6 Jun, 2019

Sparekonomer

Jag såg en grej där de frågat elever på skolavslutningen i lågstadiet vad de ville bli när de blev stora. Runt 40% svarade youtubers. Det kanske kommer bli svårt för alla att lyckas med det, även om yrkesgruppen youtubers måste vara en av de i procent snabbast växande de senaste åren. Kanske endast hotad av tillväxten av yrkesgruppen Sparekonomer. För 10 år sen fanns det väl bara Claes Hemberg i hela Sverige som hade det jobbet? Numera hittar jag 7 personer när jag söker på Sparekonom på Twitter.

Joakim Bornold Sparekonom Söderberg & Partners 14 800 följare
Johanna Kull Sparekonom Avanza 11 500 följare
Frida Bratt Sparekonom Nordnet 6 731 följare
Maria Landeborn Sparekonom Danske bank 5 242 följare
Christina Söderberg Sparekonom Compriser 2 566 följare
Maja Englund Sparekonom/Pensionsekonom SPP 555 följare
Gustav Sjöholm Sparekonom Fondbolagen 546 följare

Breddar jag sökningen lite så hittar jag även följande 9 personer som så vitt jag kan förstå till stor del har liknande uppgifter hos sin arbetsgivare.

Ingela Gabrielsson Privatekonom Nordea 1 744 följare
Emma Persson Privatekonom på Länsförsäkringar 1 680 följare
Arturo Arquess Privatekonom på Swedbank 1520 följare
Magnus Hjelmer Vardagsekonom på ICA Banken 1299 följare
Mattias Munter Pensionsekonom på Skandia 1232 följare
Staffan Ström Pensionsekonom på Alecta 825 följare
Kristina Kamp Pensionsekonom på Min Pension 811 följare
Claudia Wörnmann Boendeekonom på SBAB 801 följare
Jens Magnusson Privatekonom på SEB 738 följare

Nu förstår jag att dessa personer har olika arbetsuppgifter och att det inte går att betygsätta deras insats bara genom antalet följare på Twitter (men som jämförelse till dessa personer där de flesta har heltidsjobb som talespersoner och kapitalstarka arbetsgivare i ryggen har jag 16 300 följare på Twitter, som helt anonym privatperson som bloggar och Twittrar lite som en hobby).

Kanske inte en rättvis jämförelse då jag inte har en aning om hur deras arbetsbeskrivning eller uppdrag ser ut i detalj. Överlag bör dock de flesta av dessa personers uppdrag gå ut på det som fd sparekonomen Günther Mårder uttryckte i klartext i Börspodden för några veckor sen, att vara en PR-maskin i media och egenägna kanaler (som blogg, podd eller Twitter). Ju fler gånger ordet Nordnet nämns i tidningen eller någon länkar till ett blogginlägg tack vare Frida Bratt desto större chans att Nordnet ligger topp of mind när Kalle Svensson en kväll ska starta ett fondsparande vid sidan om storbanken som han tröttnat på.

Jag ska för tydlighetens skull säga att jag tycker flera av sparekonomerna gör ett riktigt bra jobb. Både som utbildare och reklampelare för sin arbetsgivare. Att Jocke, Johanna och Frida är de med flest följare är ingen slump, de är också de som syns mest i pressen är min uppfattning. Många timmar, obekväma arbetstider och kompetenta uttalanden överlag! Inte minst Frida Bratt tycker jag har gjort en riktigt energirik inledning på sitt jobb och förutom sparpodden och att tacka ja till varenda intervju i media så orkar hon driva ett lobbyarbete mot politiker kring frågor som ISK-skatt och flytträtt av tjänstepension. Här känns det som det levereras 40h plus de flesta veckorna. 

Jag gillar också tex Maria Landeborn som inte bara verkar väldigt kunnig inom börs och investeringar men också varit tydlig med att hon inte ställer upp på allt i media utan håller sig till ämnena som hon tycker är hennes kärnkompetens, vilket så klart leder till lite färre mediaframträdanden än Günthers drömgräns 2000 pressklipp per år. För att nå gränsen 2000 tillfällen i media på ett år är strategin annars uppenbarligen att uttala sig om allt mellan himmel och jord. Från hur man överlever årets fattigaste månad januari, till hur börsen kommer gå nu i sommar, om Göran Persson är rätt ordförande till Swedbank eller hur resultatet av EU-valet påverkar de svenska spararna (där svaret troligtvis är inte alls).

Om uppdraget är att synas så mycket som möjligt i media förstår jag att man många gånger tackar ja oavsett ämne. Jag förstår att man inte kan be om att få prata om månadssparande i ett ISK istället för EU-valet där Aktuellt ringer. Men personligen tycker jag det var en en klar försämring av de egenägna kanalerna som tex Sparpodden när man gick från Günther Mårder och Jan Dinkelspiel som svarade på sparares frågor om hur man skulle agera i olika privateknomiska situationer till att Jocke Bornold skulle prata 20 minuter om det italienska valet med slutsatsen att det kanske eventuellt kan bli stökigt om opinionsundersökningarna börjar peka mot ökat stöd för Beppe Grillo (Avsnitt 149 från hösten 2016 om du vill fördjupa dig. Jag har ingen aning om hur det gick i valet i fråga så här i efterhand eller om Beppe Grillo ens lever, men jag tycker mitt sparande funkat ok ändå). 

Även att jag alltså tycker det ibland blir lite för mycket fokus på sånt som inte påverkar oss sparare så förstår jag som sagt att man tackar ja till att medverka i media och uttala sig om ditten och datten, eftersom det är en del av uppdraget att synas. Och är media intresserade av en sparekonoms åsikter om EU-valet eller Göran Persson som ordförande i Swedbank är det väl bara åka dit och leverera några klyschor. Då tycker jag det är betydligt mer anmärkningsvärt hur lite vissa sparekonomer syns. Som sagt jag har ingen koll på exakt vilka arbetsuppgifter de har och ska därför inte hänga ut någon speciell person, de kanske håller 200 föreläsningar om året som jag bara inte hört talas om eller bidrar med jättemycket till kollegorna på bolagets intranät. Men vid flera av fallen så har alltså dessa heltidsanställda talespersoner under 1000 följare på Twitter där de skriver någon tweet i månaden. Till det skriver de något blogginlägg i kvartalet på en undanskymd plats på företagets hemsida (där inget blogginlägg har fått mer än två kommentarer) och ett uttalande om året i Göteborgsposten eller Metro om vikten av tjänstepension eller klimatsmart sparande. Skärpning!

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.