Rapportkommentar: Dellia
Dellia kom idag med sin första rapport som noterat bolag. Bolaget fortsätter visa på urstarkt momentum. YoY växer sales 156% främst drivet av den nordiska marknaden där Sverige specifikt är tillväxtdrivare. Bolaget kommunicerar att alla KPIer rörande försäljning rör sig i rätt riktning. ROS (rate of sales) är KPIn som främst drivit tillväxt, alltså hur snabbt man säljer från butikerna. Det som är det sjukaste är om man kollar hela H1s omsättning och jämför med Q3an. I H1 gör man 280MNOK och nu i Q3 gör man 205mkr. Ponera att Q4 kommer in i paritet med Q3 betyder det att man växer sales 46% H1 -> H2.
Om vi tittar på lönsamhetsmått så kommer de in på 19,6% Adj EBIT. I detta fall är det rimligt att titta på det justerade i och med att posterna kopplade till justeringen är kopplade till IPOn och legal/omstruktureringskostnader. Alltså rena one-offs. Något som också är intressant att notera är att man förbättrat sina bruttomarginaler på grund av optimeringar i logistiken där man enkelt sagt kan shippa fler förpackningar för samma peng. Bolaget nämner också att man utökat produktionskapaciteten i Kiriom till följd av “accelerating demand” from early 2026. Detta om något talar ju för att demand finns. Vidare pratas det också om att factora ut sina kundfordringar för att förbättra cash conversion, EBIT ska gå mot att vara 1:1 med FCF, dvs att CAPEX behovet framgent är icke-existerande.
Från spretig branding till umbrella
Något som vidare är intressant är att Dellia nu ska föra över Dippies och A Date With till samma övergripande portföljstruktur som Sunshine Delight. Dessa SKU:er har ännu inte etablerat sig lika starkt, men genom att samla dem under en tydligare umbrella-organisation kan Dellia dra nytta av gemensam marknadsföring, öka synligheten i handeln och göra det enklare att rulla ut nya produkter i samma kategori. Kort sagt byggs ett starkare varumärke. En sidenote är också att man har strukturella trender med sig i form av hälsosnacks.
Multidimensionell tillväxt under lönsamhet
Tillväxtoptionerna är multidimensionella i form av att man expanderar genom nya geografiska marknader samtidigt som man kan lansera nya produkter. Sen har man Norden som en explosiv tillväxtdrivare där jag tror det fortsatt finns en del att hämta. Innan rapporten hade jag 600M i sales 2025 och 75M ebit, något jag behövt revidera kraftigt efter idag. Tror nu sales landar på ca 700M och ebit på 108M, korresponderande med en ebitmarginal på 15,5%. Jag tror att marknaden underskattar growth runway NTM när man har brutalt momentum, säkrade produktionsvolymer och expanderar mot nya marknader. Sticker ut hakan och säger en yard i sales 2026 med en ebitmarginal på 19%, dvs 190M i EBIT. Aktien handlas idag alltså på EV/EBIT 6,4 på 2026E, alldeles för lågt enligt mig. Jag ser att fair value, givet tillväxten och att marknaden börjar se caset med andra ögon, är någonstans kring 12x EV/EBIT
