Pinterest post Q4
Jag har tidigare skrivit om Pinterest och för cirka 2 veckor sedan skrev min kära vän, Matematikern, en mycket, mycket mer genomgående, robust och grundlig analys. Jag rekommenderar dig att läsa båda dessa inlägg i allmänhet, men sistnämndas i synnerhet.
Okej – du hoppade över för det är ju ”jobbigt” att läsa detta… således en kort repetition: Pinterest är ett digitalt bolag som erbjuder en social fotodelningsplattform. Bolagets tjänster nås digitalt via webben, där användarna kan registrera sig med eget konto, och dela med sig av bilder, videos, samt recept. Kunderna består av både privatpersoner och företagsaktörer, som använder bolagets tjänster i marknadsföringssyfte. Störst verksamhet återfinns inom Nordamerika och Europa.
Till skillnad från Facebook, SnapChat, Twitter med flera är detta inte en (social) plattform där man träffas för att dels dunka varandra i ryggen, dels kränka och spä ilska över de som är contrarian till ens egna uppfattningar, sanningar, ideologier et cetera. Istället är detta en plattform där man ges inspiration om b.la. inredning och såklart skapas ett stort ”vill ha/vill köpa nu”-begär. Pinterest kan sin psykologi och alla vet hur man blir i ”den där stunden” när begäret stänger av system 2 och låter system 1 få fritt spelrum. Således har de, sedan sommaren 2020, börjat ett samarbete med Shopify (som även samarbetar med b.l.a Facbook) och integrerat att man kan ”klicka och köpa” snabbt, smidigt och enkelt.
Pinterest, med sin speciella nisch, går ofta under radarn, då det inte är den vanligaste plattformen för gemene man (eller kvinna). Detta är inte dåligt, utan tvärt om. De som blir ”piners” är de som har ett genuint intresse och vet att de får nytta och värde av tjänsten (ta bort de som laddar ned, testar och sedan lämnar då de upptäckte att de ej var för dem). Just avsaknaden av allt, för att citera en svetsare från norr, ”käbbel” gör att bolaget inte blivit lika utsatt för alla hot om diverse regulatoriska insatser om vad som får postas och sägas. Som bekant är just nu Facebook uppe i rätten för sin monopoliska ställning (vilket även gäller Alphabet).
Den fjärde februari kom bolaget med sin Q4:a och denna var inget annat än en ”slam dunk”. En riktigt fullträff som gav eko i aktiekursen, som genast steg med cirka 10 %. I rapporten redovisades bland annat att vinsten steg med 46 % (YoY), att antalet användare steg med 37 % (YoY) samt att man växer såväl globalt som nationellt (USA). Som nedan bilder (från bolagets Q4:a-presentation) visar är detta ett bolag som växer och fokus är på topline, dvs på omsättning. Man är just nu inte intresserade av sådant trams som lönsamhet, utan här är man beredd att fortsätta skyffla in dollares i verksamheten och elda dem lika snabbt som Sveriges regering hinner kalla på dagliga presskonferenser.
”Our strategic priorities for 2021 include content, the Pinner experience, advertiser success and shopping. We plan to invest in these in the coming year. We expect R&D efforts to continue to focus on Pinner product, ad product and measurement investments. We intend to grow our headcount further, in particular to support our international expansion efforts. We also intend to scale our comprehension and brand marketing efforts in 2021. We think these investments will support long-term growth and continue to build the foundations for a scaled business over time.” (Ben Silbermann, VD och grundare)
I bolag likt detta, som är tillväxtorienterade, fokuserar jag främst på omsättning/aktie, eget kapital/aktie samt VPA, med mest fokus på de två förstnämnda. Jag vill också se att tillväxten inte sker på bekostnad om en (för) hög skuldsättning. När bolagets nyckeltal (R12 3 år) analyseras via Börsdata framkommer nedan.
Minst sagt rikrigt fina och imponerande siffror. Jag är mycket positiv till Pinterest fortsatta tillväxt och ser fram emot att få ta del av kommande rapporter. Äger du PINS?
Jag vill ännu en gång dels nämna att du just nu får min bok ”Börspsyklogi – så blir du en bättre investerare” på REA hos förlaget. Priset är 129 riksdaler (ord. 199 kr). Du kan även deltaga i en utlottning om uppföljaren – ”Mer Börspsykologi”, som släpps den 24/3. Du anmäler dig via denna länk.