Vem äger vem av de kinesiska bilmärkena

De största elbilstillverkarna globalt, baserat på försäljning och marknadsposition 2025, är:
1. Tesla - Tampas om förstaplatsen med BYD. Levererar modeller som Model Y och Model 3. Stora i USA, Europa och Kina.
1. BYD - Kinesisk tillverkare som dominerar i Kina och expanderar globalt med modeller som Atto 3 och Han.
3. Volkswagen Group - Starka i Europa med märken som VW, Audi och Porsche, exempelvis ID.4 och ID.3.
4. SAIC Motor (inkl. MG) - Stora i Kina och växande i Europa med prisvärda modeller som MG4.
5. Geely (inkl. Volvo, Polestar) - Kinesiskt bolag med global räckvidd, särskilt via Polestar 2 och Volvo EX30.
Försäljningsdata och marknadstrender från 2024–2025.

BYD
BYD tampas med Tesla om titeln som världens största elbilstillverkare. De ägs bland annat av kineserna Xiang Yang Lu och grundaren och tillika VD Chuan Fu Wang. På ägarlistan hittar vi också Berkshire Hathaway och Blackrock.
BYD samarbetar med Mercedes för att bygga elbilar i Kina under varumärket Denza.

Polestar och Zeekr
Polestår ägs av Geely Automobile, som också äger, Volvo Cars, Lotus, Lynk & Co, Jidu, Ji Yue, Zeekr och LEVC ägs amma av Li Shifu och hans bolag Geely.
Geely är även delägare i bSmart, Proton och Zhidou.
Geely Holding är också den näst största enskilda ägaren i buss- och lastbilstillverkaren Volvo.
Geely grundades 1986 och tillverkade ursprungligen kylskåp. Inriktningen mot fordonstillverkning började med motorcykeldelar.

Xpeng
Volkswagen äger 5% av Xpeng. Övriga delar ägs av kineser och Alibaba. Tillverkar ca 190.000 elbilar per år

SAIC
SAIC är ett delvis statligt bolag men där flera av de underliggande bolagen ägs ihop med andra. I ett av bolagen är VW-gruppen delägare och i ett annat GM och i ett tredje Alibaba. Märken ägda av SAIC:
MG
IM
Roewe
Maxis
Rising

BMW
BmW samarbetar med Brilliance China Automotive på den kinesiska marknaden genom BMW Brilliance Automation där BMW äger majoriteten till skillnad från ovanstående europeiska tillverkare som verkar dutta lite mer här och där.
Överkurs
Förutom elbilar så har Kina ett gäng riktiga giganter i kategorin bensinbilar. Vi tar med dem här också för jämförelsens akull.
FAW Group
Det nästa största statliga kinesiska bilföretaget over all. För mig helt okänt. De omsätter ca 90 miljarder dollar och säljer bilar under varumärkena:
Bestune
Jiefang
Hongqi
FAW har samarbeten/JV med Volkswagen, Mazda och Toyota.
FAW levererar ca 3,5 miljoner fordon per år. (Inte bara elfordon)
Dongfeng
Dongfeng är nästa statliga jätte. De hör hemma i Wuhan och producerar bilar under märkena:
Forthing
Aeolus
Dongfeng
M-HeroVoyah
Samt har samarbete/JV med Renault, Nissan och Dacia för tillverkning av vissa av ovan nämnda märkens elbilar.
Changan
Den fjärde av de stora statliga kinesiska bilföretagen är Changan. De levererar bilar under varumärkena:
Avatr
Deepal
Changan Auto
Changans västerländska partners är Ford och Mazda.
Disclaimer
Det är inte superlätt att hitta detaljerad info om kinesiska verksamheter så det finns säkert ett och annat faktafel i texten. Lev med det!