18 Sep, 2023

Bodyflight företagsbesök

Uppdaterad:
19 Sep, 2023
Bodyflight
-samarbete-

Bodyflight – företagsbesök

Upplevelsebolaget Bodyflight har en anläggning i Säve i Göteborg och Aktiepappa har såklart varit där för att titta på hur verksamheten ser ut och vilka upplevelser som bolaget erbjuder sina kunder.

Själva anläggningen är inrymd i Säve flygplatsområde. Ett område som för bara några år sedan erbjöd såväl internationella som nationella flygningar. Numera är det mestadels träning och nöjesflyg som använder landningsbanorna och på det sättet passar Bodyflight in riktigt fint. Detta är till stora delar en nöjesanläggning men det är också en form av träning och för de riktigt inbitna en typ av tävling. Anläggningen är intressant utformad och bär bolagets färger. Den är uppförd på arrenderad mark men bolaget har själva uppfört och äger sin byggnad. Den är uppförd utifrån exakt de kriterier som Bodyflight vill ha. Här finns en rymlig välkomsthall med en reception, en väl tilltagen lounge-del, omklädningsrum och en kontorsdel. En komplett anläggning helt enkelt. Detta skiljer sig också lite från Bodyflights andra anläggning som ligger på Bromma i Stockholm. Den anläggningen har vi inte besökt ännu men vad vi förstått så är den en aning mindre samt att den är inrymd i en redan befintlig byggnad vilket begränsar möjligheterna en aning.

Bodyflight Göteborg

När man anländer till Göteborg Säve Airport ser vi direkt att här har det hänt en del sen senast vi var här. Det är snyggt uppröjt och nyasfalterat vid infarten. Fräscha moderna parkeringar framför det som tidigare var ankomsthallen. Härifrån promenerar man på 30 sekunder upp för backen till Bodyflights flaggskepp. Ett flaggskepp som ligger granne med hypermoderna forskningsanläggningar och en konferensanläggning. Uppe från Bodyflights lounge ser man ut över flygfältet och under tiden vi är på besök ser vi tre mindre flygplan samt två helikoptrar ta luft på flygfältet. En perfekt inramning.

Inne på plats möter vi upp Bodyflights VD Micha Velasco och eftersom bolaget tidigare under dagen haft styrelsemöte så får vi också nöjet att stifta bekantskap med dess ordförande Stefan Osmund. Vi får chansen att prata lite om såväl Säve flygplats och om Bodyflights anläggning och Aktieflickvännen får såklart också chansen att prova vindtunneln. Medan hon byter går igenom säkerhetsdokumentationen, byter om och klär på rätt klädsel (man måste klä av smycken och ta på sig öronproppar, overall och hjälm) får såväl VD som ordförande ”bekänna färg” när Aktiepappa pepprar på med frågor om allt från små detaljer i affärsmodellen, friskvårdsbidrag till skillnader mellan olika svenska städer.

Sen är det dags för flickvännen att flyga och givetvis står vi utanför tunneln och tittar på. Det är halva nöjet och nästan lika roligt som att flyga. Väl inne i tunneln har man som besökare en guide med sig som visar hur man ska göra för att få bästa möjliga upplevelse. Och det behövs för det är inte lätt att flyga. I alla fall inte lika lätt som det ser ut. Guiden visar och rättar till så att flygningen blir så bra som möjligt och så att man inte landar på magen, flyger upp i taket eller välter omkull. Sen på slutet går det att flyga ända upp i tunneln ihop med guiden och det är verkligen äventyrets höjdpunkt. Rakt upp i luften på några sekunder bär det av och sen neråt nästan lika fort. I det här momentet upplever man verkligen den riktiga fallskärmskänslan.

Vi förhör oss såklart lite om skillnaden mellan att flyga i tunneln och den riktiga upplevelsen och får av en rutinerad fallskärmshoppare att det fria fallet är väldigt likt den upplevelse man får i tunneln med den givna skillnaden att man i tunneln inte har så stor möjlighet att sväva åt sidorna. Men å andra sidan erbjuder tunneln möjlighet att flyga lika mycket som motsvarar ett antal riktiga hopp på bara någon halvtimme. Väldigt mycket mer flygning för mindre peng helt enkelt. Dessutom till större frihet eftersom man inte har någon stor fallskärm på sig, inga remmar eller tung utrustning. Något alternativ till naturupplevelsen som tar vid när fallskärmen vecklats ut har man dock inte på Bodyflight, ännu.

