XXL: EMISSION OM 600 MLN NOK GODKÄND, GER PREL SIFFROR Q4
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den norska sportvaruhuskedjan XXL meddelar att bolagets fullt garanterade företrädesemission på 600 miljoner norska kronor har godkänts av bolagets ägare. Dessutom släpper bolaget en handelsuppdatering för det fjärde kvartalet.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Teckningskursen i emissionen är satt till 10 norska kronor per aktie och pengarna från företrädesemissionen som inte används för att återbetala den bryggfinansiering på 200 miljoner norska kronor som bolaget meddelade den 6 november 2024 kommer att användas för investeringar i rörelsekapital, meddelar XXL.
"Styrelsen är nöjd med denna lösning, som involverar alla stora aktieägare och möjliggör för bolaget att fullt ut fokusera på att genomföra sin strategi. Den föreslagna företrädesemissionen representerar en helhetslösning för finansiering som styrelsen anser ligger i alla aktieägares bästa intresse", kommenterar XXL:s styrelseordförande Håkan Lundstedt.
I pressmeddelandet återfinns även en så kallad handelsuppdatering för det fjärde kvartalet 2024.
Enligt XXL så fortsätter återhämtningen i intäkter kvartal över kvartal – en trend som synts sedan det första kvartalet 2024.
De totala rörelseintäkterna för det fjärde kvartalet beräknas uppgå till drygt 2 miljarder norska kronor, vilket är en minskning med 2 procent jämfört med föregående år.
Bruttomarginalen förväntas ligga inom intervallet 33–34 procent med en förbättring under kvartalet.
XXL:s tillgängliga likviditetsreserv beräknas samtidigt överstiga 300 miljoner norska kronor vid årsskiftet, enligt bolaget.
Vad gäller marknaden så beskrivs den av bolaget som "fortsatt utmanande", och särskilt i Finland.
XXL upplevde fortsatt en försäljningsåterhämtning i Sverige och en förbättrad försäljningsutveckling i Norge under kvartalet.
"På grund av en svag konsumentefterfrågan i december och dåliga vinterförhållanden under hela kvartalet har XXL fokuserat på strikt likviditetskontroll och lagerhantering genom att prioritera försäljningsvolym över optimering av bruttomarginalen", uppger bolaget vidare.