Redaktionen
18 Sep, 2023
Railway Metrics and Dynamics Railway oliver disler

Intervju med Oliver Disler, försäljnings- och marknadsdirektör för Railway Metrics and Dynamics

Uppdaterad:
18 Sep, 2023

Railway Metrics & Dynamics (RMD) är ett svenskt teknikbolag som fokuserar på tåg- och järnvägsindustrin. Genom sin teknik kan de förutse underhållsbehov och skapa helt nya förutsättningar för säkerhet, effektivitet och lönsamhet inom sektorn. För att få bättre koll på bolaget och dess ledande befattningshavare har vi haft möjlighet att intervjua RMDs försäljnings- och marknadsdirektör, Oliver Disler.

OBS! Följande intervju är en översättning av den ursprungliga intervjun som genomfördes på engelska. Denna version har blivit översatt av TradeVenues redaktion. Om ni önskar läsa intervjun i dess ursprungliga språk, vänligen klicka på länken nedan.

Intervjufrågor

Kan du berätta lite om din bakgrund? 

- Jag är schweizisk, 55 år ung och far till en dotter och en son. Jag började min yrkeskarriär som bankman på UBS. De första åren var jag kapitalförvaltare för privatkunder. På mitten av 90-talet gick jag över till olika investmentbanker såsom Société Générale, Goldman Sachs, ABN Amro och Merrill Lynch. På alla dessa banker var jag ansvarig för utveckling, marknadsföring och försäljning av finansiella derivatinstrument. Målgruppen var private bankers och oberoende kapitalförvaltare i Schweiz och Liechtenstein. Efter min framgångsrika karriär inom investmentbankvärlden har jag haft olika uppdrag inom finansbranschen.

Hur kom det sig att du bestämde dig för att gå till Railway Metrics & Dynamics (RMD)?

- Under de senaste två åren har jag haft möjligheten att lära mig mycket om den europeiska järnvägsindustrin för godsvagnar. Jag insåg snabbt att det mest innovativa och brådskande ämnet är säkerhet och digitalisering av järnvägstransportsektorn. När jag jämför strategin och produktportföljen hos olika aktörer i Europa är jag övertygad om att RMD kan erbjuda de bästa och mest kompletta lösningarna på ett mycket anpassat sätt. RMD är nu redo att presentera och erbjuda spårnings- och kompletta säkerhetslösningar till en mycket bredare kundbas.

RMD Oliver Disler

RMD:s produkter är lämpliga för olika typer av kunder såsom tågoperatörer och infrastrukturförvaltare. Vilken kundkategori förväntar du dig ha störst potential?

Detta är en mycket intressant fråga. RMD kan naturligtvis erbjuda skräddarsydda lösningar till alla typer av kundförfrågningar. Operatörer, transportörer, vagnägare och infrastrukturförvaltare kommer att ha en ökad efterfrågan på att utrusta lokomotiv och godsvagnar med säkerhetsutrustning och lösningar. Låt mig illustrera detta med ett aktuellt exempel.

Sexton godsvagnar spårade ur i Gotthardbastunneln den 10 augusti i år. Som tur var skadades ingen, men betydande materiella skador uppstod. I denna olyckan förstördes mer än 8 km spår och cirka 20 000 betongsliprar måste ersättas. Reparationsarbetet i det drabbade tunnelröret kommer att ta månader och öppnandet förväntas inte ske förrän början av 2024. Inga exakta kostnadsuppskattningar finns för närvarande tillgängliga för reparationsarbetet i tunneln, men dessa förväntas vara i miljonklassen.

RMD kan redan idag erbjuda en komplett säkerhetslösning. Kanske hade godsvagnarna ändå spårat ur, men med RMD:s lösning skulle åtminstone omfattningen kunnat minimeras mycket. Med realtidsensorer och AI (artificiell intelligens), detekterar RMD:s system automatiskt och klassificerar kommande fel i järnvägen och på rullande materiel - något som inte var möjligt innan RMD. Om ett akut fel är förestående såsom “wheel flat”, eller ännu värre, ett brutet hjul, detekterar RMD:s system detta inom några sekunder och ger tågföraren en varning för att stoppa tåget i tid för att undvika omfattande skador på järnvägen - och därmed förlängda stopp i tågtrafiken.

Med detta sagt kommer RMD att ha ett starkt fokus på operatörer och infrastrukturförvaltare men kommer också att erbjuda säkerhetslösningar för andra kunder.

Railway Metrics and Dynamics intervju

Finns det kunder som redan använder eller kommer att använda denna innovativa säkerhetslösning?

- Ja, RMD har ingått ett avtal och inlett ett samarbete med Trafikverket i Sverige. Företaget meddelade tidigare i år att man har tilldelats kontraktet "COM-4015140, Innovation Procurement - Regarding further development, validation and delivery of new information services for automated measurement of the railway system". Du hittar mer detaljerad information om kontraktet genom att klicka på följande länk.

Vilket land i Europa tror du hittills har tagit ledningen i digitaliseringen av järnvägar och vilka andra länder är på gång? 

- Länder som Schweiz och Sverige ligger i framkant. Men när det gäller digitalisering inom godsvagnsindustrin finns det mycket potential över hela Europa. RMD har en ökad efterfrågan på olika typer av lösningar från kunder i Frankrike, Belgien och Tyskland.

Ett annat mycket diskuterat ämne är det eventuella införandet av digitala automatiska koppel (DAC), en komponent för att  automatiskt kunna koppla ihop och frikoppla godsvagnar. En fråga som dock uppkommer kring DAC är om den ens går att genomföra eftersom den dels är förknippad med mycket höga kostnader och dels att det är en mycket stor utmaning att ändra kopplingssystemet på alla europeiska godsvagnar samtidigt. 

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.