Efter flygningen får vi chansen att besöka själva tunneln och på en skräckinjagande trappa (självklart säker men då den är byggd av galler känns den en aning skräckinjagande) beger vi oss upp till tippen av tunneln. Här kan vi se de gigantiska fläktar som tillsammans med rotorbladen i kolfiber skapar lyftkraften i tunneln. Fläktarna är något i hästväg och kan till det yttre liknas vid jetmotorer. Vi fortsätter ända upp i tuppen av tunneln och efter att en säkerhetskontroll gjorts via telefon för att säkerställa att ingen nere i manöverrummet startar tunneln när vi är inne i tunneln får vi klartecken att gå in. Tunnelns topp är så stor att man enkelt kan stå i den men när man ser ner genom flänsarna som ”viker” luften inser man hur högt upp man verkligen är. 

Kunder

Kunderna som besöker Bodyflight kan grovt delas in i två kundkategorier. Den ena är evenemangskunder likt företagsevent och privatpersoner som är ute efter att prova på en häftig upplevelse. Den andra är aktiva utövare som har fallskärmshoppning och flygning i tunnel som hobby eller sport. Det anordnas tävlingar i sporten och det är en inte obetydlig del av Bodyflights verksamhet att vara arrangör vid den typen av event. 

Friskvård

Bodyflight är en sport som är godkänd för friskvård och ihop med skidåkning är det verkligen en av de roligaste friskvårdande verksamheter vi kan tänka oss. 

Vilka aktiviteter omfattas av friskvårdsbidraget?

Enligt Skatteverket framgår det inte av lagtexten vilka aktiviteter som är godkända som skattefri motion och annan friskvård. Dock framgår det  av rättspraxis att vissa förutsättningar ska vara uppfyllda. För utbetalning av skattefritt friskvårdsbidrag skall det användas till aktiviteter som innehåller inslag av motion eller annan enklare friskvård, som inte innehåller inslag av motion men som exempelvis är avstressande eller avslappnande. Arbetsgivaren har rätt att bestämma om han eller hon vill erbjuda sina anställda personalvårdsförmåner i form av motion eller annan friskvård. Och om det skall ske genom naturaförmån eller genom friskvårdsbidrag. 

Den anställde kan heller aldrig kräva att arbetsgivaren skall godkänna en viss aktivitet. Det är arbetsgivarens uppgift att visa att förutsättningarna för skattefrihet är uppfyllda och att aktivitetens friskvårdsinslag tydligt framgår av underlaget. Men Bodyflight är som sagt godkänt och vår rekommendation är att ni åtminstone en gång använder en del av friskvårdsbidraget till att driva på att flyga.

Fler upplevelser

Bodyflight har i somras ökat sin upplevelserepertoar med VR då de köpte två VR-studios i Stockholm. Här har de extremt seriösa VR-dräkter med fullt med sensorer och inga sladdar eller liknande för att man helt fritt ska kunna kliva in i en digital värld för en upplevelse utöver det vanliga. Något som Bodyflight verkligen är en mästare på.

Tittar vi till Bodyflight som bolag inser vi att det är svårt att växa någon nämnvärt när det kommer till att bygga fler flyganläggningar. På den fronten handlar det snarare om att fylla tiderna i tunneln eller öka intäkten. När det kommer till VR finns det dock fler sätt att skala upp verksamheten och redan vid köpet ökade omsättningen markant och det ska bli intressant att se Q2:an för Bodyflight. Vi gissar att den kommer lyfta.

Fortsätt läsa på Aktiepappa så kan det hända att ni får höra mer om Bodyflights VR-satsning.

Läs mer om Bodyflight

Intervju med Bodyflights VD

Bodyflight - en flygupplevelse

Bodyflight - en flygande IPO

Bodyflight IPO

Bodyflight (officiell hemsida)

Bodyflight Analys

 

Disclaimer

Detta är ett inlägg som ingår som en del i ett samarbete mellan investeringsplattformen Tradevenue och Bodyflight men upplevelsen, orden och åsikterna är Aktiepappas egna och ingen annans.

Bodyflight
TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.