Pinterest - Put a pin on it?
Ett bolag som jag följt sedan en tid tillbaka och vars existens har fått än mer av min uppmärksamhet de senaste månaderna är Pinterest – den sociala medieplattformen som verkligen skiljer sig från twitter, facebook samt snap.
Pinterest är ett digitalt bolag som erbjuder en social fotodelningsplattform. Bolagets tjänster nås digitalt via webben, där användarna kan registrera sig med eget konto, och dela med sig av bilder, videos, samt recept. Kunderna består av både privatpersoner och företagsaktörer, som använder bolagets tjänster i marknadsföringssyfte. Störst verksamhet återfinns inom Nordamerika och Europa.
Även om det finns undantag som bekräftar regeln är det mer ofta än sällan som mer politiska och ideologiska spörsmål förs på facebook och twitter, inte sällan med följden att båda parter känner sig kränkta och sedan är karusellen igång. Mycket är, tyvärr, negativt och nedlåtande och tyvärr har det visats sig att det ofta är som så att dessa plattformar tar fram det värsta hos människan. Emellertid gäller inte detsamma på Pinterest, som mer är en samlingsplats där inspiration och det ljusa ges plats; här florerar foton på allt från kläder och parfym till bakelser och renoveringsobjekt. Det är en plats dit många söker sig och när de väl är där tenderar kreditkortet att användas.
Precis som sina konkurrenter är tjänsten/plattformen beroende av annonser, men till skillnad från facebook och twitter, som har blivit föremål för en eventuell partiskhet i såväl det amerikanska valet som händelserna i Iran, Irak och Turkiet, har Pinterest inte blivit lika drabbade av annonsblockering från PR-sugna bolag. Detta då debatten om vem som har fel och mer fel samt vem som är drygast och fulast och vem som ska dra dit pepparn växer och så vidare inte existerar här; det är lite som att hela plattformen befinner sig i en sorts My Little Ponny-bubbla…
På tal om termen ”social medieplattform” säger Pinterest att de inte ser sig som en sådan, utan mer som en ”… a hub for idea-sharing where one goes to create the life they love." Vackra ord och även om de, som ofta är fallet, kanske inte fullt ut speglar verkligenheten är det mer korrekt än vice versa.
Under 2020 började bolaget att samarbeta med Shopify, vilket även Facbook har gjort. När detta samarbeta var klart stod följande att läsa på Shopifys hemsida: “The Pinterest community has high shopping intent, with over 80% of weekly pinners having made a purchase based on a pin they liked. The new channel will allow U.S. and Canadian merchants to tap into this audience to seamlessly turn existing products from their store into “Product Pins” on Pinterest, as well as add a shop tab to their profile on Pinterest, for free organic promotion. Shopify merchants can also promote their pins as a paid ad, bringing customers directly into their brand’s online store for purchase. The Pinterest channel adds to the growing list of tools already available within Shopify Marketing, making it easy for merchants to manage all of their marketing in one place within Shopify.”
Bolaget ses som en coronavinnare, hur hemskt det än må låta, och när Q3-rapporten studeras framkommer att vinsten har ökat med 58 % Y/Y och att antalet aktiva användare har ökat från 322 miljoner till 442, vilket motsvarar en ökning om 37 %. ARPU, dvs. Average Revenue Per User har ökat med 15 % Y/Y, där den största tillväxten finns på den internationella marknaden, vilket ökade med 66 %. Detta medan den inhemska, dvs amerikanska, ökade med 31 %. I rapporten skriver VD att man förväntar sig en tillväxt om 60 % Y/Y.
Trots de fina siffrorna går fortfarande bolaget med förlust, om än en minskad sådan (- $16). Detta då de fortsätter att investera i sin verksamhet samt personal i syfte att fortsätta utveckla plattformen för att med tiden kunna utnyttja dess skalbarhet.
När jag studerar Börsdata blir jag lockad. Förvisso är det inte den utopiska bilden som framkommer, likväl en bild som visar hur VD, som även är grundare, fortsätter att utveckla och skapa en sådan bra plattform som möjligt. Kan de fortsätta att monetarisera på sina tjänster kommer de verkligen ”put a pin on it”.
Värderingen är dock hög, men likt alltid i fall likt detta är bolaget mycket snabbväxande och så länge nuvarande marknadsklimat är sannolikheten relativt stor att de kan växa in sig.
P/S 32,4
P/B 23,2
EV/EBIT -111
EV/EBITA 123
EV/S 31,2
Ovan är enbart en lättsam beskrivning av bolaget och jag rekommenderar att dels läsa vidare på Motley Fool, dels lyssna på Market Makers avsnitt nummer 143, som handlar om bolaget.
Vad tror du om Pinterest? Ett bolag värt att äga?