Medveten försening av nyheter
Nyheter publiceras vid olika tidpunkter
Inom tradingkretsar är det allmänt känt att vissa nyhetsbyråer säljer nyheter till sina kunder vid olika tider. Vi har fått en del frågor kring detta och valde i fredags att titta lite på detta och hur det ser ut. Vi börjar med Telia som kom med en nyhet om att deras kassaflöde täcker utdelningen. Denna nyhet kom ut till vissa kl 08.55. DVS innan börsöppning. Detta gjorde att de kunderna kunde handla på nyheten i callen och i öppningen om de ville. Kl 09.10 kommer samma nyhet ut till Avanzas kunder. Se bilder nedan.
Och som synes hände en del förändringar i kursen efter nyheten.
Gränges
Nästa nyhet är att Gränges som får ändrade rekommendationer där det först går ut en nyhet till traders kl 08.46. Alla vanliga småsparare får samma nyhet kl 09.01. Det vill säga efter hela callen och efter en minuts handel. Se bilder nedan för mer info om hur nyheterna gick ut och vad som hände med kursen efter nyheten.
Detta är bara två av flera liknande nyheter igår men det är tydliga exempel på hur småspararna utnyttjas till att dumpa sina aktier på som man köpt medan man haft info som inte alla har.
"Småspararnas bästa vän"
Visst förstår vi att detta är en del i spelet och att nyhetsbyrån ska försöka diversifiera sina tjänster och tjäna mer pengar genom att erbjuda olika erbjudanden till olika kunder. Men att en bank likt Avanza som säger sig vara småspararens bästa vän låter detta fortgå och systematiskt ger sina kunder sämre möjligheter tycker jag faktiskt inte är så snyggt. Det är också tydligt vid de båda affärer vi redovisar ovan att det skedde stora förändringar i kursen efter nyheten nådde den stora massan.
"Alla vet om det"
Vissa kommer nu säga att “detta vet ju alla om” men jag vågar säga att utanför investeringscommunityt så är det extremt få av alla aktieinvesterare som har en aning om detta.
Just sådana här grejer är det som faktiskt ger aktiesparande och investerinar dåligt rykte.