18 Feb, 2021

Nintendo - uppföljning

Jag har tidigare skrivit om Nintendo (2020-05-11 samt 2020-07-22) – det japanska bolaget som började som ett kortproducerande bolag vars affärsidé var att producera och sälja spelkort á la Pokémon. Detta var emellertid 1889 och sedan dess har mycket vatten runnit under bron. Idag är det få som inte vet vad Marios fader sysslar med – nöje och konsumtion inom gaming/tv-spel.

Jag är född på 1980-talet och således har jag fått min beskärda del av Marios, Zeldas och alla andra underbara karaktärers äventyr på såväl 8-bit som 16- och 64-bit. Därefter kom jag att konvertera till Playstation (vissa avvikelser med att spela igenom diverse Zeldaspel på 3DSXL) och var denna konsol trogen till cirka 2 år sedan, då jag återvände till Nintendo Switch. Jag ville då få klara av Breath of the Wild samt visa vännerna att gammal är äldst i Mario Kart och Bomberman.

Medan Nintendo U blev ett misslyckande har Switch kommit att bli dess antonym. Förvisso kom denna konsol sent i ”förra” konsolcykel, vilket torde kunna förklara varför det har blivit några extra enheter som sålts – PS4 och Xbox One hade då funnits i flera år och var inte längre ”det nya, coola och senaste”. Spel som Animal Crossing, Smash Bros (googla gärna youtube-klipp på mästerskapen i detta spel…), Zelda, Super Mario med mera är sådant som varje ny generation, och då menar jag inte konsolgeneration, växer upp med. Jag vet att mina vänner sitter och spelar flera av Nintendos guldkorn med sina barn och jag är övertygad om att jag kommer att göra detsamma om/när jag får lyckan och nöjet att bli far.

I tidigare inlägg har jag dels presenterat diverse nyckeltal, dels gått in på den Disneyfiering som har startats. Tyvärr har Corona påverkat och således har Super Nintendo World ännu inte öppnat. Emellertid ges besökare en liten teaser-rundtur av Mr. Nintendo själv – Shigeru Miyamoto.

Precis som Disney ämnar Nintendo att expandera med parker, mer merchandise, upplevelsepaket med mera och jag har svårt att se att de inte skulle lyckas, speciellt i Asien och det ”speltokiga” Japan, Kina och Sydkorea. Här är Nintendo än mer älskat än vad det är i väst och just bärbara konsoler, men även mobiler, är de konsoler som föredras. Det är inte ovanligt att en VD för ett stort bolag kan sitta på pendeln (de gånger hen tar den) och spela ett spel.

Precis som Disney är man mycket duktiga på att förädla aka. ”mjölka” sina IP:n och detta är också en del av den kritik som riktas mot bolaget. De senaste åren har det varit många nyreleaser av tidigare uppskattade titlar, såsom Zelda: Link’s awakening, Super Mario med mera och så sent som igår, den 17 februari, under Nintendo Direct, utannonserades Zelda: Skyward Sword. Jag kan förstå kritiken om att det sällan kommer något nytt, men ändå säljer nyreleaserna som smör.

Vad visar detta? Jo, att folk har en relation till spelen, karaktärerna och världen. Man vill återuppleva forna och glada minnen; uppleva ungdomen(?) på nytt. Ibland tenderar fiktionen (ie. minnena) göra den nya upplevelsen rättvisa, men ibland händer också det motsatta, vilket jag kände då jag spelade Link’s Awakening…

Medan Sony och Microsoft har kommit med den femte generationens konsoler har Nintendo inte aviserat att de ämnar göra sina konkurrenter sällskap, utan enligt rykten är fokus nu på en Switchmodell som stöder 4K. Bolaget har också uttalat sig i ordalag om att de ej ser en anledning att stressa ut en ny konsol då nuvarande säljer så bra. Bra eller dåligt agerande? Tiden får utvisa, men historiskt har Nintendo i alla fall gjort mer rätt (t.ex. 16bit, 3DS mm.) än fel (t.ex. Wii U).

Jag tror att bolaget kommer fortsätta växa, generera starkare kassaflöden samt locka in sin publik likt Disney har gjort och fortsätter göra. Förvisso har man kommunicerat att man lämnar mobilmarknaden, vilket jag först ställde mig frågande till. Dock kan det vara som så att de väljer att fokusera på några få sektorer, istället för att ”jaga allt och alla”. Jag ser fler parker och då i andra länder och i andra geografier, mer och ny merchandise, ett fortsatt exploaterande (host host) av trogna IP:n, Tv-serier med mera och har svårt att se att de inte skulle lyckas. Den senaste rapporten för deras brutna räkenskapsårs första nio månader kom den 1 februari och visade mycket fina siffror. Bland annat ökade VPA med 88 %! Nedan data är hämtad från Börsdata.

Jag äger inte Nintendo, men har dem på min bevakningslista. Precis som med Disney finns det mycket hjärta bakom denna eventuella investering, men jag kommer inte ta en position enbart baserat på glädjeminnen. Man kan även få exponering mot Nintendo genom Avanza World Tech by TIN.

Äger du Nintendo?

Jag vill passa på, såhär i bokrea-tider att nämna att du nu kan köpa Börspsykologi för 129 kronor i förlagets shop. Vill du läsa utlåtanden, omdömen och recensioner finner du dem på denna länk.

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.