Laddar TradingView Widget
Laddar annons
Redaktionen
4 Jul, 2025
mResell: VD-intervju med Patrik La Placa Christiansen

mResell: VD-intervju med Patrik La Placa Christiansen

Författare
Tradevenue

mResell har genomfört en riktad emission om cirka 15,2 MSEK, vilket ger bolaget tillgång till rörelsekapital. Detta medför att mResell tar nästa steg i sin tillväxtresa och målet är att nå lönsamhet inom en snar framtid. Vi har intervjuat mResells VD Patrik La Placa Christiansen om de finansiella målen, strategin framåt och vägen mot lönsamhet.

Riktad emission för ökad tillväxt

Ni kommunicerade att ni genomförde en riktad emission om 15,2 MSEK, vad är syftet med emissionen och vad ska kapitalet användas till?

Ja, vi har genomfört en riktad emission om 15,2 miljoner kronor, som ger oss möjlighet att ta nästa steg i vår tillväxtresa. Med det här kapitalet stärker vi vårt rörelsekapital, vilket gör att vi snabbt kan öka vår omsättning och ta oss mot lönsamhet. Framför allt får vi ökad köpkraft så vi kan köpa in större volymer, få bättre marginaler genom volymrabatter och stärka vår marknadsposition, detta utan att behöva dra på oss ökade fasta kostnader.

Samtidigt har vi tagit in strategiska investerare som delar vår långsiktiga vision, vilket är viktigt för mResells fortsatta utveckling. Målet är tydligt - vi siktar på snabb lönsam tillväxt och att ta en marknadsledande position i Europas cirkulära tech-ekonomi. Allt detta bygger vi på vår egen tekniska plattform, som är i absolut framkant i branschen.

Nya finansiella mål

I samband med detta kom ni med finansiella mål om att nå en omsättning om 600 MSEK och en EBIT-marginal överstigande 10% på 3-5 års sikt. Hur ser strategin ut för att nå dessa?

Målet om 600 miljoner i omsättning och en EBIT-marginal över 10 % inom tre till fem år är ambitiöst, men realistiskt. Strategin för att nå dit bygger på tre tydliga grundpelare.

För det första handlar det om vår teknikplattform som vi har investerat mycket tid och pengar i. Den är helt avgörande, det är den som gör att vi kan analysera i realtid var varje produkt bör säljas för att maximera marginalen. Det ger oss både snabb lageromsättning och högre snittpriser, vilket i sin tur driver både tillväxt och lönsamhet.

För det andra möjliggör den emission vi just har genomfört en kraftigt ökad köpkraft. Vi kan köpa in större volymer, få bättre inköpsvillkor, och därmed förbättra våra marginaler utan att öka våra fasta kostnader. Det innebär att vi kan växa snabbare, men samtidigt effektivt.

Och slutligen handlar det om vår geografiska närvaro. Vi är redan aktiva i tolv länder och har byggt upp en stark position på de största marknadsplatserna i Europa. Genom att fortsätta skala i dessa kanaler och fullt ut utnyttja vår datadrivna affärsmodell, ser vi goda förutsättningar att nå våra mål inom utsatt tid.

begagnade iphones

Organisk tillväxt kompletterat med förvärv

Är dessa mål något ni kan nå organiskt eller krävs det förvärv för att uppnå målen?

Med vår befintliga plattform, som jag beskriver ovan, och som gör att vi kan lista våra produkter på alla Europas ledande marknadsplatser samtidigt, så når vi ut till mer än tillräckligt med kunder för att nå detta mål. 

Vår nuvarande produktion klarar dessutom att hantera den volymen utan några direkta investeringar.

Vi letar dock aktivt efter förvärv, inte primärt för att kunna sälja mer, utan för att säkra tillgång till produkter direkt från exempelvis företag. På så sätt kan vi även kapa led i värdekedjan, vilket i sin tur ökar våra marginaler.

Stark tillväxt att vänta under H2'25

Du nämnde också att omsättningen för andra halvåret 2025 förväntas öka med 70-80 procent y-o-y, är det bara den ökade tillgången till rörelsekapital som ligger bakom detta eller är det något mer?

Ja, allt annat är på plats både operationellt och kommersiellt. Vår plattform, som jag nämner tidigare, där vi för närvarande säljer simultant i tolv länder kommer att driva tillväxten.

Med stark tillväxt kommer lönsamhet

Om ni uppnår den kraftiga tillväxten i H2'25, kommer ni då även uppnå lönsamhet?

Ja, vår affärsmodell är skalbar, och med det kapital vi nu tagit in har vi förutsättningarna att växa kraftigt utan att öka våra fasta kostnader. Den ökade köpkraften förbättrar våra marginaler direkt, och tack vare vår teknikplattform kan vi omsätta lagret snabbt och sälja varje enhet på rätt marknad till rätt pris. Det är alltså tillväxten som gör att vi når lönsamhet.

Fokus på lönsam tillväxt och B2B-marknaden

Vad blir fokus för mResell de kommande tolv månaderna?

Förutom lönsam tillväxt, som jag nämnt tidigare, kommer vi att öka vår närvaro på B2B-marknaden. Där ser vi stor potential, både vad gäller återtag av utrustning, försäljning av rekonditionerade produkter till företag, och även att erbjuda finansieringslösningar. Det kompletterar vår befintliga D2C-modell (Direct-to-Consumer) och stärker vår position ytterligare i den cirkulära tech-ekonomin. 

TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.