28 Jul, 2020

Vi har bytt bil

Planen från början var att byta bil under slutet av 2019. Men den gamla bilen funkade bra så vi körde bara vidare med den. Sen vi köpte den bilen har vi varje månad satt in pengar på ett sparkonto som ska symbolisera värdeminskningen på bilen och finnas till hands när vi byter bil. Då kontot var anpassat för bilbyte i slutet av förra året pausade vi insättningarna på kontot under det första halvåret 2020. Eftersom vi inte bedömde att den gamla bilen tappade så mycket i värde varje månad längre. Det var så klart lockade att köra vidare ett år till med bilen med tanke på detta med den avtagande hastigheten i värdeminskningen och att det frigjorde pengar till annat, fler aktieköp till exempel.

Men så i början av sommaren började bilen helt plötsligt efter många helt problemfria år krångla. Det största problemet var att ACn slutade fungera. Vilket inte är optimalt inför en sommar (som man då kunde hoppas skulle bli varm). Vi kom då till ett vägskäl, antingen lämna in bilen på lagning av AC, service och byta sommardäck och sen köra vidare med bilen minst ett år till eller byta bil innan dessa åtgärder. För att reparera och serva bilen och byta däck och sen sälja den någon månad senare och tro att man ska få igen pengarna man lagt ner tror jag inte alls på. 

Vi valde istället att sälja bilen och köpa en nyare. Efter att ha varit runt hos lite olika bilhandlare var min känsla att de hade mycket bilar på lager jämfört med vad de ville ha och två handlare sa det rent ut att de var lite extra villiga att diskutetera pris/upplägg på grund av stort lager efter mars-april-maj av corona. Nu får man väl ta bilförsäljare med en nypa salt och jag är inte speciellt kunnig på bilar så det är klart att det är större risk att de lurar mig än tvärt om. Men vi fick vår bil värderad på tre olika ställen och kunde jämföra priset på bilarna de hade till försäljning i förhållande till årtal och miltal. Så jag tror att vi efter tuffa förhandlingar gjorde en rätt ok deal. Med måttet att byta in en gammal bil och köpa en nyare hos en bilhandlare alltså.

Det här är nu inget inlägg om vilken bil som är mest prisvärd eller hur man ska lägga upp sitt bilägande, bilköpande och bilsäljande. Man kan garanterat göra det mycket bättre än oss. Men vi unnar oss lyxen att ha en bil som är relativt ny och vill helst inte hålla på att köpa och sälja privat. Kommer därför inte gå in på några exakta siffror eller hur man ska förhandla och tänka kring bilaffären. Det finns bättre källor för dig som vill lära dig mer.

Men vi fick en bil som är 3 år gammal och gått runt 2 000 mil som vi räknar med att behålla i 5 år. Och pengarna vi stoppat undan för värdeminskningen blev ganska precis lagom för att betala mellanskillnaden. Nu har vi återigen börjat stoppa in 1 500 kr i månaden på ett sparkonto som heter bil 2025. I början av 2025 finns det alltså drygt 80 000 kr på det kontot vilket vi räknar med ska räcka till nästa bilbyte. Har vi tur och den nuvarnade bilen funkar bra kör vi den gärna till 2026 också och kan då återigen pausa insättningarna på sparkonot under den sista tiden.

Vi skulle så klart bara kunna ta pengar från vår buffert när vi byter bil. Istället för att ha flera olika sparkonoton. Men att vi stoppar in pengar löpande på ett dedikerat sparkonto är främst för att få en mer korrekt löpande bild av vår ekonomi. Så man inte lurar sig och tror att vi lever billigare än vad vi gör i 4 år och 11 månader och sen vips kommer en stor klumpsumma på 80 000 kr för byte av bil. Vi ser inte detta som ett sparande utan som en räkning som går på autogiro och dras automatiskt varje månad. Nästa fråga är så klart om man ska sätta pengarna helt utan risk på ett sparkonto eller om fem år är så lång period att man ska våga ta lite risk. Vi har valt sparkonot då det är så små pengar det är frågan om att någon procent avkastning gör väldigt liten skillnad. Man får se det som en bild av totala ekonomin där bilkontots snittstorlek utgör klart mindre än 0,5% av våra totala tillgångar. Så med buffert på plats och noll risk på kontot för bilbyte kan vi ta lite mer risk för huvuddelen av vårt kapital. Det där lite högre avkastning verkligen gör skillnad.

Bilen kostar så klart betydligt mer än dessa 1 500 kr i månaden med försäkring, service, drivmedel etc. Men trots att vi inte använder bilen alls vissa veckor är det för oss helt otänktbart att börja leva utan bil nu när vi vant oss vid lyxen att ha en egen bil. Att ha en bil som är 3-8 år gammal som gått 2 000-8 000 mil under tiden vi äger den och därmed förhoppningsvis är väldigt bekymmersfri för 1 500 kr i månaden i värdeminskning tycker vi är prisvärt. Jämfört med att ha en bil som minskar betydligt mindre i värde men där man får lägga pengarna på underhåll och reparationer istället.

Förstår att det är fler än finansprofilen Olle Qvarnström som tycker det här med att köpa relativt ny bil inte riktig är i stil med er bild av mig och det hade det inte varit för 6-10 år sedan när jag levde så billigt som det bara gick. Men som ni vet är sparande bara uppskjuten komsumtion. Vi lever fortfarande billigt jämfört med vad jag tror vi kommer gör om 10-20 år och vad vi egentligen har råd med, men realtivt ny och fin bil är något vi tycker vi är värda efter 15 sparsamma år.

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.