Laddar TradingView Widget
Laddar annons
4 Aug, 2025

Vem äger vem av de kinesiska bilmärkena

De största elbilstillverkarna globalt, baserat på försäljning och marknadsposition 2025, är:

1. Tesla - Tampas om förstaplatsen med BYD. Levererar modeller som Model Y och Model 3. Stora i USA, Europa och Kina. 

1. BYD - Kinesisk tillverkare som dominerar i Kina och expanderar globalt med modeller som Atto 3 och Han.

3. Volkswagen Group - Starka i Europa med märken som VW, Audi och Porsche, exempelvis ID.4 och ID.3.

4. SAIC Motor (inkl. MG) - Stora i Kina och växande i Europa med prisvärda modeller som MG4.

5. Geely (inkl. Volvo, Polestar) - Kinesiskt bolag med global räckvidd, särskilt via Polestar 2 och Volvo EX30.

Försäljningsdata och marknadstrender från 2024–2025.

 

BYD

BYD tampas med Tesla om titeln som världens största elbilstillverkare. De ägs bland annat av kineserna Xiang Yang Lu och grundaren och tillika VD Chuan Fu Wang. På ägarlistan hittar vi också Berkshire Hathaway och Blackrock.

BYD samarbetar med Mercedes för att bygga elbilar i Kina under varumärket Denza.

Polestar och Zeekr

Polestår ägs av Geely Automobile, som också äger, Volvo Cars, Lotus, Lynk & Co, Jidu, Ji Yue, Zeekr och LEVC ägs amma av Li Shifu och hans bolag Geely.

Geely är även delägare i bSmart, Proton och Zhidou. 

Geely Holding är också den näst största enskilda ägaren i buss- och lastbilstillverkaren Volvo.

Geely grundades 1986 och tillverkade ursprungligen kylskåp. Inriktningen mot fordonstillverkning började med motorcykeldelar.

Xpeng

Volkswagen äger 5% av Xpeng. Övriga delar ägs av kineser och Alibaba. Tillverkar ca 190.000 elbilar per år  

SAIC 

SAIC är ett delvis statligt bolag men där flera av de underliggande bolagen ägs ihop med andra. I ett av bolagen är VW-gruppen delägare och i ett annat GM och i ett tredje Alibaba. Märken ägda av SAIC:

MG

IM

Roewe

Maxis

Rising

BMW

BmW samarbetar med Brilliance China Automotive på den kinesiska marknaden genom BMW Brilliance Automation där BMW äger majoriteten till skillnad från ovanstående europeiska tillverkare som verkar dutta lite mer här och där.

Överkurs

Förutom elbilar så har Kina ett gäng riktiga giganter i kategorin bensinbilar. Vi tar med dem här också för jämförelsens akull.

FAW Group

Det nästa största statliga kinesiska bilföretaget over all. För mig helt okänt. De omsätter ca 90 miljarder dollar och säljer bilar under varumärkena:

Bestune

Jiefang

Hongqi

FAW har samarbeten/JV med Volkswagen, Mazda och Toyota.

FAW levererar ca 3,5 miljoner fordon per år. (Inte bara elfordon)

 

Dongfeng

Dongfeng är nästa statliga jätte. De hör hemma i Wuhan och producerar bilar under märkena:

Forthing

Aeolus

Dongfeng

M-HeroVoyah

Samt har samarbete/JV med Renault, Nissan och Dacia för tillverkning av vissa av ovan nämnda märkens elbilar. 

 

Changan

Den fjärde av de stora statliga kinesiska bilföretagen är Changan. De levererar bilar under varumärkena:

Avatr

Deepal

Changan Auto

Changans västerländska partners är Ford och Mazda.

Disclaimer

Det är inte superlätt att hitta detaljerad info om kinesiska verksamheter så det finns säkert ett och annat faktafel i texten. Lev med det! 

TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.