3 Aug, 2023

Nintendo - det brutna räkenskapsåret första kvartal

Uppdaterad:
5 Feb, 2024

För en majoritet av alla investerare som vistas såväl på bloggosfären som på Twitter, Instagram med flera är/var nog torsdagens rapportsläpp från Amazon och Apple de mest efterlängtade. Emellertid var det icke fallet för mig (och säkert många, många fler, framför allt i Japan). Istället riktades mina blickar till Nintendo och deras första kvartalsrapport för det brutna räkenskapsåret 2023/2024.

Jag var mycket spänd på att se hur Super Mario-filmen gått, men också dess synergieffekter. Vidare var jag intresserad av att ta del av hur Zelda: Tears of the Kingsdom sålt, men också om bolaget skulle kommunicera hur Pikmin 4 sålt sedan dess släpp i slutet av juli. Såklart var det också högintressant att se hur många konsoler i allmänhet, men Nintendo Switch i synnerhet som producerats, skeppats ut och landat i världens hushåll. 

För nya läsare, som inte har följt Nintendo eller mina texter om detsamma kan mina tre tidigare inlägg från dels mars samt april, dels maj säkert, skrivet med all ödmjukhet, vara av intresse för en bredare förståelse om min investeringstes för Nintendo och varför jag bedömer bolaget vara ett attraktivt innehav i en långsiktig portfölj.

Siffrorna
Omsättningen ökade med 50 % relativt samma period föregående år, från tidigare 307,46 yen till 461,34 yen, motsvarande cirka $32,2 miljarder (1 yen = 0,007 USD). Än starkare och än roligare för mig som aktieägare var det att ta del av rörelseresultatets utveckling, som jämfört med Q1 2022/2023, ökade med 82,4 %, upp från tidigare 101,647 miljoner yen till 185,441 miljoner yen.

Ytterligare ökade nettovinsten till 181,01 miljoner yen, vilket är 52,1 % högre än de 118,98 miljoner yen bolaget rapporterade för ett år sedan. Vinst per aktie blev således 144,48 yen, upp från tidigare 101,85 yen. 

Nintendo - det brutna räkenskapsåret första kvartal
Nintendo - kvartal

tillgångarna ökade från 2,3 miljarder yen till 2,4 miljarder yen, motsvarande en procentuell ökning om 6 %. I dessa ryms kassa/tillgängliga likvider och som jag skrivit tidigare är det en sed i Japan ”alla” bolag att alltid se till att ha likvider tillgängliga. Inte nödvändigtvis (bara) för utdelningar eller för fortsatta verksamhetsinvesteringar, utan också för att kunna betala ut löner i tider när verksamheten går mindre bra och intäkter, vinster et cetera minskar. Medan västerländska bolag, i sann kapitalistisk anda, sätter aktieägarna framför den enskilda arbetaren gör japanska bolag i allmänhet, men Nintendo i synnerhet tvärtom. Nåväl – kassan ökade med 5 % och uppgår per sista juni till 1 327 573 yen.

Hård- och mjukvara
Jag undrar hur känslan är att som vd kunna skriva ett spel som släpptes den 12 maj, det vill säga nästan exakt mitt i bolagets första kvartal då 1,5 månader redan avverkats, har sålt i 18,51 miljoner exemplar, för det är vad Zelda: Tears of the Kindom gjort. Ytterligare framkommer att Super Mario-filmen skapat synergieffekter, ursäkta min hyperbol, utan dess like. Via den succé som filmen både var och fortsatt är har bolaget märkt av en ökad försäljning av alla sina Super Mario-produkter, främst Mario Kart 8 Deluxe. Det hyllade och uppskattade spelet såldes i ytterligare 1,67 miljoner exemplar, vilket gör att det totala antalet exemplar som sålts av spelet uppgår till 55,46 miljoner (så sent som i början mars 2023 var siffran 52 miljoner sålda).

Beträffande Nintendos semiportabla konsol, Nintendo Switch, ökade dess försäljning med 13,9 %, vilket i antal är 3,91 miljoner enheter.

