Adtraction Q4 - På rätt spår
I det säsongsmässigt starka fjärde kvartalet minskade omsättningen med 8,2% till 344 mkr. Bruttomarginalen bibehölls över 19%, och med fasta rörelsekostnader trillade hela minskningen av bruttoresultatet ned till EBITA som sjönk med 28%. Tack vare ett starkt kassaflöde behålls utdelningen på 2kr/aktie. Adtraction förväntar sig vända till tillväxt i Q2 2025. EV/EBITA 8x bakåtblickande.

VD Simon Gustavsson verkar haft rätt när han talade om en vändning som hade observerats i slutet av det tredje kvartalet. Adtraction krymper förvisso fortfarande, men i betydligt lägre takt. I E-handelsvertikalen är tillväxten i bruttoresultatet 0% på grund av förvärvet av Adrecord som bidrar med 9 procentenheter. Finanssegmentet förblir motigt med en bruttoresultatsminskning om 8%. Avyttringen av Klara Lån har påverkar bruttoresultatet negativt med 5 procentenheter. Geografiskt är den nordiska marknaden fortfarande utmanande, men i övriga Europa lyckas Adtraction växa.
Personalkostnader
I Q4 ökade antalet anställda med 6 personer sekventiellt. Organiskt fortsatte däremot organisationen att minska eftersom Adrecord bidrog med 9 anställda. Simon menar att Adtraction kan hantera stigande volymer med nuvarande arbetsstyrka. I kvartalet togs engångskostnader kopplat till uppsägningar för nästan 3 mkr. Därmed är EBITA i verkligheten närmare 21 mkr.

Kassaflödet var riktigt starkt på såväl kvartalsbasis som årsbasis med en kassaflödeskonvertering över 100%. Däremot beror detta till stor del på tajmningen av rörelsekapitalet. Jag gillar att ledningen påpekar att den medvind som kassaflödet får av rörelsekapitalet inte är hållbar. Balansräkningen är fortsatt urstark med en nettokassa om 107 mkr.

Outlook
Från och med det andra kvartalet 2025 kommer Adtraction återgå till tillväxt. Så blir det om man litar på Simon. Bolaget har fortfarande ett tydligt förvärvsfokus, trots några tuffa år i ryggen för M&A. Det är rimligt att fler säljare dyker upp under 2025 när bolagen redovisar starkare siffror i en bättre marknad. Då kan Adtraction konsolidera marknaden ytterligare.
Ett kvarvarande orosmoln är den regulatoriska miljön för finansvertikalen i Sverige. Under 2025 kommer ränteavdrag fasas ut och ett räntetak på 20% införas. Adtractions CFO tror inte att de nya regleringarna kommer ha avsevärd påverkan på kreditvolymer, utan menar att de flesta kreditgivarna anpassar sig. I ett worst-case scenario tappar Adtraction några procentenheter av bruttoresultatet.
På lång sikt ser det däremot bättre ut. När tillväxten återkommer kan EBITA växa rejält tack vare den skalbara affärsmodellen. Googles monopolitiska beteende skapar efterfrågan på alternativ som partnermarknadsföring. Adtraction är en riktig kassako som kan driva både en aktiv förvärvsagenda och betala generösa utdelningar. Är det då rimligt att värdera bolaget på 8x bakåtblickande EBITA? Jag köpte lite mer på rapportdagen när aktien handlades runt nollan.