RMD:s lastviktsensorer digitaliserar en analog järnväg
RMD:s lastviktsensorer har installerats på en fyraxlig vagn av typen Sgnss för tester. Resultaten visade hög tillförlitlighet både vad gäller datakommunikation och förmågan att upptäcka även små viktavvikelser. I kombination med RMD:s rangeringsverktyg blir lastviktsensorn en nyckelkomponent i ATD – Automatic Train Departures – där processer som vagnsdeklaration och tågsammansättning kan automatiseras och rapporteras direkt till Trafikverket.
Med RMD:s lastviktsensor och rangeringsverktyg kan flera av de här stegen automatiseras. Rangeringsverktyget samlar information om vagnarna i ett gemensamt gränssnitt, oavsett källa. AI-stödet klarar till och med av att tolka handskrivna papper. Vikten registreras automatiskt av lastviktsensorn, och med drag-and-drop-funktionalitet sätts tåget ihop digitalt. Uppgifterna kan sedan skickas direkt från systemet till Topas eller till andra lösningar som operatören använder.
På så sätt får varje tågsätt en korrekt deklaration, banavgifterna blir rätt från början och själva rangeringsarbetet kan genomföras betydligt mer effektivt. Det här sparar pengar, minskar behovet av manuellt arbete och eliminerar mänskliga fel. En effektivare resursanvändning gör också att man på kortare tid kan få ut fler godståg i trafik.
Varför är det viktigt?
Ojämn viktfördelning i godsvagnar skapar krafter som leder till stora belastningar på både räls, hjul och axlar och kan leda till urspårning. En godsvagn med felbalanserad last får en förskjuten tyngdpunkt, vilket ökar de laterala krafterna mot spåret och kan leda till att hjulparen rör sig oregelbundet i sidled. Det här orsakar över tid ett kraftigt förhöjt slitage på både hjul och räls. En felbalanserad last ökar också risken för oscillationer, vilket försämrar stabiliteten i gångdynamiken ytterligare, särskilt vid högre hastigheter.
Obalanserad last orsakar dessutom försämrad fjädringsrespons i bogien. Varje axel på en godsvagn är konstruerad för att bära vikt inom vissa gränsvärden. Ojämn viktfördelning, antingen på grund av felaktigt lastade vagnar eller lastförskjutningar under färd, medför att fjädringen belastas snett. Resultatet blir kortare fjärdingsväg kvar att utnyttja, vilket försämrar stabiliteten under färd avsevärt.
Även radioräckvidden till den PMU som står i förbindelse med lastviktsensorns kontrollenhet fungerade tillfredsställande. Detta trots att bara en PMU användes, istället för en per sida som rekommenderat.
Kostnadseffektivt och säkerhetshöjande
Med lastviktsensorn är det möjligt att övervaka själva lastningsproceduren och låta systemet varna både för ovarsam lastning och för snedfördelad last. Kommunikationen sker som alltid i RMD:s system trådlöst och i realtid – och det visuella stödet i RMD:s MyTrain-app gör att vagnar kan lastas både balanserat och snabbt, vilket i förlängningen utgör en kostnadsbesparing.
Lastviktsensorn är också ett mycket kraftfullt säkerhetssystem, eftersom den övervakar förändringar i vagnarnas tyngdpunkt under färd. Om något inte står rätt till, får lokföraren en varning och kan snabbt vidta åtgärder för att undvika en olycka. Realtidsinformation om plötsliga lastförskjutningar är mycket värdefull, inte minst när man transporterar tungt materiel som kan skada vagnarna, eller farligt gods som kan orsaka bränder eller påverka miljön.
Nyttan för en hel bransch
Under 2025 påbörjade Tågföretagens försäkringspartner ett arbete med att revidera det ”Risk Management Program” som funnits på plats sedan 2007. Tanken är att de medlemmar som implementerar riskförebyggande teknik ska erbjudas lägre premier, eftersom färre incidenter och skador gynnar hela branschen. Lägre riskkostnader skulle också kunna fungera som ett incitament som driver på digitaliseringen av Sveriges tåg.
Med lastviktsensorn lägger RMD ytterligare ett system till sin portfölj av säkerhetshöjande produkter, då sensorn effektivt hanterar den urspårningsrisk som felbalanserade vagnar utgör.
För mer information, vänligen kontakta:
Jan Lindqvist, VD
Telefon: +46 (0)70-587 76 26
E-mail: jan.lindqvist@railwaymetrics.com
Om Railway Metrics and Dynamics Sweden AB (publ)
RMD är ett svenskt IT-bolag som utvecklar och säljer en systemplattform för analys och övervakning av transport och infrastruktur i realtid. Plattformen består av ett moln- och realtidsbaserat system med patenterad teknik, baserad på avancerade algoritmer och artificiell intelligens, för förvaltning av tillgångar (så kallad ’asset management’). Inledningsvis har Bolaget valt att fokusera på järnvägsindustrin, såsom lok, tågvagnar, räls och annan järnvägsinfrastruktur, men RMD:s system kan med fördel användas inom övriga transport- och infrastrukturmarknader, inklusive byggmarknaden samt humanmarknaden. För järnvägsindustrins aktörer gör Bolagets system det möjligt att bedriva transport med ökad effektivitet, säkerhet, punktlighet och lönsamhet. RMD:s aktier handlas på NGM Nordic SME.
Taggar:
Bifogade filer