Nintendo har de senaste åren fokuserat på att utöka sitt digitala erbjudande, vilket jag tidigare skrivit mer utförligt om. Dels vill bolaget bygga en butik motsvarande de som såväl Sony (Playstation) och Microsoft (Xbox samt Microsoft Games) har, dels skapa attraktiva medlemskap som ger tillgång till ökat sparutrymme, billigare/rabatterade spel, cross-play mellan olika Nintendokonsoler, multiplayer et cetera. Under årets första kvartal steg intäkterna från nämnda segment med 35,9 % och uppgick 119,6 miljarder yen. Allt annat lika betyder digital försäljning bättre och starkare marginaler samt ökad vinst. Det bör dock adderas att bolaget haft en extra skjuts av valutan, då yenen tappat i kraft relativt den amerikanska dollarn.

Nintendo kvartalsrapport

Inom den mobila och IP-relaterade verksamheten resulterade kombinationen av en ökning av intäkter från royalties och den höga nivån av publikengagemang med Super Mario-filmen i en total försäljning på 31,8 miljarder yen, en ökning med 190,1 % jämfört med föregående år. 

Pikmin 4, som släpptes för cirka två veckor sedan kommunicerade bolaget inget om i rapporten. Det kan hända att det kommer framkomma i efterföljande intervjuer med ledningen eller dylikt. Emellertid vet vi sedan sju dagar tillbaka att spelet sålts i över 400 000 tusen exemplar, vilket är fler exemplar än de tidigare tre spelen tillsammans. 

Beträffande framtidsutsikter och guidning för räkenskapsåret justerar ledningen ingenting, utan den tidigare mycket konservativa (ständigt återkommande hos Nintendo, som mer är kända för att underestimera och överleverera än vice versa) sådana ligger kvar. 

kvartalsrapport Nintendo

Reflektioner + rykten om kommande konsol
Jag är mycket nöjd med dagens rapport. Jag hittar inget i den som får min investeringstes att omkullkastas, snarare tvärtom. Jag anstränger mig för att inte såväl med- som undermedvetet bli påverkad av konfirmationsbias, likväl är det svårt att se något alarmerande dåligt i rapporten. 

En stark finansiell ställning, uppskattade och ”ovärderliga IP:n”, ett växande ekosystem och nya samt gamla generationer som upptäcker de vackra världar som Nintendo erbjuder med mera borgar för att framtiden ser ljus ut. 

Beträffande den nya konsolen (Nintendo Switch 2?) sades ingenting och allt vi investerare, men även spelare, har att tillgodose oss med är rykten. Under de senaste två veckorna har det kommit ut tre ”nya” sådana. Den första kom ut den 28 juli, där det via uteslutningsmetoden går att tyda att en ny konsol från Nintendo bedöms skeppas ut under kalenderårets 2024 första kvartal. Den andra bedöms sprungen ur förstnämnda, då såklart allt och alla försökt söka om ryktena var sanna. Dessvärre verkar de inte så vara, utan enligt de med mer insyn lutar det mer åt andra halvåret av kalenderåret 2024. Det sista av de tre stora ryktena kom igår, onsdagen den 2 augusti. Nämnda gör gällande att släppet av den nya konsolen kommer ske sep-okt under kalenderåret 2024, det vill säga om cirka 13–14 månader. Vidare spås konsolen ha en 8” LCD-skärm istället för en av OLED samt att dess minnesmängd kommer vara 512 GB, vilket nog kommer krävas för de mer avancerade och stora spelen.

Rykten är rykten, men ingen rök utan led. Jag lägger ingen vikt vid rykten, men gläds av att de förekommer. Allt annat lika betyder det att spelare suktar efter en ny konsol. Nintendo har tidigare lyft fram att de är mycket medvetna om vikten av en lyckad, ny konsol och jag hoppas att de kommer leverera vad Super Nintendo (SNES) var för Nintendo 8-bits (NES).

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.