Uppföljande intervju mResell
Jag kommer bevaka bolaget mResell, som jobbar med renovering och försäljning av begagnade Apple-produkter, löpande under det här året. Jag gjorde en första mer övergripande titt på bolaget med en VD-intervju i februari i år. Nu när bolaget släppt sina siffror för Q1 är det dags för en uppföljande intervju med bolagets VD Patrik La Placa Christiansen. Men vi börjar med att titta på rapporten och siffrorna.
Januari - Mars 2025
- Omsättningen för koncernen uppgick till 28.903 TSEK. (En ökning med 25,8 procent jämfört med första kvartalet 2024 och med 69 procent jämfört med fjärde kvartalet 2024)
- Bruttoresultatet uppgick till 4.919 TSEK, motsvarande en bruttomarginal om 17,6%.
- Koncernens EBITDA uppgick till -2.119 TSEK.
- Resultat efter skatt uppgick till -4.249 TSEK.
- Resultat per aktie uppgick till -0,14 SEK.
Läs mer om bolagets rapport och djupdyk i siffrorna här.

Hej igen Patrik. Jag får väl börja med att gratulera till en stark rapport. Jag antar att du är nöjd med kvartalet?
Tack! Ja, vi är framförallt nöjda med kvartalet om man ser till att vi bevisar att tillgång till ökad likviditet direkt avspeglar sig i både omsättning och resultat. Det visar att vårt ekosystem med allt från produktinköp, restaurering och säljkanaler verkligen är så skalbart som vi hela tiden sagt.
Omsättningstillväxten var stark både jämfört med samma kvartal 2024 och sista kvartalet 2025. På tal om att jämföra mellan kvartalen. Hur mycket räknar ni med att omsättningen med nuvarande affärsmodell ska variera under året? Jag kan tänka mig att i alla fall företagsförsäljningen blir klart mindre under sommarmånaderna?
Det stämmer att vi ser en stark omsättningstillväxt. Vad gäller variationer under året så ser vi såklart säsongsmönster i efterfrågan, framförallt i B2B försäljningen som du nämner. Det som dock är viktigt att poängtera är att den efterfrågan vi har året runt genom vår omnikanalstrategi vida överstiger vad vi kan leverera givet vår nuvarande tillgång till finansierade produktvolymer.
När vi pratades vid senast låg stort fokus på tillväxten och er skalbara modell där du trodde ni kunde klara en omsättning upp emot 500 miljoner om året med nuvarande infrastruktur och plattform. Vilket ska jämföras med senaste kvartalets omsättning på 29 miljoner (dvs ca 120 miljoner om vi drar ut det i årstakt). Kan du berätta mer om vilka initiativ som ska driva denna tillväxt framåt?
Absolut, potentialen i vår affärsmodell råder det inga tvivel om och siktet är väl inställt på en högre omsättning än ditt estimat. Vår produktion, infrastruktur och plattform är uppbyggd för att kunna hantera en betydligt större volym än den vi ser idag. Vår omnichannel-strategi gör att vi når kunderna där de befinner sig, oavsett kanal. Det ger oss goda förutsättningar att växa med lönsamhet.
Viktigt för att realisera potentialen i bolaget fokuserar vi nu på strategiskt långsiktiga lösningar för att öka tillgången av produkter. Som ett led i detta arbete tittar vi också på att bredda närvaron geografiskt på inköpssidan, både via befintliga och nya partnerskap.
Ett ytterligare initiativ som vi nyligen kommunicerade till marknaden handlar ju om vår satsning inom B2B segmentet vilket enligt vår bedömning har stor potential att framgent starkt kunna bidra till vår tillväxt.
Ett viktigt mål är dock alltid att växa hållbart, det vill säga med fortsatt fokus på kvalitet, kundnöjdhet och förbättrad lönsamhet.
Om jag ska hitta något lite svagare i rapporten så är det att bruttomarginalen på 17,6% kom in lite lägre än för helåret 2024 då den låg runt 20%. Är det naturliga variationer mellan kvartalen som vi får vänja oss vid eller finns det risk för att det långsiktigt kan bli en lägre marginal än tidigare?
Ja, marginalen kom in något lägre jämfört med helåret 2024, vilket främst hänger ihop med en förändrad försäljningsmix under kvartalet. Vi har genomfört fler volymbaserade affärer där prisnivån per enhet är något lägre. Sådana affärer spelar en viktig roll i vår skalbara modell och bidrar till att bygga volym hos viktiga partners. Det kan påverka marginalen kortsiktigt, men är helt i linje med vår strategi att kombinera tillväxt med operativ kontroll. Vår långsiktiga syn på marginalerna är oförändrad.
Ni har bara varit börsnoterade sedan i februari. Hur har den första tiden som börs VD varit? Är det stor skillnad för dig som VD mot att arbeta i en onoterad miljö?
Det har varit en intensiv och kul start på vår börsresa. Även om jag har erfarenhet av att verka i en noterad miljö sedan tidigare, innebär rollen som VD i ett nylistat bolag ett särskilt ansvar, framförallt i hur vi kommunicerar och bygger förtroende över tid.
Vårt fulla fokus har legat på att nyttja de fördelar som finns för ökad tillväxt när man verkar inom en noterad miljö. Det finns ett tydligt syfte med att vi valde att notera mResell, nu handlar allt om att bevisa att valet var rätt. Vidare är det ju också ett uppdrag jag går in i med stor respekt då jag anser att man som investerare i ett noterat bolag ska kunna förvänta sig otrolig professionalism och transparens
På tal om börsen så tog såväl er trading update i början av maj och rapporten i slutet av maj emot bra. Omsättningen i aktien är dock låg och kursen svänger mycket från dag till dag. Är det något ni ser som ett problem eller något som får lösa sig över tid om bolaget fortsätter att utvecklas och växa enligt era planer?
Detta är naturligt att det är svängningar första tiden för ett nylistat bolag i vår storlek och något vi hanterar genom ett starkt fokus på långsiktig utveckling och transparens i vår kommunikation.
Vi ser att marknaden successivt börjar uppmärksamma både vår utveckling och den potential som finns inom verksamheten då handelsvolymen successivt ökar. Levererar vi enligt våra egna förväntningar så är vi övertygade om att även aktiemarknaden kommer belöna oss med ökad uppmärksamhet.
Vilka nyckeltal tycker du att vi som investerare ska fokusera extra mycket på under de kommande kvartalen för att på bästa sätt förstå och följa er utveckling?
Det är en viktig fråga, vår ambition att hålla en transparent och regelbunden dialog med marknaden är grundläggande för oss. Det som just nu är absolut viktigast för att vi ska kunna nyttja potentialen i den plattform vi byggt under lång tid är tillgången till mer produkter. Ökad förmåga för inköp av produkter avspeglar sig direkt på omsättningen vilket i sin tur ökar resultatet.