorps.com
IR: ir@gamingcorps.com
Certified Adviser, Eminova Fondkommission AB: info@eminova.se, +46 8 684 211 00
Detta pressmeddelande finns tillgängligt i sin helhet på www.gamingcorps.com/newsroom
Denna information är sådan information som Gaming Corps AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som är angiven av Gaming Corps nyhetsdistributör MFN vid publiceringen av detta pressmeddelande.