Nintendo - framtiden
Det var ett tag sedan jag senast skrev om Nintendo och en uppdatering bedöms vara på sin plats. Jag skrev om dem för första gången den 17 augusti 2021 och sedan dess har mycket vatten flutit under bron. Aktien har såväl handlats upp, som ned. Mest ned. Dock bedömer jag inte den långsiktiga potentialen vara förändrad, snarare tvärtom. Under 2023 väntas nya spelsläpp av några av bolagets största spelsläpp, såsom Zelda: Breath of the Wild 2 och Pikmin 4, och redan har bolaget hunnit släppa spel såsom Kirby’s Return och Metroid Prime Remastered. Vidare finns flera välrenommerade spel, men som är utgivna av andra studior, såsom Octopath Traveler II (jag har spelat ca 1/3 av Octopath Traveler I och det är ett riktigt bra old school JRPG).
Konsolen (hårdvara) heter fortfarande Switch och ännu har inget kommunicerats om när nästa konsol släpps. Mer eller mindre dagligen florerar (nya) rykten om att den kommer att komma datum X år Z, men samtliga dessa är inget annat än just rykten. Givet Nintendos historik om hur varannan konsol varit ömsom vin, ömsom vatten samt det faktum att Switch-konsolen blivit en megasuccé är min bedömning att ledningen är extremt noggranna och försiktiga i skapandet av nästa hårdvara. Detta är något de själva lyft fram i ett fåtal intervjuer; rädslan att göra en mindre uppskattad produkt.
Givet att Switch verkat i cirka sex år förstår jag att investerare och analytiker är mer aviga än dess antonym till bolaget, för utan en ny konsol är framtida tillväxt inom spelsegmentet relativt begränsad. Till detta är den redan angivna brasklappen om att nästa konsol kanske inte blir lyckad.
Medan utvecklingen av konsol X fortlöper i det tysta är Nintendo duktiga på att mjölka sin idag över sex år gamla konsol. Titlar som Mario Kart, Animal Crossing: New Horizons, Zelda: Breath of the Wild, Smash Bros med flera har sålt i miljontals exemplar. Av nämnda är Zelda “sämst”, med “bara” 29 miljoner sålda exemplar. Bara under de senaste nio månaderna har Mario kart Deluxe sålts i 6,6 miljoner exemplar. Beakta då att spelet först släpptes till Nintendo Wii U 2014 och är en portning till Switch…
I den senaste rapporten sänkte ledningen sina prognoser för räkenskapsåret 2022/2023. Att betona är att de alltid är mycket konservativa, vilket tycks vara ett karaktäriserande drag för japanska bolag: underpromise, overdeliver. Nintendo sa att de nu förväntar sig rörelseintäkter på 480 miljarder yen (3,7 miljarder dollar) för året som slutar i mars, vilket är en minskning från tidigare 500 miljarder yen. Vidare förutspår bolaget en nettoomsättning på 1,6 biljoner yen, en minskning från 1,65 biljoner yen.
Att 2023 kommer vara mer utmanande är ingen nyhet. Dels finns mer pressande konsumenter, dels sjunger konsolen på sista versen. Vad som är viktigt att beakta är att Switch inte är Nintendos enda intäktsben, utan även 3DS XL, mobilspel och merchandise genererar viktiga intäktsströmmar. Än mer kommer mer intäkter komma från de allt fler etablerade Super Nintendo World (jmfr. Disneyworld). Senast i februari öppnade en ny temapark i Los Angeles (se ”First visit to…”).
Switch, andra konsoler, merchandise, temaparker och film(er). Det nya intäktsbenet, som jag bedömer stärka bolagets ekosystem, är filmer och det senaste halvåret har hypen kring den nya Super Mariofilmen ökat (den första trailern och dess nyss släppta, som blir den sista innan release). Givet att den ej blir ett fiasko likt de på 1990-talet släppta filmerna finns en stor potential för dels många sålda biobiljetter, dels för de ringar på vattnet som kan komma – barn/unga/vuxna upptäcker och blir frälsta i allt som Nintendo kan erbjuda ”ekosystem”.
Vad bolaget också arbetat med de senaste par, tre åren är att öka den digitala försäljningen samt Nintendos motsvarighet till Playstation Store och Xbox Game (pass) - NintendoEshop. Genom en prenumeration ges åtkomst till mer lagring, billigare spel, exklusiva spelerbjudanden et cetera. Likt fallet med ”alla” prenumerationstjänster är det en sticky business och givet att kunderna fortsätter uppleva värde relativt kostnad kommer basen utökas. Vad tjänsten även möjliggör är sparande/interaktion med näst intill alla Nintendos konsoler, vilket förhoppningsvis lockar nya/etablerade kunder till prenumerationstjänsten.
I den digitala försäljningskanalen är Nintendo duktiga på att mjölka ”gamla, hederliga titlar”, såsom Super Mario World och nu senast – Golden Eye. Sistnämnda släpptes till Nintendo 64 och undertecknad kommer ihåg hur många verbala slagsmål inom kompisgänget det spelet ledde till…
Jag bedömer att 2023 kommer vara ett sorts mellanår för bolaget och att man därefter kommer vinna ett nytt momentum. Bolaget har råd att ta det säkra före det osäkra och inte stressa ut något förhastat, då man sitter på en monstruös kassa som säkert får det att vattnas i t.ex. Intrums mun…
Ledningen är erfaren och i/inom bolaget finns en stark kultur om kvalitetfokus. Att bolaget också överlevt alla hinder som kommit i dess väg sedan grundandet 1889 är ingen garant för framtida överlevnad, men den stärker min tro att man även framgent kommer att överleva såväl X som Y. En viss farhåga finns för att nuvarande stjärnproducent, Shigeru Miyamoto, är till åren kommen med sina 70 sådana fyllda. Han står bland annat bakom titlar/IP:n såsom Mario, Zelda, Donkey Kong och DuckHunt. Absolut finns det kompetenta medarbetare under honom, men att tappa en sådan ledande person kommer såklart påverka.
Om kursen fortsätter ned är jag intresserad av att öka, men till nuvarande kurs som motsvarar en värdering om cirka 13 gånger de senaste 12 månadernas vinst är jag mer avvaktande. Dels är bolaget relativt stort i min portfölj, dels vill jag inte öka för mycket och för tätt. Medan bolaget, så att säga, bidar sin tid tar jag tacksamt emot dess utdelningar.
Jag äger Nintendos ADR på Frankfurtbörsen. Minsta courtage är 200 kr + växlingsavgift hos Avanza. Telefonorder krävs.
Då det är mindre än två veckor kvar till Mentala Modeller släpps finns nu en möjlighet att vinna ett exemplar via förlagets utlottning. Den finns även att förköpa på denna länk.