
Blog Archive
- Vem är aktiepappa?
- Vem äger vad i svenskt näringsliv?
- Kontakt
- Swedish Wealth Institute – vilken bluff!
- Frihet - Vad är det och vem bestämmer?
- Allt snack om att kliva av börsen är bara trams!
- Balco till börsen med några av de tyngsta ankarinvesterare jag sett.
- Spara eller leva - måste man välja?
- Aktieägarrabatter och aktieägarförmåner
- Hur hög var boräntan 2011?
- LVMH varumärken
- Avanza eller Nordnet - bästa nätmäklaren
Taggar
Fullbevakade bolag
- Se fullbevakad bolagspresentation
Irisity verkar i en turbulent värld där övervakning har genomgått ett gigantiskt skifte från ifrågasatt integritetshot till självklar trygghetsfaktor.
- Se fullbevakad bolagspresentation
NFO Drives utvecklar och tillverkar frekvensomriktare för störningsfri styrning av elmotorer för energieffektivisering av ventilation- och pumpanläggningar samt maskiner. NFO Drives patenterade teknik kan ge energibesparingar på upp till 70 procent utan att ge störningar på omgivande teknisk utrustning.
- Se fullbevakad bolagspresentation
DS Plattformen är ett investmentbolag. Bolagets affärsidé är att investera i mindre svenska börsnoterade bolag, samt att kunna bistå med expertis inom finansieringslösningar. Målet är att investeringarna skall frambringa ökat aktieägarvärde främst via utdelningar. Investeringarna utförs vanligen via brygglån alternativt emissionsgarantier. Bolagets huvudkontor är beläget i Stockholm.
Other

Irisity är ett världsledande mjukvaruföretag inom teknologin för
intelligenta kameralösningar. Med hjälp av proaktivt arbetande och
självlärande algoritmer skapar Irisity kameralösningar som är
speciellt anpassade för en mängd applikationsområden i samhället
såsom skolgårdar, nattlig övervakning av äldre i hemmet och
bevakning av olika typer av skyddsområden. Irisity erbjuder sina
kunder en kostnadseffektiv, prediktiv bevakningslösning med hög
precision. Bevakningen sker i realtid vilket minskar responstiden
samt ökar möjligheterna att agera prediktivt. Irisitys huvudkontor
ligger i Göteborg.

Fastpartner (tidigare “Fastighetspartner”) är ett svenskt fastighetsbolag
som utvecklar och förvaltar kommersiella fastigheter. Hyresgästerna
består av allt från nystartade bolag till ledande industribolag och
samhällsbolag. Majoriteten av hyresintäkterna kommer från
Stockholmsområdet men övrigt fastighetsbestånd är spritt över
Sveriges storstadsområden och expansiva orter. VD och storägare
i Fastpartner är Sven-Olof Johansson med lång erfarenhet inom
finans- och fastighetsbranschen.
SBB fokuserar främst på fastigheter inom två segment: bostäder
och samhällsfastigheter. Portföljen innehåller även till viss del
andra typer av fastigheter där avsikten primärt är att driva detaljplan
för att utveckla bostadsfastigheter. Strategin är att delar av
fastighetsbeståndet ska bestå av kassaflödesfastigheter med
identifierad utvecklingspotential. Bolaget förvärvar aldrig råmark,
utan utvecklar enbart detaljplan på kassaflödesgenererande fastigheter.
→ Se fullbevakad bolagspresentation
Nyfosa är ett svenskt fastighetsbolag med opportunistiskt nisch
som möjliggör slagkraftiga förvärv med fria mandat. Med fokus på
investeringen verkar Nyfosa för att bygga ett hållbart kassaflöde
och addera värde till fastighetsportföljen. Nyfosas
fastighetsbeståndet är belägna i tillväxtkommuner i Sverige och
Finland.
→ Se fullbevakad bolagspresentation
Maha Energy är en internationell producent inom gas- och
oljesektorn vars inriktning är att köpa och utveckla tidigare
upptäckta men tidigare underpresterande kolvätetillgångar samt
genomföra egen prospektering. Utvinningstekniken bygger på
moderna ingenjörskonst under samlingsbegreppet
Enhanced Oil Recovery. Maha Energy är verksamma i Brasilien, USA
och Oman.
→ Se fullbevakad bolagspresentation
NFO Drives utvecklar och tillverkar frekvensomriktare för
störningsfri styrning av elmotorer för energieffektivisering av
ventilation- och pumpanläggningar samt maskiner. NFO Drives
patenterade teknik kan ge energibesparingar på upp till 70 procent
utan att ge störningar på omgivande teknisk utrustning.

Ingen stadsbo har nog missat de rödsvarta och grönsvarta elsparkarna som köra, står och ligger kors och tvärs i svenska, amerikanska och europeiska städer. Kanske även asiatiska städer med vid närmare eftertanke men just spridningen inte det primära i detta läge. Sparkcyklarna har ofta omnämnts som miljöförstöring och vissa "miljökämpar" har till och med uppmanat sina medsoldater att sparka på dem till någon form av nytta som vi inte förstår.
I finanspressen nämns de oftast i ordalag om att bolagen tagit in nya pengar via investerare. Nu i corona har många städer stängts ner vilket har varit ett hårt slag mot de här bolagen. Vissa städer har övergetts av vissa bolag och andra, likt Voi, har lanserat sparpaket. Idag kan vi läsa om att Voi planerar att släppa ett månadskort med fri körning mot en fast kostnad. Detta är uttryckligen ett sätt att konkurrera med lokaltrafiken och priset ska enligt uppgift också vara lägre än just lokaltrafiken på de aktuella orterna. Det här tror vi är smart om man får rulle på det. På detta sätt får man en fast summa betald av kunden och man får den i förskott vilket ofta är en viktig del för företag som har svårt med lönsamheten av en eller annan anledning. För kunden kan det också vara bra om man är en frekvent användare. Det är också ett sätt att knyta upp kunden till just sina sparkar då det annars är lätt att vara kund hos flera olika företag och betala för den spark man hittar på gatan. Dessutom kan man lägga Saas till sina buzz words. Extra viktigt om man tänkt börsnotera sig.
Övriga aktörer på marknaden är det amerikanska Lime (som ägs av Uber), tyska Tier och Circ och ytterligare några mindre aktörer. Häromveckan såg vi att ytterligare en aktör med ett kort enstavigt namn etablerat sig i Göteborg; estniska (troligtvis utan koppling till Estlands bästa investerare) Bolt. Lite fantasilöst kan vi tycka då alla namn är likt utformade och ser väldigt lika ut. Vi kan bara önska dem alla lycka till i stridens om marknadsdominans och vår tro är att den som lyckas med Saas-modellen har en god möjlighet att vara den som avgår med segern.
Bolt är för övrigt ett bolag som i mångt och mycket liknar Uber. De har utöver sparkcykel både mathållning och taxiverksamhet.
Ja, det är nog för övrigt många som har insett nu under corona krisen hur mycket pengar man kan spara på att sluta åka kollektivt. SLs kort kostar väl runt 1000 kr nu och de vill ju höja med 10 procent om året verkar det som. Det är nog många som hr tröttnat på att betala för alla plankare med.
Mvh investera-pengar.blogspot.com