NEW WAVE: SKA KUNNA GÖRA DET ÄNNU BÄTTRE I TYSKLAND - VD
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) New Wave föll kraftigt på sin rapport för det tredje kvartalet. Enligt bolaget bidrog en svag marknad till att omsättningen i praktiken stod stilla jämfört med för ett år sedan.
"Jag tror inte att det blir värre än vad det är nu", säger vd Torsten Jansson till Nyhetsbyrån Direkt
Marknadens reaktion var tydligt negativ. Omkring klockan 10.45 på torsdagen var New Wave-aktien ned 12 procent på en i övrigt glad börs.
"Vi ska göra det bättre. Sedan är jag nöjd med att vi fortsätter att ta marknadsandelar, och på det viset tycker jag ändå att det är en stark rapport utifrån en tuff marknad", säger Torsten Jansson som vidare lyfter fram balansräkningen och kassaflödet som annat positivt i rapporten.
Enligt vd:n fanns det inför kvartalet förhoppningar om att flera av portföljbolagen och varumärkena skulle ha levererat bättre under perioden där den totala nettoomsättningen minskade med 1 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol.
"Framför allt hade jag hoppats på bättre leverans i de länder där vi har små marknadsandelar. Sedan är det alltid svårt att säga hur lång tid det tar med de satsningar vi gör, som i Tyskland och USA", fortsätter Torsten Jansson som beskriver marknaden under det senaste kvartalet som den tuffaste sedan början av pandemin och under finanskrisen.
Vad hade ni kunnat göra bättre rent konkret?
"Jag tycker att vi borde ha växt mer på den tyska marknaden där vi har investerat mycket, men återigen det är jättesvårt att säga när det ger resultat, om det tar sex eller tolv månader. Så har det alltid varit i alla länder vi gått in i."
Du bedömer att försäljningen borde ha varit högre i Tyskland?
"Den borde ha varit bättre sett till de åtgärder vi gjort, så kan man säga. Och det var inte under det här kvartalet vi började med detta utan det var i början av året. Sedan vet vi att det med nya säljare kan det ta upp till ett år innan de visar resultat och är lönsamma. Men jag hade trott på snabbare utveckling."
Har ni varit tvungna att sänka era priser?
"Nej det har vi inte gjort. Och det kan du se på bruttomarginalen som var starkare nu än i fjol. Vi har dock många konkurrenter som gjort prissänkningar, men vi har valt att inte göra det då vi bedömt att det varit bättre att hålla uppe lönsamheten och inte gå med i något sorts priskrig", fortsätter Torsten Jansson.
Har det varit lika dystert på alla era marknader?
"Nej, det som ser ljusare ut än andra är USA. Det är Europa, och främst Sverige, som har haft det tuffast. Sedan att vi har haft det tuffare i Sverige kan bero på att vi har större marknadsandelar att försvara."
Hur kommer presidentvalet och eventuella tullavgifter påverka New Wave i USA?
"Det är inget som oroar på det sättet. För i de flesta fall är det konkurrensneutralt. Det sker inte mycket produktion av våra typer av produkter i USA."
I rapporten spår vd:n ingen vändning i marknaden generellt på kort sikt utan att ytterligare några tuffa kvartal väntar.
"Men jag tror inte att det blir värre än vad det är nu, för det är ingen vad jag vet som tror på räntehöjningar. Nu får vi se om räntesänkningarna får effekt på konsumenten. Nu kommer också en extremt viktig period med julhandeln för alla våra segment. Jag hoppas att jag har fel och att ekonomin vänder lite snabbare", säger Torsten Jansson.
I februari höjde New Wave sitt rörelsemarginalmål till 20 procent mot tidigare 15 procent. Under det tredje kvartalet uppgick rörelsemarginalen till 13,6 procent (16,3). Under årets nio första månader är rörelsemarginalen 11,9 procent (15,6).
"Men vi har aldrig haft som mål att nå det nya målet i år. Det var omöjligt redan när vi lade fram det, vilket jag varit tydlig med. Det här är ett långsiktigt mål som vi står fast vid, men det kommer ta tid att nå dit", säger vd:n och fortsätter:
"Det tidigare långsiktiga målet om 15 procent tog sju till åtta år att nå och sedan låg vi över det i ett par år. Och vi kan inte ha ett mål som vi ligger över."